Μενού Ροή
ING: Δασμοί και κυρώσεις κλυδωνίζουν τις αγορές ενέργειας – Αβέβαιες και δύσκολες οι προοπτικές για το υπόλοιπο του έτους

Οι τιμές της ενέργειας είχαν ένα ασταθές ξεκίνημα του έτους λόγω ενός συνδυασμού κινδύνων σχετικά με τις κυρώσεις και τους δασμούς, μαζί με τον ψυχρότερο καιρό, και η ING εκτιμά πως το 2025 δεν θα εξελιχθεί πολύ καλύτερα για την αγορά, προβλέποντας χαμηλότερα επίπεδα τιμών.

Πιο αναλυτικά, όπως σημειώνει, οι τιμές του πετρελαίου κατέγραψαν έντονη μεταβλητότητα στις αρχές του έτους με την αγορά να έρχεται το 2025 με την προσδοκία ενός αρκετά άνετου ισοζυγίου πετρελαίου. Ωστόσο, η ζήτηση κατά τη διάρκεια του χειμώνα ήταν ισχυρότερη από το αναμενόμενο λόγω του ψυχρότερου καιρού, ενώ οι κίνδυνοι κυρώσεων και δασμών έχουν αφήσει τις προοπτικές πιο αβέβαιες.

Οι κίνδυνοι κυρώσεων που αντιμετωπίζει η αγορά πετρελαίου προέρχονται κυρίως από τη Ρωσία και το Ιράν. Πριν ο Πρόεδρος Μπάιντεν αποχωρήσει από την εξουσία, ενίσχυσε τις κυρώσεις στον ρωσικό ενεργειακό τομέα. Ο στόχος της επιβολής κυρώσεων σε ένα μεγάλο μέρος του στόλου των σκιωδών δεξαμενόπλοιων της Ρωσίας ήταν να μειωθούν τα ρωσικά ενεργειακά έσοδα αναγκάζοντας τις τιμές του ρωσικού αργού να υποχωρήσουν κάτω από το ανώτατο όριο τιμών του G7, όπως επισημαίνει ο ολλανδικός οίκος.

Η αβεβαιότητα σχετικά με τον αντίκτυπο οδήγησε τους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις και αυτό παρείχε στήριξη στη φυσική αγορά της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο, μέχρι τώρα, οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία φαίνεται να συνεχίζονται χωρίς κάποια σημαντική διαταραχή. Ο πιθανός αντίκτυπος στην προσφορά από αυτές τις κυρώσεις θα μπορούσε να είναι έως και 700 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα, κάτι που θα ήταν αρκετό για να διαγράψει το παγκόσμιο πλεόνασμα πετρελαίου που προβλέπει η ING για φέτος.

Ο άλλος κίνδυνος κυρώσεων σχετίζεται με το Ιράν, προσθέτει ο οίκος. Ο Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε πρόσφατα μια οδηγία για την αύξηση της οικονομικής πίεσης στη χώρα με την επιβολή αυστηρών κυρώσεων, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο μεγάλη ποσότητα πετρελαίου, πιθανώς έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια τη ημέρα, εκτιμά η ING.

Ο Τραμπ έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι θέλει ο ΟΠΕΚ να αυξήσει την παραγωγή. Εάν καταφέρει να πείσει τον όμιλο να το κάνει, θα συμβάλει στην αντιστάθμιση τυχόν πιθανών απωλειών από τη Ρωσία ή/και το Ιράν. Ωστόσο, το να πείσει κανείς τον ΟΠΕΚ μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι η Σαουδική Αραβία έχει δημοσιονομική breakeven τιμή πετρελαίου άνω των 90 δολ./βαρέλι.

«Οι κίνδυνοι προσφοράς που αντιμετωπίζει η αγορά λόγω των κυρώσεων σημαίνουν ότι το κατώτατο όριο για τις τιμές του πετρελαίου είναι πιθανώς λίγο υψηλότερο από ό,τι περιμέναμε φέτος», τονίζει η ING, να και αναμένει ότι θα κινηθούν πτωτικά. Σημειώνεται πως το βασικό σενάριο του ολλανδικού οίκου για το Brent φέτος είναι τα 74 δολ. το βαρέλι και τα 70 δολ. το βαρέλι το 2026.  Ωστόσο, πολλά θα εξαρτηθούν από την πρόοδο των εμπορικών σχέσεων, ενώ μια πιο σκληρή στάση των ΗΠΑ στο εμπόριο θα αποτελέσει ανησυχία για την παγκόσμια ανάπτυξη, όπως τονίζει.

Ανησυχίες για την αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη

Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου ήταν αρκετά υψηλές μέχρι στιγμής φέτος. Το TTF διαπραγματεύεται στα υψηλότερα επίπεδά του από τον Οκτώβριο του 2023 λόγω ανησυχιών για την αποθήκευση, επισημαίνει η ING. Η ισχυρότερη ζήτηση φυσικού αερίου από τον τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η μεγαλύτερη ζήτηση θέρμανσης και η απώλεια των ρωσικών ροών αγωγών μέσω της Ουκρανίας, σημαίνουν ότι η αποθήκευση μειώνεται με ταχύτερο ρυθμό από τον

Η αποθήκευση στην ΕΕ έκλεισε τον Ιανουάριο με πληρότητα λίγο κάτω από το 54%, ακόμη πάνω από τον ενδιάμεσο στόχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 50%. Ωστόσο, ήταν κάτω από το περσινό επίπεδο του 70% και τον μέσο όρο της πενταετίας σχεδόν 61%. Η περιοχή θα καταφέρει να ξεπεράσει αυτόν τον χειμώνα με λίγα προβλήματα, αλλά θα αντιμετωπίσει ένα μεγαλύτερο έργο αναπλήρωσης της αποθήκευσης κατά τη διάρκεια της περιόδου «γεμίσματος», τονίζει ο οίκος.

ING

 Οι εκτιμήσεις της ING υποδηλώνουν ότι θα χρειαστεί να δούμε μια αύξηση κατά 17 bcm σε ετήσια βάση για το γέμισμα των αποθηκών μέσα στο καλοκαίρι για να επιτευχθεί ο στόχος αποθήκευσης της Κομισιόν. Περιπλέκοντας επίσης τα πράγματα είναι ότι η προθεσμιακή καμπύλη TTF δεν δίνει κίνητρο για την αποθήκευση αερίου για το χειμώνα 2025/2026, με τις τιμές του καλοκαιριού 2025 να διαπραγματεύονται σε premium σε σχέση με τις χειμερινές 2025/2026. Ως εκ τούτου, τονίζει η ING, υπάρχει αυξανόμενη συζήτηση ότι οι κυβερνήσεις μπορεί να επιδιώξουν να επιδοτήσουν τις αναπληρώσεις για να εξασφαλίσουν ότι η ΕΕ θα πετύχει τον στόχο αποθήκευσης του 90% έως την 1η Νοεμβρίου.

Η διαφορά τιμής μεταξύ του TTF και ασιατικού spot LNG σημαίνει ότι τα φορτία LNG θα πρέπει να συνεχίσουν να κατευθύνονται προς την Ευρώπη. Οι μελλοντικές καμπύλες υποδηλώνουν ότι αυτό θα συνεχιστεί κατά το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού, γεγονός που θα εξασφαλίσει επαρκή εφοδιασμό με φυσικό αέριο για την Ευρώπη. Φέτος, θα πρέπει επίσης να συνεχίσουμε να βλέπουμε την αύξηση της νέας εξαγωγικής ικανότητας LNG, κυρίως από τις ΗΠΑ.

Το ρωσικό LNG επηρεάστηκε επίσης από τις κυρώσεις που ανακοινώθηκαν από τις ΗΠΑ, οι οποίες περιελάμβαναν την επιβολή κυρώσεων σε επιχειρησιακά έργα LNG στη Ρωσία για πρώτη φορά. Ωστόσο, τα δύο έργα που δέχθηκαν κυρώσεις πρόσφατα αποτελούν μόνο ένα πολύ μικρό μερίδιο της εξαγωγικής ικανότητας LNG της Ρωσίας, τονίζει ο οίκος.

Δεδομένου ότι η Ευρώπη αντιμετωπίζει μεγαλύτερη δουλειά στην αναπλήρωση της αποθήκευσης για τον επόμενο χειμώνα, υποδηλώνει ότι το κατώτατο όριο για την τιμή του TTF είναι υψηλότερο από ό,τι αναμενόταν αρχικά. Ωστόσο, η ING πιστεύει επίσης ότι τα περιθώρια ανόδου είναι πολύ περιορισμένα. Οι τιμές του φυσικού αερίου διαπραγματεύονται σε επίπεδα όπου είναι πιο οικονομικά λογικά για τον τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να αλλάξει από το φυσικό αέριο στον άνθρακα, ακόμη και αν σκεφτεί κανείς το ράλι των ευρωπαϊκών τιμών άνθρακα. Επιπλέον, οι long θέσεις των funds  στο TTF φαίνεται αρκετά «τεντωμένες» και, επομένως, η διάθεση να αυξηθούν οι θέσεις αυτές σημαντικά περισσότερο (ελλείψει νέου ανοδικού καταλύτη) είναι πιθανώς περιορισμένη. Η ING εκτιμά πως το TTF θα κινηθεί φέτος στα 36 ευρώ/MWh και το 2026 στα 28 ευρώ/MWh.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας