Μενού Ροή
FSRU-Alexandroupolis
Αλεξανδρούπολη: Στα σκαριά και δεύτερο FSRU από την Gastrade – Ποιες παραμέτρους «ζυγίζει» η εταιρεία

«Αδερφάκι» μπορεί να αποκτήσει στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον ο πλωτός σταθμός υποδοχής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη, με την Gastrade (διαχειρίστρια εταιρεία της υποδομής) να εξετάζει την αγκυροβόληση και δεύτερου FSRU στον Έβρο.

Στο πλαίσιο αυτό, σε δημόσια διαβούλευση, μέχρι τις 8 Μαΐου, έχει τεθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που θα ανοίξει το δρόμο για δεύτερο πλωτό σταθμό στην Αλεξανδρούπολη.

Στο ήδη υπάρχον FSRU, φορτία από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες παραγωγούς LNG φτάνουν με δεξαμενόπλοια στο σταθμό, όπου και οι ποσότητές του μεταγγίζονται σε αυτό και στη συνέχεια μέσω του ΕΣΦΑ (Συστήματος Μεταφοράς Αερίου) και του IGB (ελληνοβουλγαρικός αγωγός) μεταφέρονται στις αγορές των Βαλκανίων, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

To FSRU Αλεξανδρούπολης συμβάλλει ουσιαστικά στην διαφοροποίηση των πηγών και των οδών εφοδιασμού, παίζοντας καίριο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής.

Ο πλωτός γίγαντας, επένδυση που ξεπέρασε τα 400 εκατ. ευρώ, ενδυναμώνει το νευραλγικό ρόλο της Bόρειας Ελλάδας ως ενεργειακής πύλης που απλώνει τα… πλοκάμια της στην ευρύτερη περιφέρεια της ΝΑ Ευρώπης.

Η υποδομή κατέχει τον ρόλο μίας εναλλακτικής πηγής εφοδιασμού της Ελλάδας και άλλων χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στην εντεινόμενη προσπάθειά τους να απεξαρτηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Περαιτέρω ισχυροποίηση του στρατηγικού ρόλου της Ελλάδας στην ενέργεια

Ο νέος πλωτός σταθμός αναμένεται να συμβάλει στην περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, με τη δημιουργία ενός νέου σημείου εισόδου στο σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου καθώς και πρόσθετης αποθηκευτικής ικανότητας.

Η ανάπτυξη του συγκεκριμένου Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) εκτιμάται ότι θα έχει θετική επίδραση στην εξυπηρέτηση των προτεραιοτήτων του Νότιου Διαδρόμου Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Το προτεινόμενο ΑΣΦΑ αποσκοπεί στη δημιουργία μίας νέας πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου, η οποία θα αυξήσει και θα διευρύνει τις δυνατότητες εφοδιασμού φυσικού αερίου της αγοράς.

Τρεις πυλώνες

Το σχέδιο προβλέπει πως η υποδομή θα αποτελείται από τρία διακριτά μέρη.

Το πρώτο θα είναι ο Υπεράκτιος Πλωτός Τερματικός Σταθμός ΥΦΑ (Floating Storage & Regasification Unit – FSRU) δυναμικότητας 170.000 κ.μ. έως 185.000 κ.μ. ΥΦΑ, ο οποίος θα απέχει 10 χλμ. από την πλησιέστερη ακτή της Μάκρης και 15 χλμ. από την Αλεξανδρούπολη.

Το δεύτερο μέρος θα είναι ο αγωγός φυσικού αερίου.

Το τρίτο μέρος θα περιλαμβάνει την διασύνδεση με τον υφιστάμενο αγωγό TAP στο ύψος της Άνθειας, με την κατασκευή ενός Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού.

Η υποδομή του FSRU στη Θράκη που προωθεί η εταιρεία, θα έχει μεγαλύτερες δυνατότητες από το υπάρχον FSRU.

Ο πλωτός σταθμός απέχει περί τα 4,5 ναυτικά μίλια δηλαδή 8 km από την πλησιέστερη ακτή της Μάκρης, ενώ η απόσταση από την Αλεξανδρούπολη υπολογίζεται σε 9 km. Το FSRU θα διαθέτει αποθηκευτική ικανότητα από 170.000 m3 έως και 185.000 m3 υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Υπενθυμίζεται πως τεχνικά η μέγιστη δυναμικότητα του υπάρχοντος σταθμού στην Αλεξανδρούπολη αγγίζει τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, δεν μπορεί να αυξηθεί παραπάνω. Η ΡΑΑΕΥ έχει ήδη δώσει το πράσινο φως από το 2022 στη Gastrade χορηγώντας τη σχετική άδεια για τον δεύτερο σταθμό.

 Περιορισμός του ενεργειακού ελλείμματος

Η συρρίκνωση του ενεργειακού ελλείμματος Βαλκανίων και ΝΑ Ευρώπης (υπολογίζεται πέριξ των 16 δισ. κυβικών μέτρων αερίου) με το βλέμμα σε εξαγωγές ενέργειας και στο Κίεβο, ανοίγει πεδίο δόξης λαμπρό για τη χώρα μας που μπορεί να καλύψει το χάσμα, αποτελώντας έναν δίαυλο μεταφοράς ενέργειας και μία νησίδα σταθερότητας, σε ταραγμένους καιρούς.

Τα market tests θα βάλουν το LNG… στο αυλάκι

Το αν θα ληφθεί τελική επενδυτική απόφαση λειτουργίας και δεύτερου σταθμού (με δυναμικότητα κοντά στα 6 δισ. αερίου) θα εξαρτηθεί από την ζήτηση και το ενδιαφέρον της αγοράς μετά τη διενέργεια market test που θα ζυγίσει τις προθέσεις των δυνητικών ενδιαφερόμενων χρηστών. Στο υπάρχον FSRU τα slots είναι δεσμευμένα έως το 2031, δείγμα του ζωηρού ενδιαφέροντος των χρηστών.

Η φάση κατασκευής, εκτέλεσης δοκιμών και η έναρξη εμπορικής λειτουργίας του ΑΣΦΑ εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί σε περίπου 2 χρόνια, εφόσον ληφθεί θετκή απόφαση που θα επιτρέψει στο έργο να… χαράξει ρότα για το Θρακικό Πέλαγος.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας