Μενού Ροή
Εντατικά μαθήματα ... τουρκικών για τους εργαζόμενους της Gazprom

Οι εργαζόμενοι του ρωσικού ενεργειακού κολοσσού Gazprom, που διαχειρίζονται τους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream και TurkStream εγκαταλείπουν την Ε.Ε. και μετακομίζουν μαζικά στην Τουρκία. Η εταιρεία σχεδιάζει να δημιουργήσει έναν ενεργειακό κόμβο στην Τουρκία και έχει ήδη ξεκινήσει μαθήματα τουρκικών για τους εργαζόμενους, σύμφωνα με δημοσίευμα της The Moscow Times που επικαλούνται ουκρανικά μέσα.

Δύο εργαζόμενοι δήλωσαν στη The Moscow Times ότι μετακομίζουν στην Τουρκία, όπου η Gazprom σχεδιάζει να δημιουργήσει έναν κόμβο φυσικού αερίου. Η εταιρεία ξεκίνησε μαθήματα τουρκικής γλώσσας πέρυσι, καθώς οι εργαζόμενοι προετοιμάζονταν για τη μετακόμιση, με πολλούς να νοικιάζουν διαμερίσματα στην Κωνσταντινούπολη και να μεταφέρουν τις οικογένειές τους μέχρι το τέλος του έτους.

Η έξοδος περιλαμβάνει τόσο Ρώσους πολίτες όσο και πολίτες της Ε.Ε. που εργάζονται για τη Gazprom, με πολλούς να αποδέχονται τη μετακίνηση λόγω μισθών πάνω από τα πρότυπα της αγοράς, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας. Ο ενεργειακός κολοσσός προσέφερε πακέτα αποζημιώσεων περίπου 30% υψηλότερα από τα τα κλαδικά πρότυπα.

Η εταιρεία συνέχισε τις δραστηριότητές της στον αγωγό TurkStream μέσω της ολλανδικής θυγατρικής της, αλλά οι κυρώσεις σε ευρωπαϊκές εταιρείες και στελέχη τους έχουν περιπλέξει τις επιχειρήσεις. Η Gazprom έκλεισε δύο ολλανδικές θυγατρικές πέρυσι — τη Gazprom Sakhalin Holdings B.V. και τη Gazprom Finance B.V. Το φορολογικό πλεονέκτημα τερματίστηκε όταν η Ρωσία ακύρωσε τη συμφωνία διπλής φορολόγησης με την Ολλανδία. Έκτοτε, η εταιρεία μετέφερε αυτά τα περιουσιακά στοιχεία στη ρωσική δικαιοδοσία. Μετά τη διακοπή της διέλευσης φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας στις αρχές του 2025, η Gazprom θα διατηρήσει μόνο μία διαδρομή αγωγού προς την Ευρώπη — τον TurkStream — από τις πέντε που υπήρχαν πριν από τον πόλεμο.

Ο TurkStream παραμένει η μοναδική διαδρομή εξαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ε.Ε., μετά από μια σειρά κλεισίματος αγωγών. Ο αγωγός, γνωστός στην Τουρκία ως TurkAkım, συνδέει τα ρωσικά πεδία φυσικού αερίου με την Τουρκία και τη νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Το σύστημα αγωγών, που λειτουργεί από τον Ιανουάριο του 2020, αποτελείται από δύο γραμμές με συνολική ετήσια δυναμικότητα 31,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Η μία γραμμή εξυπηρετεί την εγχώρια αγορά της Τουρκίας, ενώ η δεύτερη προμηθεύει ευρωπαϊκούς πελάτες, παρακάμπτοντας την Ουκρανία.

Οι εξαγωγές φυσικού αερίου της Gazprom προς την Ευρώπη έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 80% από τα επίπεδα του 2021, με την εταιρεία να παραδίδει μόνο 32 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα πέρυσι, σύμφωνα με δεδομένα του Reuters. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει μια μικρή αύξηση σε σχέση με το 2023, όταν οι προμήθειες έφτασαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός κατέγραψε ζημιά ρεκόρ 629 δισεκατομμυρίων ρουβλίων το 2023, τη χειρότερη οικονομική επίδοση από την ίδρυσή του το 1990, ενώ η παραγωγή φυσικού αερίου μειώθηκε στα 404 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, σύμφωνα με τα αρχεία της εταιρείας.

Οι εξαγωγές της Gazprom προς την Ευρώπη και την Τουρκία αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω στα 45 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2025 από 50 δισεκατομμύρια το 2024, σύμφωνα με τον Ronald Smith, αναλυτή της BCS Global Markets. Ως εναλλακτική λύση, η Ρωσία σχεδιάζει να δημιουργήσει έναν εμπορικό κόμβο φυσικού αερίου στη Θράκη της Τουρκίας και ένα ηλεκτρονικό κέντρο συναλλαγών στην Κωνσταντινούπολη για να διευκολύνει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η Gazprom στοχεύει να χρησιμοποιήσει την Τουρκία ως κόμβο εμπορίας για την πώληση φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ενδεχομένως μέσω μεσαζόντων, σύμφωνα με αναλυτές ενέργειας. Η ρύθμιση αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει την Gazprom να ξεπεράσει τις προκλήσεις που σχετίζονται με τις κυρώσεις στις ευρωπαϊκές αγορές, σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου.

Η Ρωσία και η Τουρκία βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για την ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού κόμβου εμπορίας φυσικού αερίου στην Κωνσταντινούπολη, καθώς η Τουρκία επιδιώκει να καθιερωθεί ως περιφερειακό ενεργειακό κέντρο, δήλωσαν αξιωματούχοι και από τις δύο χώρες. Το έργο, που προγραμματίζεται να ξεκινήσει το 2025 στο Χρηματοοικονομικό Κέντρο της Κωνσταντινούπολης, θα λειτουργεί ως συνεργασία μεταξύ του τουρκικού κρατικού διαχειριστή αγωγών BOTAS και της Gazprom, με τις τιμές να καθορίζονται από έναν νέο δείκτη φυσικού αερίου της Κωνσταντινούπολης, σύμφωνα με το υπουργείο ενέργειας. Ωστόσο, το εγχείρημα αντιμετωπίζει αρκετές προκλήσεις, όπως διαφωνίες διαχείρισης και ανάγκες υποδομών, σύμφωνα με αναλυτές ενέργειας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας