Μενού Ροή
provlita-aerio
Κύπρος: Κοντά στον project manager για το τερματικό στο Βασιλικό

Στο τελικό της στάδιο βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία της ΕΤΥΦΑ για την επιλογή project manager για το ημιτελές έργο του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε στον Φιλελεύθερο ο πρόεδρος της ΔΕΦΑ και της ΕΤΥΦΑ Γιώργος Ασιήκαλης, καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια από την υπηρεσία και τα διοικητικά συμβούλια των δύο κρατικών οργανισμών, ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση για την επιλογή του ανάδοχου, καθώς το έργο είναι εξαιρετικά περίπλοκο και έγινε ακόμα πιο περίπλοκο μετά την καταγγελία του συμβολαίου με τη CPP και τη διακοπή των εργασιών.

Ο κ. Ασιήκαλης υπέδειξε πως οι διαδικασίες που προβλέπει η νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις είναι εκ των πραγμάτων χρονοβόρες, αλλά ιδιαίτερα η φύση της προσφοράς που προκηρύχθηκε για την επιλογή project manager από την ΕΤΥΦΑ είχε πρόσθετες ιδιαιτερότητες, καθώς απαιτήθηκε κατά βάση διπλή διαδικασία (δύο φάσεις) υποβολής και αξιολόγησης προτάσεων.

Ο πρόεδρος της ΔΕΦΑ (και της ΕΤΥΦΑ) είπε ότι οι τέσσερις μήνες από την προκήρυξη της προσφοράς μέχρι αυτό το στάδιο, που δεν απέχει πολύ από τη λήψη της τελικής απόφασης, δεν είναι μεγάλος χρόνος, τηρουμένων των αναλογιών και της προϊστορίας του έργου.

Επισήμανε ότι παράλληλα με την αξιολόγηση των προσφορών, η ΕΤΥΦΑ και το περιορισμένο προσωπικό της, αλλά με την πολύτιμη συνδρομή και των μελών του διοικητικού συμβουλίου, κατέβαλαν σκληρή προσπάθεια για να διαχειριστούν και τα άλλα ανοικτά μέτωπα, όπως ο απεγκλωβισμός του πλοίου Προμηθέας, η επιτυχής έκβαση του οποίου αποτελεί, σημείωσε ο κ. Ασιήκαλης, πολύ σημαντική εξέλιξη για τα κυπριακά συμφέροντα. Χρόνο και δυνάμεις αναλώνει η ΕΤΥΦΑ και για τη διαχείριση του μεγάλου θέματος της διαιτησίας που συνεχίζεται στο Λονδίνο, με τη συνδρομή νομικών συμβούλων στο Λονδίνο και τη Λευκωσία.

Δεν θέλησε να αναφερθεί στο ακριβές σημείο που βρίσκεται η αξιολόγηση για τον project manager, ανέφερε όμως πως είναι κοντά η λήψη απόφασης και η υπογραφή συμβολαίου.

Ανεπίσημες πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι η πρόταση που αποσπά τις περισσότερες πιθανότητες για αποδοχή της από την ΕΤΥΦΑ αφορά έναν οργανισμό με πολύ καλή φήμη στο εξωτερικό και με πλούσια εμπειρία στη διαχείριση προβληματικών – ημιτελών έργων.

Η πληροφόρηση που έχουμε αναφέρει ακόμα ότι στο επόμενο στάδιο η ΕΤΥΦΑ θα προκηρύξει προσφορές και για επιλογή νέου owner’s engineer, σε αντικατάσταση της Hill International, το συμβόλαιο της οποίας έληξε και δεν ανανεώθηκε.

Σε ό,τι αφορά τις υποδομές στο Βασιλικό, η επικείμενη επιλογή συντονιστή έργου (project manager) θα ανοίξει τον δρόμο για να ετοιμαστούν νέες προσφορές για εξεύρεση του εργολάβου που θα ολοκληρώσει την προβλήτα και τις χερσαίες εγκαταστάσεις. Λόγω της περιπλοκότητας της κατάστασης όπως αφέθηκε στο Βασιλικό από την κινεζική εταιρεία (η οποία φέρεται να μην έχει ακόμα παραδώσει όλα τα έγγραφα, τους σχεδιασμούς, τις επί μέρους συμφωνίες της με υπεργολάβους, παραγγελίες υλικών και εξοπλισμών, κλπ) αποκτά ιδιαίτερη σημασία η ταχεία εκτίμηση της κατάστασης από τον project manager αναφορικά με τον υπολογισμό και την καταγραφή των εργασιών που απομένουν και της εκτίμησης κόστους, ώστε να προκηρυχθεί ο νέος κατασκευαστικός διαγωνισμός.
Ο κ. Ασιήκαλης ανέφερε στον Φιλελεύθερο πως θα γίνει προσπάθεια να αξιοποιηθούν, λόγω της επείγουσας ανάγκης για ολοκλήρωση του έργου, όλες οι προσφερόμενες από τη νομοθεσία πρόνοιες για επιτάχυνση των διαδικασιών.

Πιστοποίηση και ενοικίαση

Αναμένεται επίσης ότι σύντομα θα προκηρυχθούν προσφορές και για την επιλογή ναυπηγείου ή και τερματικού LNG, ώστε να μεταφερθεί εκεί ο Προμηθέας για την τελική του πιστοποίηση ως πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU). Για την ώρα, ο Προμηθέας εξασφάλισε (από τους Lloyd’s, πριν αποπλεύσει από τη Σαγκάη) πιστοποίηση για μεταφορά υγροποιημένου αερίου, για περίοδο τεσσάρων χρόνων (LNG Carrier). Οι προσφορές για την τελική πιστοποίηση του Προμηθέα αλλά και για πιθανή ενοικίασή του ως FSRU για το μεσοδιάστημα της ολοκλήρωσης των έργων στο τερματικό Βασιλικού θα προκηρυχθούν αφού ολοκληρωθεί ο τεχνικός έλεγχος επί του πλοίου, στη Μαλαισία, για να διαπιστωθούν οι ελλείψεις που υπάρχουν ώστε να μπορεί να κριθεί ικανό το πλοίο να λειτουργεί και ως FSRU.
Από τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις από την επιθεώρηση του πλοίου συνάγεται πως οι αρχικές πληροφορίες για σημαντικές ελλείψεις και κόστος 12-13 εκατ. ευρώ για την κάλυψή τους δεν επιβεβαιώνονται. Αναμένεται όμως με αγωνία στην ΕΤΥΦΑ η τελική έκθεση από τους τεχνικούς που επιθεωρούν αυτές τις μέρες το πλοίο.

Πηγή: philenews.com

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας