Κομβική για τη διασφάλιση ασφαλών, επαρκών και ανταγωνιστικών από άποψη τιμών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, είναι η απόφαση που καλείται να πάρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που μετά από παρέμβαση της τελευταίας στιγμής, την περασμένη Παρασκευή, αναμένεται άμεσα.
Ουσιαστικά, επιταχύνονται οι διαδικασίες και σήμερα Δευτέρα, αντί για το αρχικό όριο της επόμενης εβδομάδας, γίνεται η τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη συνένωση Attica Group- ΑΝΕΚ.
Ήδη, πράσινο φως έχει, ήδη πάρει, με βάση σχετική εισήγηση προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού η απορρόφηση της ΑΝΕΚ από Attica Group, deal που δίνει «σανίδα σωτηρίας» στην χανιώτικη ναυτιλιακή και παράλληλα οδηγεί στη δημιουργία ενός ακτοπλοϊκού ομίλου με διεθνή εμβέλεια, ικανό να προσελκύσει διεθνούς βεληνεκούς, επενδυτές.
Κι άλλοι υποψήφιοι
Βέβαια, εσχάτως μπήκε στο παιχνίδι και ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι. Μάλιστα εξέφρασε την ετοιμότητά του να αντικαταστήσει με δικά του μέσα τα δρομολόγια της ΑΝEΚ σε Κρήτη και Ιταλία. Πρακτικά, σε μια μάλλον κίνηση, που δε συνηθίζεται, δηλαδή στο "παρα πέντε", ενημέρωσε, την Επιτροπή ότι αν η τελευταία αποφασίσει να μην εγκρίνει τη διάσωση της ΑΝEK από την Αttica Group κι εκείνη χρεοκοπήσει, δεσμεύεται να δρομολογήσει κατάλληλα πλοία σε όλες τις γραμμές, προκειμένου να εξυπηρετηθούν.
Με βάση, πάντως, εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου, εάν μπει "λουκέτο" χρεωκοπίας, στην ΑΝEΚ, ούτως ή άλλως, οι υπάρχοντες παίκτες, με διαθεσιμότητα δυνάμεων, θα κάνουν κινήσεις για να καλύψουν τα απαραίτητα δρομολόγια.
Επισημαίνεται, δε, ότι είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα ήταν προς όφελος του ανταγωνισμού, σε μια αγορά με τεράστια σημασία, οικονομική και κοινωνική, όπως η Κρήτη και η Αδριατική, τα ήδη υψηλά μερίδια αγοράς του ομίλου Γκριμάλντι, ενισχυθούν περισσότερο με τη δρομολόγηση νέων πλοίων στη θέση της ΑΝEΚ. Σε μια τέτοια περίπτωση, το ποσοστό του ιταλικού ομίλου τόσο στην Κρήτη όσο και στην Αδριατική θα έφτανε στο 80%.
Σημειώνεται ότι σε προηγούμενη -εκπρόθεσμη- παρέμβαση του ο όμιλος του Εμμάνουελ Γκριμάλντι είχε ενημερώσει την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι προτίθεται να αγοράσει το πλοίο της ΑΝEΚ που κάνει δρομολόγιο στα Χανιά, εφόσον η τελευταία βρεθεί στην ανάγκη να το πωλήσει, ή δεν δύναται να το λειτουργήσει.
Επίσης ενδιαφέρον στο πρόσφατο παρελθόν είχε καταθέσει και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος της Sea Jets που βγήκε σε αναζήτηση δανεισμού ώστε να εξαγοράσει τον ανταγωνιστή. Μόνο που οι τράπεζες άναψαν «κόκκινο» μια και διέγνωσαν αστερίσκους στο όλο εγχείρημα. Με βάση πληροφορίες τα πιστωτικά ιδρύματα όπου αποτάθηκε ο κ. Ηλιόπουλος εστίασαν σε παλαιότερες τραπεζικές υποθέσεις του όπως και σε εκκρεμότητες με ασφαλιστικά θέματα στο εξωτερικό.
Η εισήγηση
Υπενθυμίζεται, ότι στην έγκριση της συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΑΝΕΚ από την Attica Group των εισηγητών της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αναγνωρίζεται ότι η ΑΝΕΚ είναι προβληματική επιχείρηση και συντρέχουν οι προϋποθέσεις προστασίας της για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Ειδικότερα, όμως, η εισήγηση αναφέρει πως η ΑΝΕΚ ως προβληματική επιχείρηση «θα αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει, αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση», ενώ «δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, εκτός από την κοινοποιηθείσα συγκέντρωση». Επιπλέον, «αν δεν πραγματοποιηθεί συγκέντρωση, η προβληματική επιχείρηση θα παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά». Ουσιαστικά δίνεται “ψήφος εμπιστοσύνης” στο πλάνο της Attica και την επάρκειά του.
Τούτων δοθέντων αναμένεται η η οριστική απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που θα κρίνει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της αποδεικτικής διαδικασίας και τις απόψεις των εμπλεκομένων μερών.