Την αντιμετώπιση ενός βασικού ζητήματος, αυτού των περικοπών έγχυσης ενέργειας από ΑΠΕ που μπορεί να αποτελέσει “νάρκη” στην προσπάθεια για ανάπτυξη “πράσινων” υποδομών παραγωγής επιδιώκει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με νομοθετική ρύθμιση, η οποία δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 28 Φεβρουαρίου.
Να σημειωθεί ότι με βάση ανάλυση της εταιρεία μελέτης ενεργειακών δεδομένων, RICARDO, που δημοσιοποίησε στις αρχές Φεβρουαρίου σε ειδική εκδήλωση, στην Εθνική Πινακοθήκη, βασικός γενεσιουργός αιτία για την αβεβαιότητα στην ενεργειακή αγορά, πέρα από τις τιμές φυσικού αερίου, τις καθυστερήσεις σε θαλάσσια αιολικά και αποθήκευση είναι και οι περικοπές. Όπως σημείωσε η RICARDO, στη μελέτη της που βασίζεται στο μοντέλο PRIMES-IEM και “ακτινογράφησε” τις προβλέψεις του ΕΣΕΚ, οι περικοπές φωτοβολταϊκών αναμένεται να κυμανθούν 15-25% μέχρι το 2030. Να σημειωθεί ότι η εκτίμηση του ΕΣΕΚ είναι πέριξ του 4%. Στην περίπτωση των χερσαίων αιολικών, οι εκτιμώμενες περικοπές υπολογίζονται στο 9%, αρκετά αυξημένες σε σχέση με το 2% του ΕΣΕΚ.
Η εικόνα αυτή, βέβαια, δημιουργεί έντονη αβεβαιότητα για την οικονομική βιωσιμότητα των έργων και βέβαια εντείνει τις επιφυλάξεις επενδυτών ή τραπεζών για την χρηματοδότηση σχεδίων.
Οι διαχειριστές
Οι περικοπές, βέβαια, προκαλούν “πονοκέφαλο” και σε ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ, καθώς εγείρουν ζητήματα ευθυνών παροχής αποζημιώσεων σε παραγωγούς ΑΠΕ για τις περικοπές όταν αυτές γίνονται για λόγους προστασίας του δικτύου.
Στο φόντο αυτό η νομοθετική ρύθμιση επιχειρεί να διασφαλίσει τους Διαχειριστές από ενδεχόμενη ευθύνη παροχής αποζημιώσεων σε παραγωγούς ΑΠΕ. Έτσι, σε ό,τι αφορά την ευθύνη ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ για τις περικοπές προβλέπεται ότι «δεν ευθύνονται έναντι των παραγωγών ΑΠΕ και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή ΕΣΜΗΕ ή ΕΔΔΗΕ: α) για λόγους διατήρησης των αναγκαίων εφεδρειών ή για άλλους λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος ή του δικτύου ή β) εξαιτίας τοπικής συμφόρησης».
Μικρά φωτοβολταϊκά
Επίσης το νομοσχέδιο επιχειρεί να διασφαλίσει καλύτερη κατανομή των περικοπών, αλλά και προωθεί το αίτημα των μικρών φωτοβολταϊκών για παράταση του χρόνου που υποχρεούνταν να εγκαταστήσουν συστήματα τηλε-εποπτείας, ώστε να αποφευχθούν “λαθροχειρίες” στα όρια παραγωγής.
Συγκεκριμένα, ο ΠΟΣΠΗΕΦ, φορέας που εκπροσωπεί συλλόγους παραγωγών από φωτοβολταϊκά έχει ζητήσει, με επιστολή του στον τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη, δίμηνη παράταση για την εγκατάσταση των μηχανισμών τηλεποπτείας.
Ο ΠΟΣΠΗΕΦ στην επιστολή του αναφέρει ότι η καθυστέρηση στα συστήματα τηλεεποπτείας οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μη δυνατότητα ανταπόκρισης τόσο των εταιριών προμήθειας του εξοπλισμού, όσο και του ΔΕΔΔΗΕ αναφορικά με την παράδοση των Routers, λόγω του ιδιαίτερα μεγάλου πλήθους των σταθμών. Επισημαίνει ακόμη ότι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί προκαλεί έντονους προβληματισμούς και στις τράπεζες, θέτοντας σε κίνδυνο τις δανειοδοτήσεις των Φ/Β Σταθμών, δεδομένου ότι τυχόν αποσυνδέσεις θα οδηγήσουν στη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων δόσεων στις δανειακές υποχρεώσεις των εν λόγω έργων.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ για τους περιορισμούς έγχυσης προβλέπει υψηλά πρόστιμα της τάξης των 500 ευρώ/MWh αν δεν τηρηθούν οι εντολές περιορισμού έγχυσης από τις ΑΠΕ που συνδέονται στο δίκτυο διανομής. Το πέναλτι για την υπέρβαση κάθε σταθμού ΑΠΕ επιβαρύνει τους Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης για τους σταθμούς που εκπροσωπούν, καθώς και τους σταθμούς ΑΠΕ που συνδέονται στο ΕΔΔΗΕ και θα ελέγχονται απευθείας με συστήματα τηλεεποπτείας.
Πάντως, το Ν/Σ δίνει περιθώριο δύο μηνών στις μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ άνω των 400 ΚW για να εγκαταστήσουν μηχανισμούς τηλε-εποπτείας.
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει για σταθμούς από 400 KW έως 1 MW που δεν έχουν τηρήσει την προθεσμία να επιβάλλεται πέναλτι στην ταρίφα αναλογικά με την εγκατεστημένη ισχύ. Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος νόμος προέβλεπε ότι εφόσον εκπνεύσει το εξάμηνο χωρίς ο παραγωγός να έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση των απαιτούμενων υποδομών, ο παραγωγός επιστρέφει το 25% των εσόδων από την συμμετοχή του έργου στην αγορά.
Εν τω μεταξύ, στην ανάπτυξη του διαλόγου για το θέμα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει προγραμματίσει για σήμερα τεχνική ημερίδα προκειμένου να συζητηθεί με τους ενδιαφερόμενους η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ σε ότι αφορά τη μεθοδολογία εφαρμογής περιορισμών έγχυσης στους σταθμούς ΑΠΕ.