Είναι γεγονός ότι μετά τις αλλαγές στις τιμές των καυσίμων και την φθηνή πλέον τιμή του φυσικού αερίου δυσκολεύονται να μπουν στο σύστημα οι λιγνιτικές μονάδες. Έτσι εξηγείται και η περιορισμένη ζήτηση για λιγνίτη από τον ΑΗΣ μελίτης ζήτημα που απασχόλησε και τη σχετική σύσκεψη στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας την προηγούμενη εβδομάδα. Σε εξέλιξη είναι και η συζήτηση με τη ΔΕΗ, μετά το αίτημα για μεταφορά και διάθεση λιγνίτη στην 5η Μονάδα του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, κάτι που θα μπορούσε να μετριάσει τις συνέπειες από τη διακοπή της διάθεσης λιγνίτη στον ΑΗΣ μελίτης, με το σενάριο αυτό να μην έχει και πολλές πιθανότητες να προχωρήσει.
Επειδή το μέλλον του ΑΗΣ Μελίτης, σταθμού ο οποίος τροφοδοτείται από το ορυχείο της ΜΕΤΕ στο Προσήλιο Σερβίων προβλέπεται δυσοίωνο, οι επαγγελματίες του λιγνίτη στράφηκαν σε άλλες αγορές. Έχει ξεκινήσει εδώ και λίγες εβδομάδες η εξαγωγή του καυσίμου από την Ελλάδα στη Βόρεια Μακεδονία, όπου χρησιμοποιείται για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και για τους γνωστούς λόγους εκεί είναι ανταγωνιστικός. Πληροφορίες λένε πως υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση από τους βόρειους γείτονές μας για το συγκεκριμένο λιγνίτη ο οποίος είναι και υψηλής θερμογόνου εξουσίας
Οι γνώστες των πραγμάτων σε οικονομικό και τεχνικό επίπεδο, λένε πως αν αυτή η δραστηριότητα γίνει εκτεταμένα θα μπορούσε να δώσει μόνιμη λύση για τους εκατοντάδες μεταφορείς από την περιοχή των Σερβίων οι οποίοι είχαν βρεθεί σε αδιέξοδο όταν σταμάτησαν μεταφορές προς τη Μελίτη. Όμως, η μεταφορά σήμερα γίνεται μόνο με σκοπιανά αυτοκίνητα, καθώς αυτό είναι πολύ πιο συμφέρον για τους Σκοπιανούς, και αυτό είναι το πολύ άσχημο για τους μεταφορείς των Σερβίων. Ο λόγος είναι απλός: Στο Μοναστήρι το πετρέλαιο κίνησης είναι κατά πολύ φθηνότερο απ’ ότι στα Σέρβια, ενώ και η φορολογία των επιχειρήσεων μεταφορών, είναι πολύ μικρότερη από ότι η ελληνική. Συνεπώς η όλη εξέλιξη δεν βελτιώνει τη θέση των μεταφορέων, όμως διασφαλίζει τη ροή εξόρυξης από το ορυχείο, έστω προσωρινά.
Αυτονόητο είναι από την άλλη μεριά, πως το ελληνικό καύσιμο, αποκτά αξία αφού καθίσταται εξαγώγιμο προϊόν με υψηλή ζήτηση.
Εν τω μεταξύ έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους φορτηγά και από τη γείτονα χώρα που μεταφέρουν στα βόρεια ελληνικό λιγνίτη από το Προσήλιο Σερβίων. Έκανε μάλιστα επιτόπια επίσκεψη στην υψηλή γέφυρα Σερβίων ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης τεχνικών έργων Χαρης Γκοβεδαρος ώστε να επισημάνει τις προδιαγραφές ασφαλείας με τις οποίες πρέπει να γίνεται η διέλευση των φορτηγών από τη γέφυρα λόγω και του βεβαρημένου ιστορικού της. Συγκεκριμένα τα επιτρεπόμενα όρια διέλευσης της γέφυρας είναι: μέγιστο μικτό βάρος φορτηγού 40 τόνοι, μέγιστη ταχύτητα 40 χιλιόμετρα ανά ώρα, και ελάχιστη απόσταση μεταξύ βαρέων οχημάτων 100m.
Να σημειωθεί ότι αντίστοιχη συμφωνία σε προγενέστερο χρόνο αλλά με διαφορετική φόρμουλα και υπό διαφορετικές συνθήκες, είχαν κάνει και τα “Λιγνιτωρυχεία Αχλάδας” τα οποία εδώ και πολλούς μήνες, επίσης εξάγουν λιγνίτη στη Βόρεια Μακεδονία.