Από την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, τον Φεβρουάριο του 2022 η Ευρώπη έχει λάβει πολλά μέτρα για να αποστασιοποιηθεί από τη Μόσχα και να μειώσει την ενεργειακή εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, στηρίζοντας διάφορες πηγές ενέργειας και προμήθειες από άλλες χώρες. Ωστόσο, έρευνα από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό περιβαλλοντικής έρευνας της Γερμανίας, Urgewald, δείχνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει διακόψει τους δεσμούς της για φυσικό αέριο με τη Ρωσία, καθώς τέσσερις χώρες εξακολουθούν να διευκολύνουν τις παραδόσεις του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Μόλις η λεγόμενη οπλοποίηση του φυσικού αερίου εισήλθε στην παγκόσμια σκηνή ως αποτέλεσμα της κρίσης στην Ουκρανία, η ΕΕ επέβαλε γρήγορα κυρώσεις στη Ρωσία με την ελπίδα να την φέρει σε δύσκολη θέση να σταματήσει τη σύγκρουση. Αυτές οι κυρώσεις ώθησαν την εκ νέου σύνταξη του παγκόσμιου χάρτη πετρελαίου .
Καθώς η ζήτηση για μαύρο χρυσό παρέμεινε ισχυρή παρά τις η Ευρώπη δεν περιόρισε την κατανάλωσή της, αντίθετα, αντικατέστησε το ρωσικό βαρέλι πετρελαίου με εισαγωγές πετρελαίου από μια ομάδα άλλων παραγωγών, όπως οι ΗΠΑ , Σαουδική Αραβία, Βραζιλία και Αγκόλα.
Έχοντας κατά νου τα σοκ στις τιμές της ενέργειας που σημάδεψαν το 2022, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής προσπάθησαν να αντικαταστήσουν τον άνθρακα εξασφαλίζοντας περισσότερο φυσικό αέριο, ως το ορυκτό καύσιμο με τις χαμηλότερες εκπομπές, για να μετριάσουν την αυξανόμενη ενεργειακή ζήτηση και να προωθήσουν την ατζέντα για την ενεργειακή μετάβαση.
Η Urgewald ισχυρίζεται ότι η ανάλυσή της για τις διαδρομές των δεξαμενόπλοιων εντόπισε 15 δεξαμενόπλοια LNG μεταφέρουν τακτικά ρωσικό αέριο σε τερματικούς σταθμούς εισαγωγής LNG σε τέσσερις χώρες της ΕΕ: Βέλγιο , Γαλλία , Ολλανδία και Ισπανία , διατηρώντας την Ευρώπη ανοιχτή για τις επιχειρήσεις ως κόμβο για εξαγωγές ρωσικού LNG . Σύμφωνα με την ανάλυση μάλιστα η Μόσχα εξαρτάται πολύ περισσότερο από την ΕΕ για τις δραστηριότητες LNG παρά το αντίστροφο. Ως εκ τούτου, η Urgewald πιστεύει ότι εδώ είναι που η ΕΕ έχει ισχυρό μοχλό για να επιβάλει κυρώσεις.
Επιπλέον, η ανάλυση της ΜΚΟ για την Kpler, μια βάση δεδομένων εμπορικών πλοίων, επισημαίνει ότι το μεγαλύτερο λιμάνι εξαγωγής LNG της Ρωσίας, το Sabetta, το οποίο λειτουργεί από τη Novatek της χώρας στη χερσόνησο Yamal της Σιβηρίας, εξαρτάται σχεδόν πλήρως από τις εξαγωγές στην Ευρώπη.
Το Zeebrugge στο Βέλγιο, το Montoir και τη Dunkerque στη Γαλλία, το Bilbao και το Mugardos στην Ισπανία και το Rotterdam στην Ολλανδία είναι σύμφωνα με την έρευνα τα ευρωπαϊκά λιμάνια που χρησιμεύουν ως σημεία επαφής για τις παραδόσεις LNG από το Yamal. Επιπλέον, οι Zeebrugge και Montoir θεωρούνται σημαντικοί κόμβοι για περαιτέρω εξαγωγές σε χώρες όπως η Τουρκία, η Κίνα ή η Ταϊβάν.
Σύμφωνα με τη ΜΚΟ, το εμβληματικό έργο Yamal LNG της Ρωσίας εξαρτάται από την πρόσβαση σε λιμάνια της ΕΕ και 15 παγοθραυστικά δεξαμενόπλοια LNG κατηγορίας Arc7, τα οποία κατασκευάστηκαν ειδικά για το έργο. Η ανάλυση δεδομένων τονίζει περαιτέρω ότι σχεδόν το 90% όλων των εξαγωγών Yamal πραγματοποιούνται με αυτά τα δεξαμενόπλοια Arc7 όλο το χρόνο.
Υπό αυτό το πρίσμα, αυτά τα πλοία θα έπρεπε να δεχτούν σημαντικά μεγαλύτερες διαδρομές μεταφοράς εάν δεν είχαν ευκαιρίες εκφόρτωσης ή επαναφόρτωσης στα ύδατα της ΕΕ, επομένως, η γερμανική περιβαλλοντική ομάδα θεωρεί ότι τα λιμάνια αυτά είναι ζωτικής σημασίας για τη Ρωσία. Αυτό επιβεβαιώνεται περαιτέρω από το χρόνο ταξιδιού στα πλησιέστερα λιμάνια στην Τουρκία, που είναι τουλάχιστον δύο εβδομάδες, ενώ το ταξίδι από το Yamal στο Zeebrugge διαρκεί έξι έως επτά ημέρες.
Ο Sebastian Rötters αναλυτής δεδομένων της Kpler στο Urgewald, σημείωσε: «Ακόμη και δύο χρόνια μετά την έναρξη του πολέμου, η ΕΕ είναι ο κεντρικός κόμβος για τη ρωσική επιχείρηση LNG. Ωστόσο, αν και η Ρωσία εξαρτάται σημαντικά περισσότερο από την ΕΕ από ό,τι το αντίστροφο, τα κράτη μέλη δεν απαγορεύουν καν την επαναφόρτωση LNG σε άλλα πλοία στα ύδατά τους και τις επανεξαγωγές από την ΕΕ στην Ασία».
«Η γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση πρέπει να διασφαλίσει ότι η ΕΕ θα απαγορεύσει πλήρως την εισαγωγή ρωσικού LNG και θα κυρώσει τα πλοία που καταπλέουν σε ρωσικά λιμάνια LNG. Ως αποτέλεσμα, οι εξαγωγές της Yamal πρακτικά θα σταματούσαν επειδή η Novatek απλώς δεν έχει εναλλακτικές λύσεις μεταξύ αγοραστών και δεξαμενόπλοιων. Νέα δεξαμενόπλοια Arc7 δεν είναι ορατά λόγω των αμερικανικών κυρώσεων. Η ΕΕ πρέπει επιτέλους να χρησιμοποιήσει αυτόν τον αποτελεσματικό μοχλό», πρόσθεσε.
Από την έναρξη της σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας στις 24 Φεβρουαρίου 2022, η ΜΚΟ υπογραμμίζει ότι 34 εκατομμύρια τόνοι LNG έχουν παραδοθεί από το Yamal στα λιμάνια της ΕΕ ή μεταφορτώθηκαν στα ύδατα της ΕΕ, που αντιστοιχεί σε πάνω από το μισό της γερμανικής κατανάλωσης φυσικού αερίου το 2023. Πιστεύεται ότι τουλάχιστον 6,6 εκατομμύρια τόνοι ή περίπου το 20% των συνολικών παραδόσεων μεταφέρθηκαν μέσω Ευρώπης σε μη ευρωπαϊκές χώρες.
Ο Oleh Savitskyi , από την περιβαλλοντική οργάνωση της Ουκρανίας Razom We Stand, σχολίασε: « Η επιχείρηση LNG είναι πολύ σημαντική για τη Ρωσία. Είναι μια σημαντική πηγή εσόδων για την χρηματοδότηση του πολέμου του Πούτιν κατά της Ουκρανίας. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για πολιτικό εκβιασμό κατά της Δύσης. Όμως η ΕΕ δεν χρειάζεται ρωσικό LNG για την ενεργειακή της ασφάλεια. Καλούμε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να εγκρίνει στοχευμένες κυρώσεις και να σταματήσει τις βρώμικες προμήθειες LNG της Ρωσίας».
Εν τω μεταξύ, η πιθανή επέκταση των κυρώσεων της ΕΕ στις εισαγωγές LNG ήταν ένα καυτό θέμα στη συνεδρίαση των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ τη Δευτέρα, αφού περισσότερα από 60 μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έστειλαν επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ζητώντας πλήρη απαγόρευση για τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Πρόσφατα, επτά ΜΚΟ έστειλαν επίσης επιστολή , ενθαρρύνοντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ορίσει ημερομηνίες σταδιακής κατάργησης των ορυκτών καυσίμων εντός του οδικού χάρτη για τον στόχο της Ευρώπης για το 2040, μετά το τέλος των συνομιλιών COP28 του ΟΗΕ για το κλίμα με την έκκληση για μετάβαση από όλα τα ορυκτά καύσιμα.
Επιπλέον, μια μελέτη του ινστιτούτου IEEFA διερευνά τη σημασία του εμπορίου LNG με την Ευρώπη ως πηγή εισοδήματος για τη Ρωσία, με τις χώρες της ΕΕ να πληρώνουν 8,1 δισεκατομμύρια ευρώ για τις παραδόσεις LNG της Ρωσίας το 2023.