Την πληροφορία ότι ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν σκέφτεται να εντείνει τις κυρώσεις στη Ρωσία πριν αποχωρήσει από τα καθήκοντά του, ελπίζοντας να πιέσει τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν πριν από πιθανές συνομιλίες για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία, μεταφέρει το Bloomberg, το οποίο σε εκτενές του άρθρο περιγράφει πως με διάφορα τεχνάσματα η Ρωσία έχει καταφέρει οι κυρώσεις να μην της προκαλούν μεγάλα προβλήματα.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα εάν πρόκειται να διεξαχθούν διαπραγματεύσεις για τον τερματισμό της βάναυσης εισβολής του Πούτιν, τότε η επιτακτική ανάγκη για τις δυτικές δημοκρατίες πρέπει να είναι να ενισχύσουν πρώτα το χέρι της Ουκρανίας, συμπιέζοντας τα ρωσικά έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Το σπάσιμο των κυρώσεων
Η Ρωσία είναι αναμφισβήτητα η χώρα με τις περισσότερες κυρώσεις στον κόσμο, αλλά ταυτόχρονα και το πιο έμπειρο κράτος στο σπάσιμο των κυρώσεων. Η Αρμενία, η Γεωργία, το Καζακστάν, το Κιργιστάν και άλλα πρώην σοβιετικά κράτη έχουν δει να απογειόνεται το εμπόριο δυτικών ειδών πολυτελείας, από δερμάτινες τσάντες μέχρι σεντάν Mercedes-Benz, διευκολύνοντας επί της ουσίας την Ρωσία στην προμήθεια των συγκεκριμένων αγαθών. Την ίδια στιγμή η Κίνα τροφοδοτεί τη ρωσική πολεμική μηχανή με λειτουργία με πρώτες ύλες, μικροτσίπ, εξαρτήματα drone και άλλες τεχνολογίες διπλής χρήσης.
Ίσως η πιο σημαντική αποτυχία ωστόσο είναι το ανώτατο όριο τιμών του πετρελαίου, που τέθηκε σε εφαρμογή για να περιορίσει τα έσοδα του Πούτιν χωρίς να αποσταθεροποιήσει την παγκόσμια προσφορά. Ενώ το σχέδιο αρχικά δούλεψε περίπου όπως έχει σχεδιαστεί, περιορίζοντας τις πωλήσεις σε λιγότερο από $60 ανά βαρέλι, η Ρωσία έχει προσαρμοστεί εδώ και καιρό. Έχει αποκτήσει πρόσβαση σε εκατοντάδες πλοία, τα οποία βασίζονται είτε σε μη δυτικούς προμηθευτές ναυτικής ασφάλισης και άλλων υπηρεσιών, είτε σε αυτοδηλωμένους “attestations” ότι συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο, προκειμένου να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο. Πρόκειται για τον περίφημο σκιώδη στόλο.
Πλοία που έχουν επιβληθεί με κυρώσεις εξακολουθούν να μεταφέρουν πετρέλαιο
Ο αριθμός των εγκεκριμένων πλοίων που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο αυξήθηκε αφού οι αρχικές προσπάθειες αποδείχθηκαν επιτυχείς.
Την ίδια στιγμή, η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία μετατρέπουν αυτό το αργό πετρέλαιο σε καύσιμα αεροσκαφών και άλλα προϊόντα πετρελαίου που στη συνέχεια πωλούνται νόμιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ και αλλού.
Εν τω μεταξύ, η ΕΕ θα πρέπει να τυποποιήσει τα μέτρα επιβολής, τα οποία διαφέρουν ανά κράτος μέλος, και να διασφαλίσει ότι διατίθενται επαρκείς πόροι για την προσπάθεια. Η απαίτηση από τους πλοιοκτήτες να υποβάλλουν λεπτομερέστερα έγγραφα, με αναλύσεις για διάφορες υπηρεσίες, θα καθιστούσε δυσκολότερη την παραποίηση βεβαιώσεων.
Οι κυρώσεις υπόκεινται σχεδόν πάντα σε διαρροές και εξαπατήσεις. Παρόλα αυτά, έχουν αυξήσει το κόστος του πολέμου για τον Πούτιν, του οποίου η οικονομία είναι υπό σοβαρή πίεση. Παρέχουν επίσης στην Ουκρανία και στους δυτικούς ηγέτες —, συμπεριλαμβανομένου του αυτοαποκαλούμενου διαπραγματευτή Ντόναλντ Τραμπ — κάποια τόσο αναγκαία διαπραγματευτική δύναμη. Σε ό, τι χρόνο του απομένει, ο Μπάιντεν θα πρέπει να επιδιώξει να αφήσει τον διάδοχό του όσο περισσότερο από αυτόν τον μοχλό μπορεί, καταλήγει το Bloomberg.