Κλειδί για τη διασυνοριακή μεταφορά και τη γεωλογική αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) αποτελούν οι συμφωνίες μεταξύ Δανίας, Νορβηγίας, Βελγίου, Ολλανδίας και Σουηδίας. Αυτές οι συμφωνίες επιτρέπουν την άρση ορισμένων περιορισμών στο δρόμο για μια εύρυθμη αγορά δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Θάλασσας.
Ο Terje Aasland, υπουργός Ενέργειας της Νορβηγίας, σχολίασε: «Η Νορβηγία έχει μεγάλες δυνατότητες αποθήκευσης CO2 και χαίρομαι που άλλες χώρες θα αποθηκεύουν CO2 σε νορβηγικούς χώρους αποθήκευσης. Η χωρητικότητα είναι τεράστια. Η κλιματική πρόκληση υπερβαίνει τα σύνορα και είναι σημαντικό να θέσουμε σε εφαρμογή λύσεις για τη μεταφορά CO2 μέσω των εθνικών συνόρων. Αυτή είναι μια σημαντική ημέρα για το κλίμα, για τις βιομηχανίες μας και για το πρώτο ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό έργο CCS Longship.»
Το Northern Lights, το οποίο αποτελεί μέρος του έργου Longship CCS που περιλαμβάνει τη μεταφορά, παραλαβή και μόνιμη αποθήκευση CO2 σε μια δεξαμενή στη βόρεια Βόρεια Θάλασσα, χαιρέτισε τις διμερείς συμφωνίες που υπέγραψε η Νορβηγία με το Βέλγιο, τη Δανία, την Ολλανδία, και της Σουηδίας να επιτρέψουν τη διασυνοριακή αποθήκευση CO2, ως μια «πολύ ενθαρρυντική» εξέλιξη.
Αυτό το έργο καταδεικνύει τις προσπάθειες της Νορβηγίας να αναπτύξει μια αλυσίδα αξίας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα πλήρους κλίμακας. Ανήκει στις Equinor, Shell και TotalEnergies, η Φάση 1 με δυνατότητα έγχυσης έως και 1,5 εκατομμυρίου τόνων CO2 ετησίως έχει προγραμματιστεί να είναι έτοιμη για λειτουργία το 2024. Το δεσμευμένο και υγροποιημένο CO2 από ευρωπαϊκούς εκπομπούς θα φορτωθεί και θα παραδοθεί στο τερματικός σταθμός υποδοχής στο Øygarden σε δύο πλοία μεταφοράς CO2 που κινούνται με LNG.
Ο Jacob K. Clasen , Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Danish Shipping, σημείωσε: «Όταν πρόκειται για τη δέσμευση και αποθήκευση CO2 υπόγεια, η Δανία βρίσκεται ακριβώς στην πρώτη γραμμή. Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι η κυβέρνηση της Δανίας είναι επίσης προληπτική στη σύναψη συμφωνιών με τις γειτονικές μας χώρες, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην κλιμάκωση ολόκληρου του τομέα του CO2 και στη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών. Στη Danish Shipping, έχουμε μέλη έτοιμα με τα πλοία που θα βοηθήσουν στη μεταφορά CO2. Όλα αυτά μπορούν να βοηθήσουν να γίνει η Δανία σημαντικός ευρωπαϊκός κόμβος CO2».
Η Danish Shipping, η οποία βλέπει τη Σκανδιναβική συνεργασία για το CO2 ως «κρίσιμο» βήμα για τη δημιουργία ευρωπαϊκής υποδομής CO2, υπογράμμισε ότι οι νέες συμφωνίες με τη Νορβηγία και τη Σουηδία επιτρέπουν τη μεταφορά CO2 σε όλη τη Σκανδιναβία για υπόγεια αποθήκευση. Η εταιρεία πιστεύει ότι το CCUS έχει τη δυνατότητα να γίνει «μια νέα βιομηχανική περιπέτεια της Δανίας».
Ο Paul Van Tigchelt , Βέλγος Υπουργός Βόρειας Θάλασσας, παρατήρησε: «Η ανάπτυξη νέων μεθόδων για τη μείωση των εκπομπών CO2 είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον του πλανήτη μας. Αυτή είναι μια πολλά υποσχόμενη κλιματική τεχνολογία. Η θάλασσα μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όχι μόνο είχε πάντα μεγάλη σημασία στη ρύθμιση του κλίματος μας, αλλά προσφέρει επίσης ευκαιρίες για δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα. Τα τελευταία 2 χρόνια, έχουμε ήδη συνάψει συμφωνίες με την Ολλανδία και τη Δανία. Σήμερα, κάνουμε ένα άλλο σημαντικό βήμα με τη Νορβηγία για να αποθηκεύσουμε το δεσμευμένο CO2 στα εξαντλημένα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου».
Παράλληλα με τα μέτρα ΑΠΕ και ενεργειακής απόδοσης, η ανάπτυξη του CCS θεωρείται η σωστή κίνηση για τον περιορισμό του αποτυπώματος των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σύμφωνα με αυτό, ο Zuhal Demir Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Τουρισμού της Φλάνδρας, είναι πεπεισμένος ότι η συνεργασία μεταξύ Φλάνδρας και Νορβηγίας θα χρησιμεύσει ως ώθηση για τη μελλοντική ανάπτυξη της αλυσίδας αξίας CCUS, δεδομένου ότι η Νορβηγία «μεγάλες δυνατότητες μετατρέπει τη χώρα σε πρόσφορο έδαφος για την αποθήκευση CO2.
Η Romina Pourmokhtari , υπουργός Κλίματος και Περιβάλλοντος της Σουηδίας, υπογράμμισε: «Πέρα από τον εκτεταμένο μετριασμό, η δέσμευση και αποθήκευση CO2 θα είναι απαραίτητη για τον περιορισμό της κλιματικής κρίσης. Οι CCS και BECCS θα διαδραματίσουν βασικό ρόλο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για το 2050 για την κλιματική ουδετερότητα και τις αρνητικές εκπομπές στη συνέχεια. Η Σουηδία έχει μεγάλες δυνατότητες για το BECCS και έχουμε ήδη έργα σε εξέλιξη. Αυτές οι συμφωνίες είναι απαραίτητες για τη Σουηδία και τη βιομηχανία της για την πραγματοποίηση ενός μέλλοντος χωρίς ορυκτά».
Οι συμφωνίες έρχονται αφού η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Σουηδία και η Ολλανδία έλαβαν μέτρα για την ενίσχυση της συνεργασίας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα με μια δήλωση που περιγράφει τη δέσμευση, τη χρήση και την αποθήκευση άνθρακα ως βασικό εργαλείο για το κλίμα.
Επιπλέον, η Νορβηγία και η Ολλανδία υπέγραψαν συμφωνία για ενεργειακή συνεργασία γύρω από τη Βόρεια Θάλασσα το 2021, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα. Παρόμοιες ρυθμίσεις τέθηκαν σε εφαρμογή μεταξύ της Νορβηγίας και του Βελγίου το 2022 και της Δανίας το 2023, μαζί με μια κοινή δήλωση με τη Σουηδία το 2022. Εκτός από αυτό, η Δανία, το Βέλγιο και η Ολλανδία συνέγραψαν ρυθμίσεις για τη διασυνοριακή μεταφορά και αποθήκευση των αιχμαλώτων άνθρακα το 2022 και το 2023.
Ο Lars Aagaard , Υπουργός Κλίματος, Ενέργειας και Υπηρεσιών κοινής ωφελείας της Δανίας, τόνισε: «Για να απελευθερωθούν οι τομείς που είναι δύσκολο να μειώσουν τον άνθρακα, χρειαζόμαστε δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα. Προκειμένου να επιτευχθεί κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 στην Ευρώπη, χρειαζόμαστε δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα σε μεγαλύτερη, διεθνή κλίμακα. Οι σημερινές ρυθμίσεις είναι δύο σπουδαία βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Χαίρομαι που βλέπω τόσο τη Νορβηγία όσο και τη Σουηδία να ενώνουν το έργο μας προς μια διεθνή βιομηχανία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα».
Ενώ είναι διαθέσιμα πολλαπλά εργαλεία απανθρακοποίησης, το CCS θεωρείται ως εργαλείο που μπορεί να συλλάβει ορισμένες από τις εκπομπές που είναι πολύ δύσκολο να αποφευχθούν. Ωστόσο, η απαλλαγή από αυτές τις εκπομπές με τη σύλληψη και την αποθήκευσή τους θεωρείται απαραίτητη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ευρώπης, επομένως, αυτό καθιστά τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα «ένα ουσιαστικό εργαλείο για το κλίμα», σύμφωνα με την ολλανδική κυβέρνηση.
«Η αποθήκευση CO2 είναι ένα οικονομικά αποδοτικό μέσο για τη μείωση των εκπομπών εγκαίρως για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ. Αυτή η συνεργασία μεταξύ Νορβηγίας και Ολλανδίας για τις διασυνοριακές μεταφορές CO2, είναι ένα σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη μιας ανοιχτής ευρωπαϊκής αγοράς CCS», υπογράμμισε ο Rob Jetten , Υπουργός Κλίματος και Ενέργειας της Ολλανδίας.