Μενού Ροή
Οι «φίλοι του μαζούτ», οι επενδύσεις 2 δις, η μείωση ΥΚΩ έως 3,6 δις και οι απάτητες… ηλεκτρικές διασυνδέσεις

Από τα απάτητα βουνά και τις απάτητες θάλασσες στις απάτητες… ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό σύστημα, που πρόκειται να κινητοποιήσει επενδύσεις 2,3 δις ευρώ και αποτελεί το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία του νησιωτικού συμπλέγματος, τίθεται πλέον στο στόχαστρο αυτοαποκαλούμενων «φίλων του περιβάλλοντος».

Η ανάρτηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου για δημόσια διαβούλευση, που ολοκληρώνεται στις 4 Ιουνίου, οδήγησε στην εμφάνιση ομάδας πολιτών που αντιδρούν στο έργο και καλούν μάλιστα σε «αντίσταση».

Το οξύμωρο είναι ότι πρόκειται για κατ’ εξοχήν φιλικό προς το περιβάλλον έργο αφού σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας στα Δωδεκάνησα παράγεται από ακριβούς και παλιάς τεχνολογίας θερμοηλεκτρικούς σταθμούς που χρησιμοποιούν ως βασικό καύσιμο το μαζούτ, ενώ το αυξημένο κόστος βαρύνει το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών μέσω των ΥΚΩ.

«Φίλοι του Μαζούτ» είναι στην πραγματικότητα οι δήθεν ευαίσθητοι συμπολίτες μας που καλούν σε αντίσταση», επισημαίνει ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, ο οποίος αναλαμβάνει πρωτοβουλία για την υπεράσπιση του μεγάλου αυτού έργου καθώς, όπως επισημαίνει, «χωρίς τη  διασύνδεση, αποκλείονται νοικοκυριά και επιχειρήσεις των νησιών μας από τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και καταδικάζονται τα νησιά μας σε μόνιμη εξάρτηση από το μαζούτ».

Όφελος από τη διασύνδεση: μείωση ΥΚΩ έως 3,6 δις ευρώ

Στην πραγματικότητα το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων αφορά το σύνολο των καταναλωτών καθώς από τη μελέτη του ΑΔΜΗΕ προκύπτει ότι θα έχει ως αποτέλεσμα τη συνολική μείωση του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας κατά 2,7 έως 3,6 δις ευρώ (ανάλογα με τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας) για την περίοδο 2029-2053.

Κατά την ίδια μελέτη, τα οφέλη της διασύνδεσης θα είναι:

-Η εξασφάλιση της ομαλής, αξιόπιστης και µε οικονομικότερο τρόπο, τροφοδότησης µε ηλεκτρική ενέργεια των Δωδεκανήσων σε σύγκριση με την υφιστάμενη κατάσταση.

-Η εξασφάλιση της ασφάλειας τροφοδοσίας με ηλεκτρική ενέργεια από το ηπειρωτικό σύστημα (ΕΣΜΗΕ) και η παύση της ηλεκτρικής απομόνωσης των νησιών.

-Η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και της επιβάρυνσης που προκαλείται στο περιβάλλον των Δωδεκανήσων από τους υφιστάμενους πετρελαϊκούς σταθμούς παραγωγής, οι οποίοι λειτουργούν πλησίον κατοικημένων και τουριστικών περιοχών, με τον σταδιακό περιορισμό έως την οριστική παύση της λειτουργίας τους.

-Η αύξηση της δυνατότητας εκμετάλλευσης του πλούσιου δυναμικού ΑΠΕ της περιοχής.

Διασύνδεση της Κω με το ΚΥΤ Κορίνθου

Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό σύστημα εκτιμάται ότι θα κοστίσει 2 δις 48 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί το 2029. Σημεία σύνδεσης θα είναι το ΚΥΤ Κορίνθου (αναμένεται να είναι έτοιμο το α’ εξάμηνο του 2026) στο ηπειρωτικό σύστημα και το Μαστιχάρι στην Κω, καθώς είναι το πλησιέστερο σημείο στο ΕΣΜΗΕ, ενώ διαθέτει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα χώρων για την εγκατάσταση του Σταθμού Μετατροπής AC/DC τεχνολογίας VSC (Voltage Source Converter), συνολικής ισχύος 900 MW, σε σχέση με τη Ρόδο η οποία αποτελεί το κέντρο βάρους του φορτίου των Δωδεκανήσων. Η σύνδεση θα γίνει με δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 380 χιλιόμετρων κι αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028.

Θα ακολουθήσει η διασύνδεση της Κω με τη Ρόδο, για την οποία εξετάζονται δύο σενάρια: η ανατολική όδευση, μήκους 100 χιλιομέτρων, και η δυτική, μήκους 145 χιλιομέτρων (η επιλογή θα γίνει με βάση τα αποτελέσματα των ερευνών βυθού). Με καλώδιο 88 χιλιομέτρων θα συνδεθεί η Ρόδος με την Κάρπαθο. Τα δύο αυτά έργα εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν το 2029.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας