Η ενεργειακή μετάβαση επιβραδύνεται σε ολόκληρο τον κόσμο. Ωστόσο, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αυξάνονται ως μερίδιο της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και αυτό προσφέρει λόγους για αισιοδοξία, όπως σημειώνει η HSBC.
Οι μεγάλοι κίνδυνοι
1)Ηλεκτρικά οχήματα
Τα ποσοστά υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων –ιδιαίτερα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ– συνεχίζουν να απογοητεύουν, με την HSBC να αναθεωρεί προς τα κάτω τις προβλέψεις για την ηλεκτροκίνησης στην ΕΕ, για έβδομη συνεχόμενη φορά από τις αρχές του 2023.
Η δυναμική των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) συνεχίζει να επιβραδύνεται, λόγω της μείωσης των κρατικών κινήτρων, των ανησυχιών σχετικά με τις υψηλές τιμές και της υποτονικής ανάπτυξης των υποδομών φόρτισης. Σε αυτό το πλαίσιο, οι αναλυτές της HSBC μειώνουν τις προβλέψεις τους για τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ έως το 2030 σε 38%, από 60% νωρίτερα. Αυτό συνεπάγεται μια ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια από την αυτοκινητοβιομηχανία και την υποδομή EV για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων μηδενικών εκπομπών οχημάτων του 2035.
Παράλληλα, οι αναλυτές της HSBC βλέπουν αντίθετους ανέμους βραχυπρόθεσμα για τη διείσδυση BEV και στη Βόρεια Αμερική λόγω της χαμηλότερης εγχώριας ζήτησης για EV και τους αυστηρότερους κανόνες για τη χώρα προέλευσης. Οι προβλέψεις διείσδυσης BEV στη Βόρεια Αμερική για το 2030 μειώνονται έτσι στο 38% επίσης (από 41% νωρίτερα).
Συνολικά, η δυναμική των ηλεκτρικών οχημάτων στις ανεπτυγμένες αγορές επιβραδύνεται και είναι πολύ κάτω από την τροχιά για το net zero, η οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις τοποθετεί στο 55% τη διείσδυση έως το 2030.
2)Πράσινο υδρογόνο - η οικονομία και η τεχνολογία συνεχίζουν να εμποδίζουν την ανάπτυξη έργων
Το μομέντουμ σε έργα πράσινου υδρογόνου και οι δημοπρασίες αλκαλικών ηλεκτρόλυσης στην Κίνα έχει επιβραδυνθεί σημαντικά, με την τεχνολογία και τα οικονομικά να εμποδίζουν την ανάπτυξη των έργων, τονίζει η HSBC. Αυτό σε συνδυασμό με την χαμηλή υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, αποτελούν τους δύο μεγαλύτερους κινδύνους για την ενεργειακή μετάβαση.
Ενώ το ζήτημα γύρω από τα οικονομικά του πράσινου υδρογόνου είναι ευρέως γνωστό –το πράσινο υδρογόνο παραμένει μη ανταγωνιστικό–, τα τεχνολογικά ζητήματα που προέκυψαν σε μεγάλης κλίμακας επιχειρήσεις καθώς τέθηκαν σε λειτουργία εργοστάσια στην Κίνα, προκάλεσαν έκπληξη.
1. Σύμφωνα με το Industry Observer (μια εταιρεία συμβούλων βιομηχανίας υδρογόνου), η αλκαλική ηλεκτρόλυση που χρησιμοποιείται από το έργο Kuga της Sinopec (που παρέχεται από τις εταιρείες Longi, Peric και John Cockerill Jingli) δεν μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια και ευελιξία εντός του σχεδιασμένου εύρους φορτίου ισχύος. Ως αποτέλεσμα, η αποδοτικότητα εργασίας είναι κάτω από τις προσδοκίες και το κόστος παραγωγής έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες.
2. Σύμφωνα με το Industry Observer, το έργο 10 χιλιάδων τόνων πράσινου υδρογόνου της China Three Gorges Corporation, το Narisong, αν και είναι έτοιμο για λειτουργία ήδη από τον Ιούνιο του 2023, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικά ζητήματα: η προσαρμογή του τροφοδοτικού και η σύνδεση στο δίκτυο είναι ακόμη σε εξέλιξη και το κόστος του δικτύου είναι υψηλό, ενώ οι εταιρείες παραγωγής υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης δεν μπορούν να λειτουργήσουν εκτός δικτύου και βασίζονται αποκλειστικά σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Φαίνεται ότι η ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου –μια βασική τεχνολογία στο πλαίσιο της ευρύτερης εργαλειοθήκης απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές– είναι πιθανό να διαρκέσει περισσότερο από ό,τι αναμένουν οι περισσότεροι παρατηρητές του κλάδου, τονίζει η HSBC.
Λόγοι αισιοδοξίας
Παρά τους σημαντικούς κινδύνους, υπάρχουν και λόγοι αισιοδοξίας για την ενεργειακή μετάβαση, επισημαίνει η HSBC, οι εξής:
1)Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας
Ο ρυθμός ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας συνεχίζει να επιταχύνεται καθώς η πτώση του κόστους και η αύξηση της κλίμακας συνδυάζονται σε έναν ενάρετο κύκλο για να οδηγήσουν τις εγκαταστάσεις έργων ΑΠΕ. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), ο κόσμος πρόσθεσε 510 GW δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας το 2023, μια αύξηση 50% σε σχέση με τα επίπεδα του 2022.
Η αύξηση ήταν κυρίως στην Κίνα, η οποία διπλασίασε την ηλιακή της χωρητικότητα και αύξησε την αιολική της χωρητικότητα κατά 66%.
Η χωρητικότητα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας οδεύει προς αύξηση κατά 2,5 φορές έως το 2028 – όχι αρκετά για να επιτευχθεί ο στόχος COP28 για τριπλασιασμό της χωρητικότητας μέχρι εκείνη τη στιγμή, αλλά το χάσμα κλείνει – και η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ιδιαίτερα σε χώρες με μεγάλες εκπομπές όπως η Κίνα – είναι μια αχτίδα ελπίδας για την ενεργειακή μετάβαση, τονίζει η HSBC. Η αυξανόμενη παραγωγή και διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση, όπως προσθέτει.
2)Η Κίνα προχωρά στην υιοθέτηση EV (και στις εξαγωγές)
Η Κίνα συνεχίζει να προηγείται στην υιοθέτηση EV, με την υποστήριξη πολιτικής και την κυκλοφορία νέων προϊόντων να αναμένεται να οδηγήσουν σε μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 25% έως το 2025.
Αυτό θα οδηγήσει τη διείσδυση των BEV στο 37% έως το 2025 (9,2 εκατ. πωλήσεις μονάδων), έναντι 19% στην Ευρώπη (3 εκατ.) και 9% στις ΗΠΑ (1,8 εκατ.), παγιώνοντας σταθερά την Κίνα ως παγκόσμιο ηγέτη, αφήνοντας την Ευρώπη και τις ΗΠΑ περισσότερα από 5 χρόνια πίσω από άποψη διείσδυσης.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων βγαίνουν επίσης από την εγχώρια αγορά τους, με τις εξαγωγές και την παραγωγή στο εξωτερικό να οδηγούν το επόμενο σκέλος ανάπτυξης για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.