Μενού Ροή
ΕΒΙΚΕΝ: Καρφιά στο για το πλάνο ενισχύσεων στη βιομηχανία - Πρόταση για “γερμανικό μοντέλο”

Δεν αρκεί το σχήμα ενίσχυσης της βιομηχανίας, που με βάση όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστας Σκρέκας  θα προβλέπει επιδότηση της τάξης των 50 ευρώ/MWh για όλο το 2023, για την στήριξη της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας. Αυτό αναφέρει επιστολή της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ), προς τον υπουργό ΠΕΝ που υπογράφει ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ Αντώνης Κοντολέων.

“Αντί της ανακοινωθείσας τιμής της επιδότησης στο ύψος των 50 ευρώ/MWh, θεωρούμε ότι είναι πλέον σκόπιμο η επιδότηση ανά μήνα προϋπολογιστικά να καλύπτει την επιβάρυνση πλέον των 130ευρώ/MWH ή όποια άλλη τιμή καθοριστεί” αναφέρει η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ παραπέμποντας στο Γερμανικό σχήμα ενίσχυσης.

Σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας εγείρονται ερωτήματα για τη “φόρμουλα” διαμόρφωσης της επιδότησης των 50 ευρώ. Όπως σημειώνεται στην επιστολή, το ύψος της τελικής επιδότησης θα υπολογίζεται βάσει μιας φόρμουλας για το επιλέξιμο κόστος, με βασικούς συντελεστές τη μέση τιμή προμήθειας του 2023 (ή μίας περιόδου του έτους), την αντίστοιχη μέση τιμή του 2021 και το 70% την κατανάλωσης την ίδια περίοδο του 2021,  εφόσον πληρούνται όλα τα κριτήρια υπαγωγής και όταν θα είναι γνωστό το κόστος που θα επωμιστούν οι βιομηχανίες εντός του 2023. Μάλιστα η επιδότηση περιορίζεται μόνο για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και δεν καλύπτει το κόστος του φυσικού αερίου.

Χαρακτηριστικά σημειώνεται απορία για το πώς προκύπτουν τα 50 ευρώ/MWh επιδότηση που εξαγγέλθηκε, ενώ διάχυτη είναι η εκτίμηση ότι αποτελεί ένα προεκλογικό “πυροτέχνημα”. Παράλληλα στελέχη της βιομηχανίας αναρωτιούνται για το πότε θα υποβάλει στην Ε.Ε το ΥΠΕΝ το αίτημα της έγκρισης της επιδοτησης για τη βιομηχανία, ενω υπάρχει ένσταση για την εξαίρεση της επιδότησης για όσες βιομηχανίες υπογράψουν πράσινα ΡΡΑ.

Επιπλέον, η  ΕΒΙΚΕΝ στην επιστολή της θεωρεί ότι το σχήμα επιδοτήσεων στη βιομηχανία έντασης ενέργειας αποκλείει τις βιομηχανίες που δεν έχουν μείωση κερδών ή σκοπεύουν να κάνουν διμερή συμβόλαια εισάγοντας διακρίσεις. Μάλιστα, η  Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας τάσσεται υπέρ της υιοθέτησης ενός σχήματος, που δεν θα εισάγει διακρίσεις και δεν θα αποκλείει τις εταιρείες που έχουν συνάψει διμερή συμβόλαια προμήθειας (ΡΡΑ).

Επισημαίνει, δε,  ότι ο μηχανισμός, έτσι όπως σχεδιάζεται, θέτει πολλούς περιορισμούς. Για παράδειγμα μία από τις κύριες προϋποθέσεις για τον δικαιούχο είναι το EBITDA της εταιρίας  το 2023 να έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 40% ως προς το 2021, που αποτελεί την περίοδο αναφοράς.

Όπως σημειώνει η ΕΝΙΚΕΝ, παρότι το Temporary Crisis Framework (TCF) περιλαμβάνει 4 υποκατηγορίες βιομηχανιών επιλέξιμων προς επιδότηση,  η ΕΒΙΚΕΝ τονίζει  ότι στο ελληνικό σχέδιο το μέτρο αφορά μόνον στις βιομηχανίες της  τέταρτης κατηγορίας του ευρωπαϊκού κανονισμού. Για την υποκατηγορία αυτή  προβλέπεται επιδότηση για το 80% του επιλέξιμου κόστους, με την  προϋπόθεση ότι το EBITDA του 2023 πλέον της επιδότησης  παραμένει μικρότερο ή ίσο του 70% του EBITDA το 2021.

Οι βιομηχανίες ζητούν το σχεδιαζόμενο σχήμα ενίσχυσης να συμπεριλάβει και τις τέσσερις υποκατηγορίες του TCF,  προκειμένου  να μην αποκλειστούν οι βιομηχανίες, που πλήττονται  από τις αυξήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά τα EBITDA τους δεν μειώθηκαν κατά 40%.

Ειδικότερα, στην επιστολή επισημαίνονται, τα εξής:

Κύριε Υπουργέ,

Στο κείμενο της ανακοίνωσης για τις επιδοτήσεις που θα δοθούν στη ΧΤ για το μήνα Μάρτιο αναφέρεται επίσης ότι σχεδιάζεται ένα σχήμα, που θα αφορά την επιδότηση επιλέξιμων βιομηχανιών έντασης ενέργειας για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας το 2023 με 50 ευρώ/MWH, βάσει του προσωρινού ευρωπαϊκού πλαισίου για αντιμετώπιση της κρίσης (πίνακας Ι, Temporary Crisis Framework -TCF).

Βασική προϋπόθεση, εκτός των άλλων περιορισμών που τίθενται, αναφέρεται ότι είναι η μείωση του EBITDA τους το 2023 τουλάχιστον κατά 40% ως προς το 2021, που αποτελεί την περίοδο αναφοράς.

Θεωρούμε επιβεβλημένο να καταθέσουμε τις παρατηρήσεις μας επί της ανωτέρω πρότασης.

Συγκεκριμένα το επιλέξιμο κόστος (eligible cost ) για επιδότηση βάσει του TCF υπολογίζεται βάσει συγκεκριμένης φόρμουλας

Eligible costs = (p(t) - p(ref) * 1.5) * q,

όπου p(t) η μέση τιμή προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας το 2023 ή για μια περίοδο εντός του 2023, p(ref) η μέση τιμή προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας την ίδια περίοδο το 2021, περίοδο αναφοράς, q το 70% της κατανάλωσης την αντίστοιχη περίοδο το 2021

Το TCF περιλαμβάνει 4 υποκατηγορίες βιομηχανιών επιλέξιμων προς επιδότηση. Η ανακοίνωση σας αναφέρεται περιοριστικά στην τέταρτη κατηγορία, όπου ως επιλέξιμες βιομηχανίες έντασης ενέργειας ορίζονται αυτές των οποίων η δραστηριότητα (ΚΑΔ- NACE) συμπεριλαμβάνεται στον πίνακα 1 του TCF, για την οποία και προβλέπεται επιδότηση το 80% του επιλέξιμου κόστους με την επιπλέον προϋπόθεση το EBITDA του 2023 πλέον της επιδότησης να παραμένει μικρότερο ή ίσο του 70% του EBITDA το 2021.

Θεωρούμε ότι το σχεδιαζόμενο σχήμα ενίσχυσης θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τις τέσσερις υποκατηγορίες, έτσι ώστε να μην αποκλειστούν από το μηχανισμό στήριξης οι βιομηχανίες, που πλήττονται μεν από τις αυξήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά δεν έχουν δε μειωμένο EBITDA κατά 40%.

Αντί της ανακοινωθείσας τιμής της επιδότησης στο ύψος των 50 ευρώ/MWh, θεωρούμε ότι είναι πλέον σκόπιμο η επιδότηση ανά μήνα προϋπολογιστικά να καλύπτει την επιβάρυνση πλέον των 130ευρώ/MWH ή όποια άλλη τιμή καθοριστεί (ίδε Γερμανικό σχήμα ενίσχυσης).

Είναι σαφές ότι το ύψος της τελικής επιδότησης θα υπολογιστεί από την ανωτέρω φόρμουλα στο τέλος του έτους, εφόσον πληρούνται όλα τα κριτήρια υπαγωγής και είναι γνωστό το κόστος που θα επωμιστούν οι βιομηχανίες εντός του 2023.

Επισημαίνουμε επίσης ότι, όπως προκύπτει από το κείμενο της ανακοίνωσης, το όποιο σχήμα επιδότησης περιορίζεται μόνο στην επιδότηση για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και όχι και για το κόστος του φ.α.

Θεωρούμε σημαντικό να αναφέρουμε τον προβληματισμό μας αναφορικά με τους επιπλέον περιορισμούς που τίθενται: «Οι βιομηχανίες αυτές δε θα πρέπει να έχουν συνάψει συμβάσεις σταθερών τιμολογίων άνω των 12 μηνών και δεν θα συνάψουν διμερή συμβόλαια φυσικής παράδοσης με παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας», διότι οι περιορισμοί αυτοί και ειδικότερο ο δεύτερος:

 α) εισάγουν διάκριση και δημιουργούν άνισους όρους ανταγωνισμού μεταξύ βιομηχανιών που εντάσσονται στον ίδιο κλάδο, πχ. βιομηχανίες που θα συνάψουν PPAs και δεν θα δικαιούνται επιδότηση vs. βιομηχανίες που δεν θα συνάψουν PPAs και θα επιδοτηθούν μέσω του TCF. Υπενθυμίζουμε ότι οι ενεργοβόρες βιομηχανίες που θα συνάψουν PPAs θα εξαιρούνται και από τη γενική επιδότηση σύμφωνα με την τελευταία τροπολογία.

β) δημιουργούν αντικίνητρο και αποτρέπουν τις ενεργοβόρες βιομηχανίες από τη σύναψη PPAs,. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με το σημείο 33 a της ενότητας 1.4 «Κατάλληλα μέτρα κρατικής ενίσχυσης» του TCF, με το οποίο η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να εξετάσουν και να θέσουν, χωρίς διακρίσεις, επιπρόσθετες απαιτήσεις για τη χορήγηση επιδοτήσεων, μεταξύ των οποίων και η απαίτηση από τον δικαιούχο να καλύπτει ορισμένο μερίδιο των αναγκών του κατανάλωσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, π.χ. μέσω συμφωνιών αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Ενώ λοιπόν η πρόταση σας κάνει ακριβώς το αντίθετο, ήτοι ενεργοποιεί το καθεστώς ενισχύσεων TCF θέτοντας ως προϋπόθεση τη μη σύναψη PPAs για την υπαγωγή σε αυτό. Εν κατακλείδι δηλώνουμε την πρόθεση μας να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης, ώστε να τύχει θετικής έγκρισης από την Επιτροπή και σας ζητούμε να λάβετε υπόψη τις παρατηρήσεις μας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας