Σε εξέλιξη βρίσκεται από χθες ένα ακόμη βήμα για την αδειοδοτική ωρίμανση της νέας πλωτής «πύλης εισόδου» αερίου (FSRU) που σχεδιάζει να εγκαταστήσει η Elpedison στη Θεσσαλονίκη, με την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης από τον ΔΕΣΦΑ για την Αίτηση Μελλοντικής Δυναμικότητας που υπέβαλε η εταιρεία. Στόχος της αίτησης είναι το έργο να εξασφαλίσει πρόσβαση στο εθνικό σύστημα μεταφοράς και, μέσω αυτής, τη δυνατότητα διακίνησης εντός και εκτός επικράτειας του καυσίμου που θα καταφθάνει με τη μορφή LNG στην υποδομή.
Το «Thessaloniki FSRU» θεωρείται από την εταιρεία συγχρονισμένο με το σχέδιο για την εγκατάσταση μίας νέας ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας με καύσιμο αέριο, ισχύος 826 MW, που σχεδιάζεται να εγκατασταθεί επίσης στη συμπρωτεύουσα. Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, η Elpedison πρόκειται να διερευνήσει μέσα στις αρχές του 2023 τη λήψη τελικής επενδυτικής απόφασης και για τα δύο έργα.
Σύμφωνα με την αίτηση, το «Thessaloniki FSRU» θα έχει ονομαστική δυναμικότητα αεριοποίησης ΥΦΑ 558.500 Nm3/h (6.378 MWh/h) και μέγιστη δυναμικότητα 837.750 Nm3/h (9.567 MWh/h). Η αιτούμενη δεσμευμένη μεταφορική ικανότητα παράδοσης λαμβάνει υπόψη τη μέγιστη τεχνική δυνατότητα διοχέτευσης του συνόλου του αεριοποιημένου προϊόντος στο ΕΣΦΑ.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Στο έγγραφο περιλαμβάνεται και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, σύμφωνα με το οποίο θα είναι έτοιμο για εμπορική λειτουργία τον Οκτώβριο του 2025. Το Market test (και πιο συγκεκριμένα η δεσμευτική φάση) τοποθετείται τον Μάρτιο του 2023, ενώ 11 μήνες αργότερα αναμένεται να εκδοθεί η άδεια εγκατάστασης.
Οι παραπάνω διαδικασίες θα ανοίξουν τον δρόμο για το τεχνικό σκέλος ανάπτυξης της υποδομής, με την κατασκευή του FSRU (ναυπήγηση ή μετατροπή πλοίου) να γίνεται τον Ιούνιο 2025. Οι εγκαταστάσεις για τη σύνδεσή του με το εθνικό σύστημα (υποθαλάσσιες και χερσαίες) θα είναι έτοιμες έως τον Φεβρουάριο του 2025, με τη δοκιμαστική λειτουργία να τοποθετείται τον Σεπτέμβριο του 2025. Έτσι, η εμπορική του «πρεμιέρα» θα γίνει τον αμέσως επόμενο μήνα.
Η πλωτή μονάδα «υποδοχής» των φορτίων LNG και επαναεριοποίησης του καυσίμου, θα εγχέει το αέριο στο ΕΣΜΦΑ μέσω ενός δικτύου υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών. Πιο συγκεκριμένα, η όδευση του αγωγού φυσικού αερίου διαμέτρου 24 ιντσών περιλαμβάνει ένα υποθαλάσσιο τμήμα μήκους περίπου 4,5 χιλιομέτρων, καθώς και ένα τμήμα χερσαίου υπόγειου αγωγού, μήκους περίπου 7 χιλιομέτρων, μέχρι το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ.
Η όδευση του υποθαλάσσιου αγωγού λαμβάνει υπόψη όλα τα εμπόδια και την βαθυμετρία της περιοχής, ενώ το χερσαίο τμήμα του αγωγού θα υπογειοποιηθεί εξ ολοκλήρου.
Στα 60,4 εκατ. η επένδυση
Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ για την αδειοδότηση του έργου, η οποία προηγήθηκε, το συνολικό ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 60,4 εκατ. ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά τυχόν απρόβλεπτα κόστη και το κόστος σύνδεσης. Το FSRU προβλέπεται να αποκτηθεί υπό το καθεστώς της μακροχρόνιας μίσθωσης (leasing) και επομένως δεν νοείται ως μέρος του CAPEX.
Η επένδυση στοχεύει στην εξυπηρέτηση κυρίως ιδίων αναγκών τηςElpedison και συγκεκριμένα στην τροφοδοσία των παρακείμενων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της, ισχύος 418MW και 826MW (υπό ανάπτυξη) στην Θεσσαλονίκη, καθώς και η διοχέτευση επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ για εξυπηρέτηση των καταναλώσεων της μονάδας 420MW στην Θίσβη Βοιωτίας και της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου της εταιρείας στην χονδρική ή τη λιανική.