Κριτική στις προταθείσες αλλαγές του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας , όπως αποτυπώνονται στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ για το πλαίσιο κινητικότητας των πελατών μεταξύ προμηθευτών ασκεί η ΔΕΗ τονίζοντας ότι δεν συμβάλλουν στη “θωράκιση” της αγοράς έναντι των φαινομένων του “ενεργειακού τουρισμού”.
Συγκεκριμένα, σε επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας η ΔΕΗ αναφέρει ότι με τις προτάσεις που έχουν καταγραφεί στη δημόσια διαβούλευση δυσκολεύει περαιτέρω η προσπάθεια του προμηθευτή να ασκήσει το δικαίωμα υποβολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου και παύσης εκπροσώπησης σε περιπτώσεις χρεών.
Η ΔΕΗ, καταθέτει μια συνολική πρόταση ζητώντας ως προϋπόθεση για την αλλαγή του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας την υλοποίηση της δέσμευσης του ΔΕΔΔΗΕ για μηνιαίες καταμετρήσεις έως τον Ιούνιο του 2024. Μάλιστα αναφέρει ότι σε διαφορετική περίπτωση δημιουργείται πρόδηλο ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τη ΔΕΗ λόγω της ανά δίμηνο τιμολόγησης της πλειονότητας των πελατών της.
Μηνιαία μέτρηση
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με δημόσια δέσμευση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρου Σκυλακάκη η μηνιαία καταμέτρηση θα εφαρμοζόταν από τον ΔΕΔΔΗΕ τον Απρίλιο του 2024. Πάντως, στα τέλη Μαρτίου, σύμφωνα με πληροφορίες, οι παροχές με μηνιαία καταμέτρηση ήταν περίπου 2 εκατομμύρια. Εκτιμάται, δε, ότι έχουν φτάσει τον Απρίλιο στα 3 εκατομμύρια, με το στόχο να έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές αυτές το αργότερο μετά το καλοκαίρι.
Η ΔΕΗ, βέβαια, σπεύδει να αναφέρει στην επιστολή της, ότι η δέσμευση του ΔΕΔΔΗΕ για μηνιαία καταμέτρηση αφορά το σύνολο των καταναλωτών εστιάζοντας και σε θέματα ίσης μεταχείρισης.
Όπως αναφέρει «σύμφωνα με τη δέσμευση του ΔΕΔΔΗΕ, το σύνολο των πελατών της ΔΕΗ ως Προμηθευτή θα ενταχθούν σε μηνιαίο κύκλο καταμέτρησης τον Ιούνιο του 2024. Προαπαιτούμενο, λοιπόν, για να προχωρήσουμε στη νέα αυτή πρόταση για την αναδιαμόρφωση του πλαισίου αναφορικά με την αλλαγή Προμηθευτή, αποτελεί η υλοποίηση της δέσμευσης αυτής του ΔΕΔΔΗΕ έως και τον Ιούνιο 2024, διότι διαφορετικά δημιουργείται πρόδηλο ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τη ΔΕΗ λόγω της ανά δίμηνο τιμολόγησης της πλειονότητας των πελατών».
Την ίδια ώρα σημειώνει ότι με τις σχετικές διατάξεις που προτείνονται στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο δεν ενσωματώνονται πλήρως οι κρίσεις που διατυπώθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας σχετικά με το δικαίωμα ελεύθερης μετακίνησης των καταναλωτών.
Πιο συγκεκριμένα, το ΣτΕ έκρινε ότι οι περιορισμοί στη συμβατική ελευθερία επιλογής προμηθευτή η/ε είναι νόμιμοι, σύμφωνοι με την αρχή της αναλογικότητας υπό την προϋπόθεση ότι τίθενται αναλόγως του ύψους των ανεξόφλητων οφειλών, σε συνάρτηση με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται ο πελάτης.
«Με την παρούσα πρόταση διατηρείται η απαίτηση για την ύπαρξη δύο ληξιπρόθεσμων λογαριασμών, αποτελώντας και το μοναδικό κριτήριο για να ξεκινήσει η διαδικασία για την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή και εν συνεχεία την εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Στην παρούσα πρόταση δεν περιλαμβάνεται η πρόβλεψη του κριτηρίου του ύψους των οφειλών σε συνάρτηση με την κατηγορία του πελάτη, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην υπ’ αριθ. 1888/2020 απόφαση ΣτΕ» επισημαίνει η ΔΕΗ επανερχόμενη σε μια παλαιότερη πρότασή της για την αναδιαμόρφωση του οικείου πλαισίου στη βάση της υπ’ αριθ. 1888/2020 απόφασης ΣτΕ. Εκεί είχε συμπεριληφθεί το εν λόγω κριτήριο του ύψους των οφειλών σε συνάρτηση με την κατηγορία του πελάτη για την αντιμετώπιση του φαινομένου του ενεργειακού τουρισμού και την εύρυθμη εν γένει λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.