Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας φυσικού αερίου έχουν εντείνει τις συναντήσεις με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλες, εν μέσω πολιτικής αντιπαράθεσης για το αν θα θεωρείται το καύσιμο ως βιώσιμο και θα χρηματοδοτούνται οι επενδύσεις του από τα ευρωπαικά κονδύλια, ανέφερε σε αναλυσή της η Μη Κυβερνητική Οργάνωση Reclaim Finance.
Σύμφωνα με το Reuters, οι λομπίστες που αφορούσαν το φυσικό αέριο πραγματοποίησαν 323 συναντήσεις μεταξύ Ιανουαρίου 2020 και Μαΐου 2021, ανέφερε η ΜΚΟ σε μια έκθεση, επικαλούμενη τα στοιχεία του μητρώου διαφάνειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από 295 συναντήσεις την περίοδο Ιανουαρίου 2018 έως Ιουλίου 2020. Αυτό ισοδυναμεί με αύξηση των συναντήσεων από 9,5 το μήνα σε 19 συναντήσεις το μήνα.
Η αύξηση έρχεται καθώς αρκετές κυβερνήσεις μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα αλλά και εταιρείες αγωνίζονται να συμπεριλάβουν το φυσικό αέριο στον κατάλογο εγκεκριμένων δραστηριοτήτων του μπλοκ που μπορούν να θεωρηθούν βιώσιμες.
Αν και ο αποκλεισμός του φυσικού αερίου από την πολυπόθητη ετικέτα δεν θα εμπόδιζε τους παραγωγούς φυσικού αερίου να συγκεντρώσουν χρήματα μέσω τραπεζικού δανεισμού ή ιδίων κεφαλαίων, ορισμένες εταιρείες φοβούνται ότι θα το καταστήσει πιο ακριβό. Οι κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, βλέπουν το αέριο ως απαραίτητο καύσιμο γέφυρας καθώς μετακινούνται από τον άνθρακα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Παρά το γεγονός ότι μια ομάδα εμπειρογνωμόνων συμβούλων ανέφερε ότι η ισχύς του φυσικού αερίου θα μπορούσε να συμπεριληφθεί μόνο εάν πληρούσε αυστηρούς κανόνες για τις εκπομπές - κάτι που δεν κάνει σήμερα η εγκατάσταση φυσικού αερίου στην Ευρώπη - η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμη αποφασίσει.
Από τις 323 συναντήσεις, 27 αποκάλυψαν ότι συνδέονται ειδικά με την ταξινόμηση από πλευράς της ΕΕ ή τη στρατηγική βιώσιμης χρηματοδότησης, ανέφερε η ΜΚΟ.
Οι ετήσιες δαπάνες για την άσκηση πίεσης στην ΕΕ από τους εκπροσώπους ομάδων συμφερόντων, εν τω μεταξύ, κυμαίνονταν από 64,9 εκατομμύρια ευρώ (76,39 εκατομμύρια δολάρια) έως 78,4 εκατομμύρια ευρώ, μειωμένα ελαφρώς από τα 68,8 εκατομμύρια ευρώ σε 82,9 εκατομμύρια ευρώ που καταγράφηκαν την προηγούμενη περίοδο, πρόσθεσε.
Στην Ελλάδα
Το θέμα παρακολουθούν στενά και οι ελληνικές εταιρείες οι οποίες έχουν προγραμματίσει επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη νέων μονάδων φυσικού αερίου στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, καθώς το υψηλό κόστος των νέων project προϋποθέτει την ανάγκη αποζημιώσεων για να επιμεριστεί το ρίσκο. Πρόκειται για συνολικά επενδυτικά σχέδια άνω των 2 δισ. ευρώ, τα οποία αφορούν επτά διαφορετικά επενδυτικά πρότζεκτ συνολικής ισχύος 4.300 MW και έχουν ήδη αρχίσει να κινητοποιούν σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Με εξαίρεση την Mytilineos, η οποία έχει ήδη «πατήσει» το κουμπί της νέας μονάδας στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας με στόχο να τεθεί σε πιλοτική λειτουργία προς το τέλος του 2021, άλλοι έξι μεγάλοι όμιλοι της χώρας έχουν προαναγγείλει την μετάβαση στο καύσιμο –γέφυρα.
Η ΔΕΗ είναι μεταξύ εκείνων που προετοιμάζουν διπλό «χτύπημα» σε Κομοτηνή και Πτολεμαίδα ενώ την κατασκευή νέων μονάδων έχουν ανακοινώσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του ομίλου Περιστέρη, η Damco Energy συμφερόντων Κοπελούζου, η Elpedison που αποτελεί σύμπραξη των Ελληνικών Πετρελαίων και της Ιταλικής Edison αλλά και δύο εκπρόσωποι της βαριάς βιομηχανίας και των επιχειρηματικού κόσμου.
Πόσες μονάδες χωράει το ηλεκτρικό σύστημα
Πόσες από αυτές τις επενδύσεις μπορεί να «σηκώσει» το ηλεκτρικό σύστημα; O Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ κ. Γιώργος Στάσσης έχει εκτιμήσει ότι με εξαίρεση τις υπό κατασκευή μονάδες (της Μυτιληναίος που θα μπει στο σύστημα το 2022 και την Πτολεμαίδα 5 που θα μετατραπεί σε αέριο έως το 2025, το σύστημα μπορεί να χωρέσει έως 1,5 μονάδες.
Άλλα στελέχη της αγοράς όπως ο κ. Νίκος Ζαχαριάδης επικεφαλής της Εlpedison και Πρόεδρος του ΕΣΑΗ, εκτίμούν ότι ο αριθμός των μονάδων είναι συνάρτηση του βαθμού διείσδυσης των ΑΠΕ αλλά και των συστημάτων αποθήκευσης. Οι μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει χώρος και για άλλες 2 μονάδες, πέραν αυτών που ήδη κατασκευάζονται.