Μενού Ροή
kriti
Κρήτη - ΑΔΜΗΕ: Αντιδράσεις “υψηλής τάσης” στον Αποκόρωνα για τη γραμμή Χανιά- Δαμάστα

Συνεχείς είναι οι προσπάθειες τοπικών φορέων της τοπικών φορέων της Κρήτης για την προώθηση της υπογειοποίησης της γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης 150KV Χανιά- Δαμάστα, που εντάσσεται στο μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Χθες, Τρίτη, επί τάπητος ετέθη το ζήτημα σε συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρου Σκυλακάκη και του Διευθυντή της Διεύθυνσης Νέων Έργων Μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ, Μιχαήλ Χατζηπάνου, με τον Δήμαρχο Χαράλαμπο Κουκιανάκη, των επικεφαλής της αντιπολίτευσης, Ανδρέα Κουκλινό, Κωνσταντίνο Γύπαρη και Νικήτα Μελισσάκη, των νομικών συμβούλων του Δήμου Αποκορώνου, Μανώλη Νικολούδη και Αργυρώς Κουκιανάκη.

Δεν υπήρξε επιθυμητή εξέλιξη για τους εκπροσώπους του Δήμου Αποκορώνου, οι οποίοι, μάλιστα έχουν ζητήσει και την παρέμβαση του πρωθυπουργού, με επιστολή τους τον περασμένο Μάιο. Στη συνάντηση, όπως αναφέρεται από ανακοίνωση του Δήμου Αποκορώνου, που υπογράφει ο Δήμαρχος, “παρά το γεγονός ότι η αντιπροσωπεία εξέθεσε τεκμηριωμένα τα επιχειρήματά της, μεταφέροντας ταυτόχρονα την οργισμένη φωνή σύσσωμης της κοινωνίας του Αποκόρωνα η πλευρά του υπουργείου και του ΑΔΜΗΕ άτεγκτα και χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες (αδειοδότηση του έργου) παρουσίασαν ως ειλημμένη την απόφαση για τον τρόπο υλοποίησης του σχεδιαζόμενου έργου μέσω εναέριας όδευσης κατά μήκος όλου του Αποκόρωνα”.

Όπως, χαρακτηριστικά, αναφέρεται, από την πλευρά του υπουργείου τέθηκε το θέμα του κόστους- οφέλους κάτι που δεν γίνεται αποδεκτό από τους τοπικούς φορείς οι οποίοι μάλιστα προειδοποιήσαν την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ότι  “για όσες δυσάρεστες καταστάσεις τυχόν επακολουθήσουν η ευθύνη θα βαρύνει τους ίδιους”. Ουσιαστικά “φωτογραφίζονται ενδεχόμενες αντιδράσεις στο πεδίο, από μια περιοχή, όπου το αγωνιστικό πνεύμα έχει “ιστορικό βάθος”. Να σημειωθεί ότι στην Κρήτη, σε σχέση με τα ενεργειακά, υπάρχει έντονη συζήτηση σε τοπικό επίπεδο, καθώς, τα δυο μεγάλα αιολικά πάρκα σε ορεινούς όγκους της Μεγαλονήσου, ανατολικά και δυτικά, αλλά και ο περιορισμένος ηλεκτρικό χώρος και οι περιορισμοί που μπαίνουν σε μικρά φωτοβολταϊκά και ενεργειακές κοινότητες, έχουν συμπληρώσει το “εκρηκτικό κλίμα”.

Σε σχέση, πάντως, με τον ΑΔΜΗΕ, το αίτημα των φορέων της Κρήτης είναι γίνει πλήρης υπογειοποίηση του έργου, καθώς εκτιμάται ότι ο αρχικός  σχεδιασμός, που προβλέπει την τοποθέτηση 269 πυλώνων, διπλού κυκλώματος, ύψους 35 μέτρων, μέσα από ημιορεινούς και ορεινούς όγκους από τα Χανιά μέχρι το Ανατολικό Ρέθυμνο, δημιουργεί ζητήματα σε οικισμούς και οπτικές οχλήσεις. Με βάση τους τοπικούς παράγοντες, το υπόγειο τμήμα, που έχει προβλεφθεί να είναι μήκους 4,5 χιλιομέτρων, θα πρέπει να επεκταθεί και σε μεγάλο μέρος των υπόλοιπων 96,8 χιλιομέτρων. Επίσης, καθώς, κάθε πυλώνας απαιτεί τη δέσμευση τεσσάρων στρεμμάτων, δημιουργεί συνθήκες, όπως αναφέρεται, αδρανοποίησης μιας μεγάλης επιφάνειας εδαφών σε περιοχές με κτηνοτροφική παραγωγή κτλ.

Αναλυτικά, δε, οι τοπικοί φορείς στην επιστολή τους στον Κυριάκο Μητσοτάκη προσδιόρισαν τις επιπτώσεις που θα έχει για την περιοχή ο συγκεκριμένος σχεδιασμός για το καλώδιο, ως εξής:

  • Θα επιφέρει ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή, όπως βεβαιώνει μεταξύ άλλων και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος
  • Εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για τη δημόσια υγεία, σύμφωνα με τον Ιατρικό Σύλλογο Χανίων
  • Εξαφανίζει τις ήπιες μορφές οικονομικής δραστηριότητας που χαρακτηρίζουν την περιοχή, την κτηνοτροφία και την μελισσοκομία.
  • Απωθεί τους ντόπιους και τους επισκέπτες από τις 12 περιπατητικές διαδρομές μήκους 130 χιλιομέτρων, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί στον Δήμο μας σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, όπου μαζί με την ανάδειξη των σπουδαίων σπηλαιοβαράθρων της περιοχής (Γουργούθακα, λεόντων κ.α.) θα δώσουν περαιτέρω τον εναλλακτικό τουρισμό, ο οποίος συμβάλει καθοριστικά στην επιβίωση των κατοίκων.

Τι αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ

Από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ έχει επισημάνει ότι τυχόν υπογειοποίηση υπολογίσει ότι το πρόσθετο κόστος για αλλαγή σχεδιασμού θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ, με τις επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς ΥΚΩ να είναι μεγάλες.  Ουσιαστικά τονίζεται ότι η υπογειοποίηση 7πλασιάζει το κόστος του έργου, που είναι νευραλγικής σημασίας για την έγκαιρη ολοκλήρωση της νέας γραμμής Αττική - Κρήτη, αλλά και για τη διασφάλιση της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος του νησιού και την αποφυγή blackout. Μάλιστα, όταν η ευστάθεια αποτελεί κρίσιμο ζητούμενο, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες που η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια εκτοξεύεται, καθώς και σε συνθήκες ακραίων κλιματικών φαινομένων, τα οποία γίνονται όλο και πιο συχνά.

Αναφορικά με τις επιφυλάξεις που έχουν εκφράσει οι δημοτικές αρχές για το έργο της γραμμής Χανιά – Δαμάστα,  όπως έχει κάνει γνωστό ο ΑΔΜΗΕ,  προτάσσεται η εναέρια όδευση της γραμμής έναντι της υπογειοποίησης, η οποία άλλωστε έχει ήδη γίνει σε 35 χλμ. γραμμών στην Κρήτη για την εξυπηρέτηση της μικρής διασύνδεσης με την Πελοπόννησο το διάστημα 2019-2020, καθώς και γιατί η μόνη επιπλέον υπογειοποίηση που είναι τεχνικά εφικτή για τη γραμμή Χανιά – Δαμάστα φτάνει τα 5 χλμ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας