Μενού Ροή
Ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας-Βουλγαρίας-Τι συζητήθηκε στις συναντήσεις με τον Βούλγαρο αναπληρωτή πρωθυπουργό

Η ενεργειακή συνεργασία και τα μεγάλα έργα υποδομών αποτελούν τα δυο βασικά «πιάτα» στο «μενού» της επίσκεψης της πολυμελούς βουλγαρικής αντιπροσωπείας που βρίσκεται από χθες στην Αθήνα υπό τον υπηρεσιακό αντιπρόεδρο της κυβέρνησης (και υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών) Hristo Aleksiev. Τον κ. Aleksiev συνοδεύουν ο υπουργός Οικονομίας Nikola Stoyanov, o υπουργός Ενέργειας Rossen Christov και οι επικεφαλής της Bulgargaz (της βουλγαρικής ΔΕΠΑ) Vladimir Malinov και της Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ) Denitsa Zlateva.

H βουλγαρική αντιπροσωπεία είχε χθες συναντήσεις με τον υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα. Η σημερινή ατζέντα περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- επίσκεψη στο Τέρμιναλ της Ρεβυθούσας  και ξενάγηση από την επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ κ. Maria Rita Galli  και στη συνέχεια συναντήσεις με στελέχη της Gastrade, της εταιρείας που «τρέχει» το FSRU της Αλεξανδρούπολης (στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχει και η Bulgartransgaz)  καθώς και συναντήσεις που αφορούν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο τρέχουν διαγωνιστικές διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ και σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει βουλγαρικό ενδιαφέρον για συμμετοχή στο ένα από τα δυο επενδυτικά σχήματα που κατέθεσαν δεσμευτική προσφορά. Η γεωστρατηγική θέση του λιμανιού έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον διεθνών επενδυτών, καθώς μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει καταστεί άμεση ανάγκη η διαφοροποίηση των πηγών και των διαδρόμων μεταφοράς ενέργειας.

Ενεργειακό δείπνο εργασίας

Τα ενεργειακά projects που φέρνουν τις δυο χώρες πιο κοντά συζητήθηκαν στο χθεσινό δείπνο εργασίας στο οποίο συμμετείχαν η βουλγαρική αντιπροσωπεία, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και οι επικεφαλής των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ κ.κ. Ξιφαράς και Galli.  O λόγος για τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGB που αναδεικνύεται στην παρούσα φάση- σε συνδυασμό με τον ΤΑP- σε βασικό εργαλείο της διαφοροποίησης πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου της Βουλγαρίας και άλλων χωρών, όπως της Σερβίας (καθώς υπό κατασκευή βρίσκεται ο αγωγός Βουλγαρίας-Σερβίας που «κουμπώνει» με τον IGB). Στο πλαίσιο αυτό, επί τάπητος τέθηκε το θέμα της αύξησης της μεταφορικής του ικανότητας από 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως σήμερα στα 5 bcm, που θα κριθεί βέβαια από το ενδιαφέρον που θα εκδηλώσει η αγορά. Στο ίδιο «πλέγμα» έργων εντάσσεται και το FSRU της Αλεξανδρούπολης που θα συνδεθεί με τον IGB και θα αποτελέσει μια δεύτερη πύλη εισόδου φορτίων LNG στη Βουλγαρία.

Ήδη η πρώτη πύλη, δηλαδή  η Ρεβυθούσα, έχει αναδειχθεί σε «πυλώνα» της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού της γειτονικής χώρας,  καθώς οι εξαγωγές LNG προς τη Βουλγαρία έχουν πολλαπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες, όπως φάνηκε και στα τελευταία στοιχεία του ΔΕΣΦΑ. Και η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί, με δεδομένο ότι η MET Trading (που πρωταγωνίστησε στην εξασφάλιση χρονοθυρίδων στη Ρεβυθούσα για το 2023) είναι ένας εκ των βασικών εμπόρων δια των οποίων διακινούνται τα φορτία LNG προς τη γειτονική χώρα.

Τέλος, στην ενεργειακή ατζέντα βρέθηκε και το θέμα της αποθήκευσης φυσικού αερίου για λογαριασμό της Ελλάδας στην υπόγεια αποθήκη Chiren της Βουλγαρίας, για το οποίο βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ των δυο χωρών. Ηδη η ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει αποθηκεύσει μικρές ποσότητες φυσικού αερίου στο Chiren, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού για την επάρκεια εφοδιασμού της Ελλάδας

Τα μεγάλα projects μεταφορών

Το περίγραμμα της ελληνο-βουλγαρικής συνεργασίας σε διακρατικά έργα μεταφορών σκιαγράφησαν οι κ.κ. Καραμανλής και Aleksiev σε δηλώσεις μετά τη χθεσινή τους συνάντηση. Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, η ελληνική πλευρά δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο διακρατικό έργο «Sea2Sea». Τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία, αλλά και με τη Ρουμανία, με σύγχρονο σιδηρόδρομο, ικανό να εξυπηρετήσει τρένα υψηλών ταχυτήτων. Όπως εξήγησε,  «Αυτό το mega project θα συνδέσει τα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας και το Αιγαίο με τον Εύξεινο Πόντο και με το Δούναβη. Θα δημιουργηθεί επομένως μία χερσαία γέφυρα εμπορευματικών μεταφορών, που θα παρακάμπτει τα Στενά του Βοσπόρου. Η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα θα γίνουν λιμάνια εξόδου για όλα τα προϊόντα της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Και η Αλεξανδρούπολη θα αναδειχθεί ως κόμβος μεταφορών και υποδομών, αλλά και ενεργειακός κόμβος της ευρύτερης περιοχής». Ο κ. Aleksiev από την πλευρά του στάθηκε στον σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκη – Kαβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε. Όπως τόνισε «πρόκειται για έργο στρατηγικής σημασίας που θα δώσει την ευκαιρία να βελτιωθούν οι μεταφορικές συνδέσεις και να επεκταθούν οι οικονομικές δυνατότητες, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της συνδεσιμότητας ολόκληρης της περιοχής. Το έργο, παράλληλα, θα βελτιώσει τη διασυνοριακή κυκλοφορία στο πλαίσιο των λωρίδων αλληλεγγύης ΕΕ – Ουκρανίας…Ο διάδρομος αυτός θα είναι μια εναλλακτική χερσαία διαδρομή σύνδεσης μεταξύ Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας και Δούναβη, με χωρητικότητα ικανή και επαρκή να καλύψει τη μελλοντική ζήτηση, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να προσελκύσει πρόσθετες εμπορευματικές μεταφορές».

 

 

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας