Μενού Ροή
Αμόλυβδη-Πετρέλαιο κίνησης: "Τσιμπούν" οι τιμές - Ο φόροι και οι "αναμονές" των διακοπών

Σταθερά παραμένει η Ελλάδα η τρίτη ακριβότερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις τιμές καυσίμων, με βάση τα σχετικά στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την ΕΕ στις 11/7. Κι αυτό την ώρα που οι τιμές μπρεντ είναι λίγο πάνω από τα 85 ευρώ/βαρέλι, με ετήσια αύξηση λίγο πάνω από 1%, αλλά νε τις προβλέψεις να παραπέμπουν σε μια ισορροπημένη εικόνα το επόμενο διάστημα. 

Συγκεκριμένα,  εν όψει και του πυρήνα των διακοπών και άρα υψηλών καταναλώσεων, η μέση ευρωπαϊκή τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων είναι στα 1,725 ευρώ ανά λίτρο, στην Ευρωζώνη η τιμή βρίσκεται στα 1,8 ευρώ ανά λίτρο. Στην Ελλάδα η τιμή διαμορφώνεται στα 1,909 ευρώ ανά λίτρο, όντας πίσω από , Δανία και Ολλανδία, όπου η τιμή της βενζίνης, αντίστοιχα, είναι στα 2,086 ευρώ ανά λίτρο και 2,020 ευρώ ανά λίτρο. 

Σε άλλες δυτικές χώρες, με πολύ πιο ισχυρή την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οι τιμές είναι χαμηλότερες. Π.χ στη Γαλλία είναι στα  1,850 ευρώ ανά λίτρο, στη Γερμανία στα 1,835 ευρώ ανά λίτρο, στην Ιταλία στα 1,871 ευρώ ανά λίτρο, στη Φινλανδία στα 1,804 ευρώ ανά λίτρο.

Στον αντίποδα, σε πολλές περιοχές της Ελλάδος, καταγράφονται τιμές πάνω από τα 2 ευρώ.  Είναι χαρακτηριστικό ότι στα Δωδεκάνησα η τιμή της αμόλυβδης έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ το λίτρο, όπως και στον νομό Κυκλάδων (2,157 ευρώ/ λίτρο). Μια ανάσα από τα δύο ευρώ είναι έχουν φτάσει τα καύσιμα σε περιοχές όπως η Ευρυτανία (1,967 ευρώ/λίτρο), ο νομός Ηρακλείου (1,961 ευρώ/λίτρο), η Κέρκυρα (1,962 ευρώ ανά λίτρο), η Λέσβος (1,979 ευρώ ανά λίτρο) και το Ρέθυμνο (1,976 ευρώ ανά λίτρο).

Να σημειωθεί ότι με βάση το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή την Πέμπτη 11 Ιουλίου είναι στο 1,912 ευρώ ανά λίτρο, της αμόλυβδης 100 οκτανίων στα 2,107 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ κίνησης στα 1,671 ευρώ ανά λίτρο.

Οι φόροι

Όπως, πάντως, είπε πρόσφατα ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ κ. Γιάννης Αληγιζάκης αναφερόμενος στις τιμές κατά τη διάρκεια της τελευταίας γενικής συνέλευσης της ΕΛΙΝΟΙΛ «η Ελλάδα έχει υψηλές τιμές στα καύσιμα λόγω των πολύ υψηλών φόρων που καλύπτουν δημοσιονομικά κενά.  Η κυβέρνηση αποφάσισε μονομερώς να συνεχίσει το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους το οποίο αναρωτιέμαι ποιον ευνοεί, το πλαφόν που μπήκε το 2022 δεν αναγνωρίζει ούτε την αύξηση στα επιτόκια, ούτε την αύξηση στον κατώτατο μισθό, μπήκε με δεδομένα που δεν υπάρχουν σήμερα. Σήμερα οι εταιρείες πετρελαιοειδών (ο μόνος κλάδος που καταβάλει φόρο εκ των προτέρων) έχουν καθαρό περιθώριο κέρδους σχεδόν 0,5% βάσει έρευνας του ΙΟΒΕ, για να επιβιώσει μία εταιρεία σήμερα στην Ελλάδα πρέπει είτε να επεκταθεί εκτός Ελλάδας είτε να βάζουν οι μέτοχοι συνεχώς νέα κεφάλαια, αλλιώς θα έχει ζήτημα βιωσιμότητας, το κράτος όλα αυτά τα κάνει για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους, το πλαφόν είναι μία στρέβλωση της αγοράς που ευνοεί τους παραβατικούς πρατηριούχους. Ο έντιμος πρατηριούχος είτε θα φύγει από την αγορά, είτε θα πουλήσει το πρατήριο στον παραβατικό, το κράτος αναγνωρίζει το δίκαιο αίτημά μας για κατάργηση του πλαφόν αλλά αυτό ως διά μαγείας μένει», σημείωσε χαρακτηριστικά. 

Πάντως, ένεκα των μεγάλων έργων αλλά και του τουρισμού η αγορά φέτος στα καύσιμα κίνησης είναι σε θετικό έδαφος. Με βάση όσα είχε αναφέρει ο κ. Αληγιζάκης στη ΓΣ της ΕΛΙΝΟΙΛ, το πρώτο εξάμηνο του έτους ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν ενθαρρυντικός αν και βέβαια, όπως αναφέρθηκε, τα περιθώρια κέρδους όλης της αλυσίδας έχουν μειωθεί  δραστικά. Συγκεκριμένα, φέτος συνολικά στο πρώτο εξάμηνο η αύξηση ανέρχεται στο 3%, με αύξηση 4% στη βενζίνη και  8% στο ντίζελ κίνησης, ενώ μείωση της τάξης του 10% υπάρχει στο στο πετρέλαιο θέρμανσης. Υπενθυμίζεται ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2023 η μείωση στο πετρέλαιο θέρμανσης ήταν στο 35% σε σχέση με το 2022, αλλά φέτος η μείωση “ψαλιδίστηκε” καθώς ο Ιανουάριος του 2024 ήταν πιο κρύος και ευνοϊκός για καταναλώσεις καυσίμων θέρμανσης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας