Η θέση σε εμπορική λειτουργία του διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας θα συμβεί κατά 22 περίπου μήνες αργότερα σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας Argus Media που επικαλείται τα χρονοδιαγράμματα που προκύπτουν από τους διαγωνισμούς για κατασκευαστικές εργασίες που έχουν προκηρύξει οι Διαχειριστές Συστήματος Φυσικού Αερίου των δυο χωρών, ΔΕΣΦΑ και Νomagas.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2024-2033 (που ο Διαχειριστής θα καταθέσει σύντομα στη ΡΑΑΕΥ σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της δημόσιας διαβούλευσης), η ολοκλήρωση του αγωγού που έχει δυναμικότητα 1,5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως/έτος αναμένεται το Δεκέμβριο του 2025 και η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας τον Ιανουάριο του 2026.
Πλην όμως, ο διαγωνισμός που προκήρυξε η Nomagas στις 16 Οκτωβρίου, προϋπολογισμού 84 εκατ. ευρώ, με αντικείμενο την κατασκευή του σκέλους του αγωγού που θα συνδέει την Γευγελή με το Νεγκότινο στο έδαφος της Βόρειας Μακεδονίας προβλέπει ότι οι κατασκευαστικές εργασίες θα διαρκέσουν 34 μήνες. Η προθεσμία για την υποβολή των προσφορών είναι η 20η Νοεμβρίου, κάτι που υποδεικνύει ότι δύσκολα ο διαγωνισμός θα έχει ολοκληρωθεί πριν το τέλος του έτους. Εάν υποθέσει κανείς ότι το διάστημα των 34 μηνών θα αρχίσει να «τρέχει» από το Δεκέμβριο, αυτό σημαίνει ότι η κατασκευή του αγωγού στη γειτονική χώρα δεν θα τελειώσει πριν τον Οκτώβριο του 2027, χρονοδιάγραμμα που παραπέμπει σε καθυστέρηση 22 μηνών σε σχέση με τον στόχο του ΔΕΣΦΑ για έναρξη εμπορικής λειτουργίας τον Ιανουάριο του 2026.
Ένα ακόμα στοιχείο που επισημαίνει η Argus Media είναι ότι ο διαγωνισμός της Nomagas κάνει λόγο για αγωγό δυναμικότητας 1,8 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο, ελαφρά υψηλότερη δηλαδή σε σχέση με τις προδιαγραφές που ήταν γνωστές μέχρι σήμερα.
Μία ημέρα μετά τη Nomagas, ο ΔΕΣΦΑ προκήρυξε διαγωνισμό ύψους 16 εκατ. ευρώ για τον λεπτομερή σχεδιασμό, προμήθεια υλικών και κατασκευή του Μετρητικού Σταθμού για την διασύνδεση Ελλάδας - Β. Μακεδονίας. Η καταληκτική προθεσμία υποβολής προσφορών είναι η 22η Νοεμβρίου και η διάρκεια των εργασιών ορίζεται σε 15 μήνες. Εάν υποτεθεί και εδώ ότι η αυτό το διάστημα ξεκινήσει να «τρέχει» το Δεκέμβριο, τότε ο Μετρητικός Σταθμός θα είναι έτοιμος τον Μάρτιο του 2026. Να σημειωθεί ότι στα τέλη του 2023 ο ΔΕΣΦΑ ανάθεσε την κατασκευή του τμήματος του αγωγού στην ελληνική πλευρά στα Σωληνουργεία Κορίνθου (θυγατρική της Cenergy Holdings), σύμβαση αξίας άνω των 27 εκατ. ευρώ για την κατασκευή και προμήθεια περίπου 56 χλμ. σωλήνων χάλυβα που αφορούν στο ελληνικό σκέλος της διασύνδεσης.
Σε κάθε περίπτωση, τα διαφορετικά χρονοδιαγράμματα που προκύπτουν από τους διαγωνισμούς δημιουργούν σύγχυση για την ημερομηνία έναρξης ενός project στο οποίο αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία τόσο ο αμερικανικός παράγοντας όσο και οι Βρυξέλλες Και τούτο διότι, μαζί με τους αγωγούς TAP και IGB και το FSRU της Αλεξανδρούπολης εντάσσεται στην ομάδα των υποδομών φυσικού αερίου που προωθούν την διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την απεξάρτηση από τη Ρωσία. Μέσω του αγωγού Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας αναμένεται να ανοίξει μια πύλη εισόδου στη γειτονική χώρα τόσο για το αζέρικο αέριο όσο και για τα φορτία LNG που θα εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω του FSRU της Αλεξανδρούπολης, αλλά και του Τέρμιναλ της Ρεβυθούσας.