H αγωνία κορυφώνεται για την κατάσταση στη Μέση Ανατολή , ενώ το Ισραήλ βρίσκεται σε ετοιμότητα για την χερσαία επιχείρηση. Όσο περνούν οι μέρες εντείνεται και η ανησυχία για μία νέα ενεργειακή κρίση.
Ο Νίκος Τσάφος, ο ειδικός σύμβουλος του πρωθυπουργού, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανέλυσε τα σενάρια που είναι στο τραπέζι για τις τιμές του φυσικού αερίου. Σύμφωνα με όσα δηλώνει, με το ρωσικό φυσικό αέριο στα σημερινά επίπεδα, ή ακόμη και ελαφρώς μειωμένο, η Ευρώπη μπορεί να βγει από τον χειμώνα με επαρκή αποθέματα. Σε ένα πιο ακραίο σενάριο—ένας πολύ κρύος χειμώνας, χωρίς ρωσικό αέριο (από την 1η Οκτωβρίου), μειωμένες ροές από το Ηνωμένο Βασίλειο, από τη Λιβύη και από το LNG—η Ευρώπη θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει όλο το αέριο που έχει αποθηκευτεί για να περάσει τον χειμώνα, βάζοντάς την σε μια δύσκολη αφετηρία για τον επόμενο χειμώνα.
Η ανάρτησή του:
Από τον Ιούνιο, οι τιμές στο TTF (Ταμείο Μεταφοράς Τίτλων) έχουν σημειώσει τρία ράλι, εξαιτίας των ανησυχιών για την παροχή. Η αβεβαιότητα του εφοδιασμού έχει αντικαταστήσει την επάρκεια αποθήκευσης ως τον κύριο παράγοντα που οδηγεί τις ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου. Φυσικά, είναι πάντα δύσκολο να διαφωνήσουμε για το σωστό «ασφάλιστρο κινδύνου». H άποψή μου είναι ότι η αστάθεια που παρατηρείται δεν έχει βάση.
Η Ευρώπη μπαίνει στον χειμώνα σε σταθερή βάση. Η κατανάλωση φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 13% το 2022 και παραμένει χαμηλή μέχρι στιγμής φέτος: -11% έως τον Αύγουστο (έτος). Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει επίσης χαμηλή, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η υδροηλεκτρική ενέργεια πάνε καλά (και η γαλλική πυρηνική ενέργεια έχει αυξηθεί). Ναι, ένας πιο κρύος χειμώνας μπορεί να δημιουργήσει μία αύξηση στο αέριο και ίσως να επιστρέψει κάποια βιομηχανική δραστηριότητα. Ωστόσο, η βασική πρόβλεψη για την ευρωπαϊκή ζήτηση είναι πολύ χαμηλότερη των προηγούμενων ετών.
Εν τω μεταξύ, η Ευρώπη δεν είχε κανένα πρόβλημα να εξασφαλίσει το LNG. Η ACER εκτιμά την τιμή LNG στα 32 €/MWh για την περίοδο Απριλίου - Οκτωβρίου (με εύρος από 25 έως 45 €/MWh). Οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη μειώθηκαν πρόσφατα, αλλά αυτό οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στην κορεσμένη αποθήκευση. Ο κίνδυνος εκτροπών μακριά από την Ευρώπη είναι πιθανώς χαμηλός. Ήδη, υπάρχουν αναφορές για Ασιάτες αγοραστές που περιμένουν πτώση των τιμών προτού δεσμευτούν για πρόσθετους όγκους.
Αυτή είναι η εκτίμησή μου για τον επερχόμενο χειμώνα. Προφανώς, μπορεί κανείς να αμφισβητήσει κάθε εκτίμηση - διαφορετικοί άνθρωποι θα υποθέσουν διαφορετικούς αριθμούς. Δεν εννοώ να εστιάσω πολύ σε κάθε γραμμή. Αλλά ξεκίνησα από τον χειμώνα 2022/23 και έκανα όσο το δυνατόν λιγότερες προσαρμογές. Στο σενάριο άγχους, βάζω αριθμούς που μάλλον είναι δύσκολο να δικαιολογηθούν: π.χ. την υπόθεση χωρίς ρωσικό φυσικό αέριο αγωγού από την 1η Οκτωβρίου, μείωση 30% στην εγχώρια παραγωγή, μείωση των εισαγωγών LNG κατά 5% σε σχέση με πέρυσι.
Συμπέρασμα: με το φυσικό αέριο του ρωσικού αγωγού στα σημερινά επίπεδα, ή ακόμη και ελαφρώς μειωμένο, η Ευρώπη μπορεί να βγει από τον χειμώνα με επαρκή αποθέματα. Σε ένα πιο ακραίο σενάριο—ένας πολύ κρύος χειμώνας, χωρίς ρωσικό αέριο (από την 1η Οκτωβρίου), μειωμένες ροές από το Ηνωμένο Βασίλειο, από τη Λιβύη και από το LNG—η Ευρώπη θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει όλο το αέριο που έχει αποθηκευτεί για να περάσει τον χειμώνα, βάζοντάς την σε μια δύσκολη αφετηρία για τον επόμενο χειμώνα. Αλλά ακόμη και αυτό το σενάριο προϋποθέτει έναν ανταγωνισμό για το LNG που δεν έχουμε δει μέχρι στιγμής—και αγνοεί άλλα μαξιλάρια ασφαλείας, όπως το αέριο που αποθηκεύεται στην Ουκρανία.
Αυτά τα σενάρια βασίζονται σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα - τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν αύριο. Σε μια ρευστή κατάσταση, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πολύ χειρότερα αποτελέσματα. Ωστόσο, τα σενάρια πρέπει να αξιολογηθούν σε σχέση με μια υποκείμενη ευρωπαϊκή ισορροπία που είναι υγιής. Δεν υπάρχει χώρος για εφησυχασμό και η προοπτική δεν είναι σε καμία περίπτωση ρόδινη. Ούτε όμως υπάρχει χώρος για υπερβολή και αδικαιολόγητο φόβο.