Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη νέα υπερσύγχρονη μονάδα φυσικού αερίου «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», στην ευαίσθητη γεωστρατηγικά, περιοχή της Θράκης.
Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», μία επένδυση ύψους 375 εκατ. ευρώ των Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι οποίες έκαστος κατέχουν το 50% της μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας, έρχεται να στηρίξει το ηλεκτρικό δίκτυο σε μία στιγμή που αναδεικνύεται καθημερινά ο κρίσιμος ρόλος του φυσικού αερίου που θα μας συντροφεύει έως το 2050 τουλάχιστον μέχρι να πάρει σάρκα και οστά η πράσινη μετάβαση η οποία… χωλαίνει.
Η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», μικτής ισχύος 877 MW, έχει εισέλθει στο τελευταίο στάδιο της δοκιμαστικής λειτουργίας της υπό κανονικές συνθήκες, με την εμπορική λειτουργία του εργοστασίου να αναμένεται να ξεκινήσει επίσημα μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025 (Μάρτιος). Δοκιμαστικά η μονάδα ήδη λειτουργεί.
Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» συστάθηκε το 2021 και είναι εγκατεστημένη εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου Κομοτηνής.
Πιο πράσινη, πιο ισχυρή η νέα μονάδα
Η μονάδα χρησιμοποιεί φυσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η μονάδα μεικτής ισχύος 877MW έχει εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στα 375 εκατ. ευρώ και κατασκευάστηκε από την TERNA SA. Ο νέος υπερσύγχρονος Αεριοστροβιλικός Σταθμός Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο αποτελεί αιχμή της συγκεκριμένης τεχνολογίας και η ενεργειακή του απόδοση αγγίζει το 64%.
Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» είναι η δεύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο που κατασκευάζεται τα τελευταία χρόνια, μετά την μονάδα που κατασκευάστηκε από στη Βοιωτία και λειτουργεί από τη Metlen.
Η βασική τεχνολογία της μονάδας αυτή προβλέπεται ότι θα μειώσει τις εκπομπές CO2 έως και 3,7 εκατομμύρια τόνους ετησίως σε σύγκριση με έναν σταθμό παραγωγής ενέργειας από άνθρακα, με τα επίπεδα απόδοσης να φτάνουν ακόμη και άνω του 64%.
Αξίζει να σημειωθεί ακόμη ότι τα χαρακτηριστικά της μονάδας επιτρέπουν την αξιοποίηση του σταθμού ως σταθμού βάσης για το σύστημα.
Ο σταθμός της Κομοτηνής με μέγιστη μικτή ισχύ 877 MW έχει τεχνικό ελάχιστο στα 240 MW και μπορεί να λειτουργήσει σε πολύ ταχύ ρυθμό ανόδου και καθόδου φορτίου, της τάξης των 85 MW/min, με αποτέλεσμα να χρειάζονται μερικά λεπτά της ώρας για να εκκινήσει ο σταθμός και στη συνέχεια να πιάσει το πλήρες φορτίο των 877 MW ή μερικό με το χαμηλό τεχνικό ελάχιστο των 240MW.
Η στρατηγική γεωγραφική τοποθεσία του σταθμού στο βόρειο τμήμα της χώρας και η γειτνίασή του με τα σημεία διασύνδεσης του το εθνικού συστήματος μεταφοράς ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με γειτονικές χώρες, όπως η Τουρκία, η Βουλγαρία και η Βόρεια Μακεδονία δυτικότερα, προσδίδουν στην μονάδα πρόσθετη αξία για το ΕΣΜΗΕ.
Η μονάδα θα διασυνδεθεί με το σύστημα στο ΚΥΤ Νέας Σάντας, Κιλκίς, σημείο κατάληξης της δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταφοράς 400 KV με τη Βουλγαρία.
Κατά την τριετή περίοδο κατασκευής της μονάδας απασχολήθηκαν περίπου 600 εργαζόμενοι. Σήμερα το μόνιμο προσωπικό περιορίζεται σε 50 άτομα, τα οποία έχουν ήδη προσληφθεί και από τις αρχές του 2024 εκπαιδεύονται.
Ισχυροποίηση και καθετοποίηση
Οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil, λαμβάνοντας υπόψιν και τις αβεβαιότητες που προκύπτουν σε ένα ολοένα και πιο ασταθές ενεργειακό τοπίο, συμμάχησαν στοχεύοντας στην ισχυροποίηση της θέσης τους στην αγορά μέσω της νέας μονάδας, στρέφοντας το βλέμμα και πέρα από τα ελληνικά σύνορα.
Η πράσινη μετάβαση και τα νέα δεδομένα που φέρνει στο τραπέζι αλλά και η ανάγκη για όσο το δυνατόν πιο ομαλή προσαρμογή στις νέες συνθήκες οδήγησε τους δύο ομίλους να επενδύσουν στη νέα μονάδα με καύσιμο το φυσικό αέριο, ένα καύσιμο γέφυρα με τεράστια σημασία για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος.
Παράλληλα, οι δύο όμιλοι πατούν γκάζι στην καθετοποίηση της παραγωγής τους (είναι δηλαδή και παραγωγοί και προμηθευτές ενέργειας), γεγονός που τους παρέχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και στο κομμάτι της διαμόρφωσης των τιμολογίων τους αφού «ελέγχουν» καλύτερα τα κόστη τους.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι δύο όμιλοι δραστηριοποιούνται στην προμήθεια ενέργειας με τις θυγατρικές ΗΡΩΝ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και nrg (Motor Oil).