Μενού Ροή
Ουγγρική επίθεση στη «δυτική υποκρισία» για το ρωσικό πετρέλαιο

Βέλη προς τη Δύση εκτόξευσε κορυφαίο στέλεχος της μεγαλύτερης ουγγρικής εταιρείας  πετρελαίου και φυσικού αερίου με αιχμή τη ρωσική ενέργεια. Υπερασπίστηκε την εξάρτηση της Ουγγαρίας από τη ρωσική ενέργεια, επισημαίνοντας την «υποκρισία» των δυτικών συμμάχων της, οι οποίοι αγοράζουν «επανασυσκευασμένα» καύσιμα από την Τουρκία ή την Ινδία.

«Κανείς δεν λέει ότι τα προϊόντα πετρελαίου που διυλίζονται στην Τουρκία ή την Ινδία από ρωσικό αργό δεν μπορούν να εισέλθουν στην Ευρώπη. Κανείς δεν διαμαρτύρεται, και ο ρόλος τους συνεχώς αυξάνεται», δήλωσε ο György Bacsa, γενικός διευθυντής της Mol, σε συνέντευξή του για τις σχέσεις της εταιρείας με τη χώρα παραγωγής πετρελαίου.

Η Mol συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό αργό πετρέλαιο, χάρη στην εξαίρεση από την απαγόρευση της ΕΕ για εισαγωγές αργού από τη Ρωσία, ακόμη και ως διαχειριστής του πετρελαίου που διέρχεται από την Ουκρανία, αφού το Κίεβο απαγόρευσε στη Lukoil να χρησιμοποιήσει το τμήμα του αγωγού Druzhba τον Ιούλιο. Ο Bacsa ανέφερε ότι η εταιρεία συζήτησε με την Ουκρανία και τη Ρωσία για να εξασφαλίσει τη ροή του πετρελαίου που παραμένει ζωτικής σημασίας για την περιοχή. Η Βουδαπέστη έχει δεχτεί επικρίσεις για τη διατήρηση των εισαγωγών ρωσικής ενέργειας ακόμη και μετά την εισβολή στην Ουκρανία, και οι σχέσεις της Mol με τη Ρωσία τέθηκαν ξανά υπό έλεγχο μετά το βέτο της Ισπανίας σε μια πρόταση 600 εκατ. ευρώ από ουγγρική κοινοπραξία για τον κατασκευαστή τρένων Talgo τον περασμένο μήνα.

Ο Bacsa είναι επίσης πρόεδρος της ουγγρικής κοινοπραξίας Ganz-Mávag. Η Ισπανία μπλόκαρε τη συμφωνία λόγω ανησυχιών ότι η Βουδαπέστη θα μπορούσε να διακόψει τις εξαγωγές ζωτικών εξαρτημάτων προς την Ουκρανία — και τους δεσμούς της κοινοπραξίας με τη Μολ. Ισπανοί αξιωματούχοι πιστεύουν ότι η Ganz-Mávag ελέγχεται τελικά από τον ουγγρικό πετρελαϊκό όμιλο, ενώ αρκετά κράτη μέλη της ΕΕ ανησυχούν για τους δεσμούς της Μοl με τη Ρωσία.

Ο Bacsa ατηγόρησε την Ισπανία ότι παραβίασε τις θεμελιώδεις ελευθερίες της ΕΕ με το βέτο της και κατηγόρησε τις Βρυξέλλες για αποτυχία εξασφάλισης ενεργειακών εναλλακτικών για χώρες που δεν έχουν πρόσβαση σε θάλασσα, όπως η Ουγγαρία. «Αφήνουν εμάς να τα βγάλουμε πέρα μόνοι μας, και μερικές χώρες δεν μπορούν να εγκαταλείψουν το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ενώ άλλες υποκρίνονται, αγοράζοντας επανασυσκευασμένα προϊόντα και απολαμβάνουν τα οφέλη», δήλωσε.

«Ο στόχος των κυρώσεων ήταν να τερματιστεί ο πόλεμος και όχι να γονατίσουν οι ευρωπαϊκές χώρες», σχολίασε. «Δεν γίνεται οι χώρες που επιβάλλουν κυρώσεις να αποδυναμώνονται από τις δικές τους αποφάσεις. Αυτό δεν θα ήταν κύρωση. Αυτό θα ήταν ένα μοιραίο αυτογκόλ».

Ο Bacsa υπερασπίστηκε την κυβέρνηση του Orbán, η οποία είναι φιλική προς τη Ρωσία, σημειώνοντας ότι δεν εξαρτάται από τη Μόσχα. Η Βουδαπέστη βοήθησε ακόμη τη Mol να εξαγοράσει τους Ρώσους ιδιοκτήτες. Σύντομα μετά την ανάληψη της πρωθυπουργίας το 2010, ο Orbán ξεκίνησε την εξαγορά του 21,2% της Mol από την ρωσική Surgutneftegaz, εταιρεία με στενές σχέσεις με το Κρεμλίνο, για 1,9 δισ. ευρώ. «Υπερασπιστήκαμε τα συμφέροντά μας ενάντια σε μια εχθρική απόπειρα εξαγοράς από τη Ρωσία σε μια περίοδο που η υπόλοιπη Ευρώπη στηριζόταν στις ρωσικές επενδύσεις», ανέφερε ο Bacsa.

Εν τω μεταξύ, η Τουρκία έχει αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού και εξάγει τα διυλισμένα προϊόντα σε δυτικούς πελάτες, σύμφωνα με έκθεση των Financial Times. Το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα που εδρεύει στη Φινλανδία προειδοποίησε επίσης ότι οι δυτικές χώρες ουσιαστικά αποφεύγουν τις κυρώσεις. Ένα από τα εμπόδια στις εισαγωγές αργού από άλλους εξαγωγείς είναι ότι τα διυλιστήρια της Mol έχουν κατασκευαστεί για να διαχειρίζονται το ρωσικό μείγμα Ουράλ, και θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων ώστε να διυλίζουν διαφορετικά είδη αργού από άλλους παραγωγούς. Η Mol θα πρέπει επίσης να εισάγει αργό από άλλους παραγωγούς μέσω ενός νότιου αγωγού και να κατασκευάσει ξεχωριστές διυλιστικές υποδομές, κάτι που θα κόστιζε περίπου 500 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τον Bacsa.

Αναφερόμενος στη συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών από τον κροατικό φορέα διαχείρισης αγωγών Janaf, ο Bacsa υποστήριξε ότι «είναι μια από τις πιο κερδοφόρες εταιρείες στην Κροατία». Ο πρόεδρος του Janaf, Stjepan Adanić, αρνήθηκε αυτούς τους ισχυρισμούς, δηλώνοντας τον περασμένο μήνα ότι ο αγωγός μπορεί να τροφοδοτήσει και τα διυλιστήρια της Mol στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία σε τιμές που μειώνονται καθώς αυξάνονται οι ποσότητες του μεταφερόμενου πετρελαίου, και αντίστροφα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας