Σήμα για την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης του θέματος των “κόκκινων χρεών” καταναλωτών προς τις εταιρείες προμήθειας εκπέμπει η εταιρεία NRG, θυγατρική της Motor Oil με επιστολή της εταιρείας στη ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Όπως αναφέρει τα “φέσια” των καταναλωτών στις εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας έως τον Αύγουστο του 2023 έχουν φτάσει τα 2,84 δισ. ευρώ. Ζητά, δε, μέτρα για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού, σημειώνοντας ότι τα στοιχεία για τα χρέη αυτά παρουσιάστηκαν από την ίδια τη Ρυθμιστική Αρχική σε σύσκεψη που έγινε τον περασμένο Οκτώβριο με στελέχη του ΥΠΕΝ και της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Μάλιστα η εταιρεία ασκεί κριτική για το γεγονός ότι η πρόταση που είχε διαμορφώσει η ΡΑΑΕΥ και είχε παρουσιάσει στην ίδια συνάντηση ουδέποτε προχώρησε παρά το γεγονός ότι «ήταν άρτια, εξαιρετικά δομημένη και σε απόλυτη ισορροπία με την επιταγή της αναλογικότητας στον περιορισμό του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή για τελικούς πελάτες, σύμφωνα με το θεμελιώδες σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ».
Επίσης “κρούει” και αυτή, όπως και άλλες εταιρείες αλλά και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) τον “κώδωνα του κινδύνου” τονίζοντας ότι οι αλλαγές του Κώδικα που τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση θα επιφέρουν επιβαρύνσεις, τελικά, στους συνεπείς καταναλωτές. «Το πλέγμα ενεργειών όπως αποτυπώνεται στη Δημόσια Διαβούλευση θα οδηγήσει νομοτελειακά σε ακριβότερα αντί για φθηνότερα τιμολόγια, καθώς θα αυξήσει τις ανάγκες των προμηθευτών για διαθέσιμα κεφάλαια κίνησης, θα αυξήσει την επιβάρυνσή τους με έξοδα εξυπηρέτησης των κεφαλαίων αυτών και κατά συνέπεια θα επιβαρύνει τα λειτουργικά τους έξοδα. Μόνον η δραστική διόρθωση συγκεκριμένων παραμέτρων της υπό Δημόσια Διαβούλευση πρότασης μπορούν να φέρουν το επιθυμητό για την αγορά και το ΥΠΕΝ αποτέλεσμα και για τον σκοπό αυτό κρίνεται απολύτως απαραίτητο τόσο η Αρχή σας, όσο και το ΥΠΕΝ, να αφουγκραστούν την αγορά και να υιοθετήσουν της προτάσεις αυτής, προ της τελικής διαμόρφωσης των Κωδίκων Προμήθειας» σημειώνει χαρακτηριστικά η nrg και παραθέτει 12 σημεία που χρήζουν αναμόρφωσης έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί ο ενεργειακός τουρισμός, που όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς εντοπίζεται σε συγκεκριμένους "πελάτες". Τα σημεία αφορούν τα εξής:
1) Στη σύντμηση του χρόνου για την προσφορά πρότασης διακανονισμού, την επισήμανση του οφειλέτη και την απενεργοποίηση του μετρητή με δύο ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς σε 10 ημέρες αντί 30 που προβλέπει η πρόταση, πρόταση η οποία, όπως επισημαίνει «οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε ακριβότερα τιμολόγια».
2) Η διάρθρωση του προτεινόμενου διακανονισμού με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το νυν ή πρώην προμηθευτή του, να είναι αποκλειστικά στη διακριτική ευχέρεια του προμηθευτή. «Η πρόβλεψη για υποχρεωτική προσφορά διακανονισμού με ελάχιστο αριθμό τις έξι δόσεις στερείται οποιουδήποτε λογικού ερείσματος και έρχεται σε αντίθεση με άλλες διατάξεις στους ισχύοντες Κώδικες Προμήθειας» αναφέρει χαρακτηριστικά η NRG.
3) Να επιτρέπεται η ενημέρωση του πελάτη για την επισήμανσή του ως υπερήμερου και με άλλους τρόπους, πέραν του γραπτού.
4. Σε σχέση με την άρση του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή όταν υφίστανται τρεις ενεργές εντολές επισήμανσης υπερημερίας για την κατηγορία των Οικιακών Πελατών και δυο ενεργές εντολές επισήμανσης υπερημερίας για την κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών, η πρόταση της εταιρίας είναι να εξισωθεί το όριο στις δυο επισημάνσεις.
5. Οι προμηθευτές να είναι σε θέση να καταχωρούν εντολές επισήμανσης υπερημερίας για υφιστάμενους πελάτες τους, οι οποίες με την καταχώρησή τους θα αντικαθιστούν στη βάση του Διαχειριστή την παλαιότερη εντολή επισήμανσης, η οποία και θα διαγράφεται.
6. Να προβλεφθεί σαφώς το δικαίωμα στους προμηθευτές να αρνηθούν την προσφορά προμήθειας ενέργειας στις περιπτώσεις κατά τις οποίες υπάρχει βεβαρημένο ιστορικό πελάτη.
7. Σε ότι αφορά το δικαίωμα στην καταχώρηση εντολής επισήμανσης του πρώην προμηθευτή για τις περιπτώσεις πελατών οι οποίοι αθετούν τους διακανονισμούς τους, δεν πρέπει να περιορίζεται στους 6 μήνες από την έναρξη ισχύος της νέας δήλωσης εκπροσώπησης μετρητή, αλλά θα πρέπει να ακολουθεί τη χρονική διάρκεια του συναφθέντος διακανονισμού.
8. Η σύντμηση του χρονικού διαστήματος υποβολής δήλωσης εκπροσώπησης σε πέντε ημέρες έναντι των δεκαπέντε ημερών που προβλέπουν οι υφιστάμενοι Κώδικες Προμήθειας, προσκρούει στο δικαίωμα των Μικρών Πελατών στην περίπτωση της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και των Οικιακών Πελατών στην περίπτωση της προμήθειας φυσικού αερίου, να ασκήσουν το δικαίωμα στην υπαναχώρηση εντός δεκατεσσάρων ημερών από τη σύναψη της σύμβασης.
9. Οι διατάξεις που διέπουν τις ενέργειες που κάνουν οι πρώην προμηθευτές στις περιπτώσεις πελατών με ληξιπρόθεσμες οφειλές, πρέπει να συμπεριλάβουν και το δικαίωμα στην καταχώρηση εντολής απενεργοποίησης μετρητή αποκλειστικά για τη μη εξόφληση του τελικού λογαριασμού ο οποίος εκδίδεται από τον πρώην προμηθευτή.
10. Το δικαίωμα στην καταχώρηση επισήμανσης υπερημερίας πρέπει να αφορά και στις περιπτώσεις πελατών οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των οποίων έχουν τιτλοποιηθεί από προμηθευτές.
11. Η NRG θεωρεί ότι το σύνολο των ενεργειών οι οποίες περιγράφονται για το σκέλος της ηλεκτρικής ενέργειας, δεν συλλειτουργούν με το υφιστάμενο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης.
12. Σε σχέση με την πρακτική εφαρμογή του σκέλους της εισαγωγής των εντολών επισήμανσης υπερημερίας στην πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ ζητείται και κατά τη μεταβατική περίοδο να αναγράφεται το ΑΦΜ του υπερήμερου πελάτη. Επισημαίνεται ακόμη ότι το ίδιο πρέπει να εξασφαλιστεί, δηλαδή η αναγραφή του ΑΦΜ στην πλατφόρμα και για τους πελάτες με ληξιπρόθεσμες οφειλές σε εταιρείες προμήθειας φυσικού αερίου.