Με απόφασή της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών, την Τρίτη, έγινε ακόμα πιο περίπλοκη η κατάσταση γύρω από τις διαδικασίες στη ΔΕΦΑ για την κατασκευή αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου από το τερματικό LNG του Βασιλικού σε ηλεκτροπαραγωγούς σταθμούς της ΑΗΚ, της PEC και της Paramount.
Η Αναθεωρητική Αρχή έκανε αποδεκτή την προσφυγή της κοινοπραξίας Hill – ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ελλάδας) για ακύρωση της δεύτερης απόφασης του δ.σ. της ΔΕΦΑ να κατακυρώσει στην κοινοπραξία KPMG – Asprofos S.A. την προσφορά για τη μελέτη που αφορά τους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου.
Είναι η δεύτερη φορά που Hill – ΔΕΣΦΑ εξασφαλίζουν ακυρωτική απόφαση από την Αναθεωρητική Αρχή. Την πρώτη φορά, το δ.σ. της ΔΕΦΑ, μετά από γνωμάτευση του νομικού του συμβούλου, ανέθεσε στην οικεία Επιτροπή Αξιολόγησης να επανεξετάσει και να συμπληρώσει κάποια κενά που είχε εντοπίσει η Αναθεωρητική και να επανέλθει με νέα εισήγηση.
Η Επιτροπή Αξιολόγησης όντως επανήλθε με εισήγηση για επανακατακύρωση της προσφοράς στην κοινοπραξία KPMG – Asprofos S.A.
Αυτό οδήγησε τη Hill – ΔΕΣΦΑ σε κατάθεση νέας προσφυγής, η οποία έγινε και πάλι δεκτή.
Και πλέον η ΔΕΦΑ πρέπει να αποφασίσει τα επόμενα κρίσιμα βήματα, με κυριότερο γνώμονα την αποφυγή μεγαλύτερης καθυστέρησης, η οποία με τη σειρά της θα προκαλέσει πρόσθετη καθυστέρηση και στην έναρξη χρήσης φυσικού αερίου από τους ηλεκτροπαραγωγούς σταθμούς.
- Η επιλογή της επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού θα προκαλούσε τη μεγαλύτερη καθυστέρηση από όλες τις επιλογές που έχει στη διάθεσή της η ΔΕΦΑ. Γι’ αυτό και πρέπει, για την ώρα τουλάχιστο, να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να ακυρωθεί και να προκηρυχθεί ξανά ο διαγωνισμός.
- Περιορισμένες πιθανότητες έχει, όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα με τις δύο επιτυχημένες προσφυγές της κοινοπραξίας Hill – ΔΕΣΦΑ, η τρίτη κατά σειρά κατακύρωση του διαγωνισμού στις KPMG – Asprofos S.A., αφού η τελευταία απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής δεν αφήνει περιθώρια στη ΔΕΦΑ να ελιχθεί με νέες διορθωτικές κινήσεις επί των παρατηρήσεων για τους συγκεκριμένους προσφοροδότες.
- Η λύση που φαίνεται πλέον να προσφέρει στη ΔΕΦΑ μία κατάλληλη (ως προς τους όρους του διαγωνισμού) επιλογή για τη διενέργεια της μελέτης για τις σωληνώσεις του φυσικού αερίου αλλά και τη μικρότερη δυνατή καθυστέρηση είναι η λύση της αποδοχής της πρότασης της κοινοπραξίας Hill – ΔΕΣΦΑ. Δηλαδή του προσφοροδότη που αμφισβήτησε με επιτυχία δύο φορές την αρχική επιλογή της ΔΕΦΑ.
Νοουμένου ότι ο τελικός ανάδοχος του έργου θα πρέπει, εκτός από τη μελέτη και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, να ετοιμάσει και τους όρους του διαγωνισμού για την κατασκευή των αγωγών μεταφοράς του αερίου στους σταθμούς, είναι προφανές ότι όσο καθυστερεί η ανάθεση και η πραγματοποίηση της μελέτης, θα καθυστερεί και ο διαγωνισμός -αλλά και τα έργα- για το κυρίως έργο. Μαζί τους θα καθυστερεί και η μεταφορά φυσικού αερίου στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού. Με τα σημερινά δεδομένα και τις εκτιμήσεις, η παράδοση φυσικού αερίου στην ΑΗΚ και την ιδιωτική PEC είναι πιθανή μόνο μέσα στο 2025, ανεξαρτήτως του χρόνου ολοκλήρωσης και παράδοσης του τερματικού υγροποίησης και της προβλήτας.
Εξετάζεται θέμα ασυμβίβαστου
Παρά την αρχική θέση της Κυβέρνησης ότι δεν υπάρχει κώλυμμα ασυμβίβαστου για ένα από τα νέα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΦΑ, οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι ο νομικός σύμβουλος του οργανισμού αποφάνθηκε ότι υπάρχει ασυμβίβαστο. Το θέμα εξετάζει η Επιτροπή Ασυμβίβαστου, η απόφαση της οποίας αναμένεται τις επόμενες λίγες μέρες και αναλόγως θα κριθεί αν το συγκεκριμένο μέλος θα αντικατασταθεί ή όχι.
Το πρόσωπο αυτό είχε προκριθεί μέσα από τη διαδικασία αξιολόγησης του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου, ωστόσο μετά τον διορισμό του από το Υπουργικό Συμβούλιο έγινε γνωστό ότι κατέχει μετοχές σε εταιρεία που συνεργάζεται με την κινεζική εταιρεία που κατασκευάζει το τερματικό LNG για λογαριασμό της ΕΤΥΦΑ και κατ’ επέκταση της ΔΕΦΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το εν λόγω μέλος του δ.σ. είχε ενημερώσει έγκαιρα για τη συγκεκριμένη επαγγελματική του δραστηριότητα.
Πηγή: Φιλελεύθερος