Τρόπους για τη συμμόρφωση με τη νέα ευρωπαϊκή νομοθετική πρόταση σε ό,τι αφορά την αποθήκευση φυσικού αερίου και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, αναζητούν το ΥΠΕΝ και ο ΔΕΣΦΑ.
Σύμφωνα με την εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι αποθήκες φυσικού αερίου σε όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να είναι γεμάτες σε ποσοστό 80% από την πρώτη Νοεμβρίου 2022.
Οι χώρες που δεν διαθέτουν υποδομές αποθήκευσης, όπως είναι η Ελλάδα, θα πρέπει να προνοήσουν προκειμένου να αποθηκεύσουν ποσότητα αερίου ίσης με το 15% της ετήσιας κατανάλωσης σε άλλες χώρες που διαθέτουν αποθηκευτικές υποδομές.
Την 1η Νοεμβρίου
Αυτό σημαίνει ότι έως την πρώτη Νοεμβρίου, η Ελλάδα θα πρέπει να έχει περίπου 1 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου αποθηκευμένα σε κάποια ευρωπαϊκή γειτονική χώρα. Ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη επεξεργαστεί ορισμένα σενάρια για την επίτευξη αυτού του στόχου, με το ενδεχόμενο συνεργασίας με την Ιταλία να συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες.
Η Ιταλία διαθέτει ορισμένες από τις μεγαλύτερες αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η Snam, που είναι ο βασικός μέτοχος του ΔΕΣΦΑ, έχει 9 εγκαταστάσεις με δυνατότητα αποθήκευσης έως και 17 δισ. κυβικά μέτρα.
Στην περίπτωση που επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών, η αποθήκευση του 15% της ετήσιας κατανάλωσης φυσικού αερίου της χώρας μας μπορεί να γίνει εύκολα και γρήγορα δεδομένου ότι ο αγωγός TAP που διασχίζει τη βόρεια Ελλάδα καταλήγει στην Ιταλία. Μέσω του TAP διακινούνται 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως εκ των οποίων τα 8 καταλήγουν στην Ιταλία και τα υπόλοιπα 2 μοιράζονται ισομερώς μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.
Η συνάντηση
Σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες ημέρες η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, αναμένεται να συναντηθεί με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ στην οποία θα παρουσιάσει τα σχέδια που επεξεργάζεται ο διαχειριστής.
Εκτός από την αποθήκευση ποσότητας στην Ιταλία, ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει πολύ σοβαρά την αναβάθμιση του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας με την αγκυροβόληση σε μόνιμη βάση ενός δεξαμενοπλοίου LNG, το οποίο θα αυξήσει κατά τουλάχιστον 100.000 κυβικά μέτρα τη χωρητικότητα του terminal που τώρα ανέρχεται σε 225.000 κυβικά μέτρα.
Ωστόσο, το σχέδιο αυτό θα χρειαστεί αρκετούς μήνες για να ευοδωθεί και σε κάθε περίπτωση θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί αυτό έως το επόμενο φθινόπωρο.
Προσωρινή λύση
Μεταξύ των προτάσεων του ΔΕΣΦΑ είναι και η ταχύτερη αεριοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου που αποθηκεύεται προσωρινά στη Ρεβυθούσα. Πρόκειται για προσωρινή λύση έως ότου ολοκληρωθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη και η υποθαλλάσια αποθήκη φυσικού αερίου στη νότια Καβάλα.
Εφόσον ολοκληρωθούν τα δύο αυτά έργα θα αλλάξουν τα δεδομένα σε ό,τι αφορά την επάρκεια εφοδιασμού της χώρας.
Σύμφωνα με τα σχέδια της Gastrade, το πρώτο πλωτό terminal στην Αλεξανδρούπολη, χωρητικότητας 170.000 κυβικών μέτρων, αναμένεται να είναι έτοιμο στο τέλος του 2023. Για τον δεύτερο σταθμό, ο οποίος επίσης θα έχει δυνατότητα προσωρινής αποθήκευσης 170.000 κυβικών μέτρων, θα χρειαστούν δύο επιπλέον έτη.
Ο διαγωνισμός
Τουλάχιστον δύο έτη θα χρειαστούν και για τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου στη νότια Καβάλα σε υποθαλάσσια αποθήκη.
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ εξελίσσεται μετ’ εμποδίων, καθώς έχει προκύψει το τελευταίο διάστημα σειρά ζητημάτων που πρέπει να επιλυθούν, όπως το ποσοστό κοινωνικοποίησης της επένδυσης και τα συνοδά έργα για τη σύνδεση της αποθήκης με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.