Μενού Ροή
revithousa
ΔΕΠΑ, Metlen, Elpedison "ζεσταίνουν" τους σταθμούς LNG τον Νοέμβριο

Σταθερή παραμένει η «τάση» μειωμένου ενδιαφέροντος για φορτία LNG στους τερματικούς σταθμούς της Ελλάδας, καθώς παρά την αυξημένη κινητικότητα και τις δημόσιες δηλώσεις στήριξης στο project του Κάθετου Διαδρόμου (που θα ενθάρρυνε τις αυξημένες εισαγωγές LNG), η πραγματικότητα στην παρούσα φάση σκιαγραφεί μια εικόνα αναθεώρησης των παραγγελιών προς τα κάτω, εν μέσω υψηλών εισαγωγών πολύ φθηνότερου ρωσικού αερίου αγωγών.

Προς την κατεύθυνση αυτή συντείνουν οι πληροφορίες ότι τα φορτία LNG που προγραμματίζεται να φτάσουν στη Ρεβυθούσα την περίοδο Νοεμβρίου- Δεκεμβρίου είναι λιγότερα σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα του ΔΕΣΦΑ. Για τον Νοέμβριο το τελικό πρόγραμμα προβλέπει την εκφόρτωση ενός  πλήρους φορτίου 169.867 κυβικών μέτρων LNG για λογαριασμό της Μetlen στις 6 του μηνός και την εκφόρτωση μικρών ποσοτήτων (2.954 κυβικά μέτρα εκάστη) για ΔΕΠΑ και Elpedison αντίστοιχα, στις 16 και 22 Νοεμβρίου.

Για το Δεκέμβριο στην παρούσα φάση προβλέπεται η εκφόρτωση πέντε φορτίων, το πρώτο στις 1/12 που αφορά ποσότητα 147.710 κυβικών μέτρων για λογαριασμό της Metlen, το δεύτερο στις 12 Δεκεμβρίου για λογαριασμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας (73.855 κυβικά μέτρα), ακολουθεί η Metlen με άλλο ένα φορτίο 147.170 κυβικών μέτρων στις 20 Δεκεμβρίου, ένα ισόποσο φορτία προγραμματίζεται να εκφορτωθεί στις 27 Δεκεμβρίου για λογαριασμό της Motor Oil και το τελευταίο φορτίο του 2024 -με τα σημερινά δεδομένα- προγραμματίζεται να αφιχθεί στις 31 Δεκεμβρίου για λογαριασμό της Elpedison και αφορά σε ποσότητα 73.855 κυβικών μέτρων.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε ο ΔΕΣΦΑ, το εννεάμηνο Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2024, η Ρεβυθούσα υποδέχθηκε 17 δεξαμενόπλοια που εκφόρτωσαν φορτία LNG που αντιστοιχούν σε σωρευτική ισχύ 12,34 TWh,  προερχόμενα από 4 διαφορετικές χώρες. Την αντίστοιχη περίοδο του 2023 το Τέρμιναλ είχε υποδεχθεί 34 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 7 διαφορετικές χώρες που εκφόρτωσαν 24,04 Τεραβατώρες LNG.

Σε αυτό το κάδρο θα πραγματοποιηθούν και οι δημοπρασίες LNG που έχει εξαγγείλει ο ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2025-2029 και όλα δείχνουν ότι ο πήχης έχει χαμηλώσει σε σχέση με τα αποτελέσματα των αντίστοιχων δημοπρασιών πέρυσι. Την ίδια ώρα, οι συμμετέχοντες εμφανίζονται απρόθυμοι να δεσμεύσουν μακροχρόνια χωρητικότητα λόγω της περιορισμένης ορατότητας για τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς σε βάθος χρόνου.

Αντίστοιχη τάση καταγράφεται και στο  FSRU της Αλεξανδρούπολης, όπου -όπως έχει γράψει το energymag- οι 14 εγγεγραμμένοι χρήστες έχουν παραγγείλει προς το παρόν επτά φορτία για το έτος αερίου 2024-2025, σύμφωνα με πληροφορίες της Argus Media. Για το  2025, ο υφιστάμενος προγραμματισμός προδιαγράφει την άφιξη ενός φορτίου κάθε μήνα για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου  και τη συνέχεια μεσολαβεί ένα κενό τεσσάρων μηνών περίπου, πριν την εκφόρτωση του τελευταίου προγραμματισμένου μέχρι στιγμής φορτίου στις 27 Ιουλίου.

Όπως είχε  αναφέρει η Argus Media, με τις τιμές στο Balkan Gas Hub της Βουλγαρίας να έχουν συχνά discount τουλάχιστον 5 ευρώ/MWh σε σχέση με τις τιμές που διαμορφώνονται στον κόμβο TTF (σημείο αναφοράς για την τιμολόγηση των φορτίων LNG στην Ευρώπη), οι εταιρίες έχουν ασθενή κίνητρα για να φέρουν LNG στην Ελλάδα.  Στο πλαίσιο αυτό, δεν προξενεί έκπληξη που το φθηνότερο ρωσικό αέριο αγωγών κερδίζει έδαφος, υπονομεύοντας το αφήγημα που προωθείται και στις δυο όχθες του Ατλαντικού για απεξάρτηση της Ευρώπης από το ενεργειακό άρμα της Ρωσίας έως το 2027. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς δήλωσε προ ημερών ότι η χώρα του θα μπορέσει να εισάγει πρόσθετες ποσότητες 2- 3 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων ρωσικού αερίου/ημερησίως για αυτό το χειμώνα «σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές», ενώ προς την ίδια κατεύθυνση -και με την ίδια επιχειρηματολογία- κινείται η Ουγγαρία, προκαλώντας εκνευρισμό σε Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον.

 

 

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας