Μενού Ροή
Κόλαφος το Politico για το ρωσικό πετρέλαιο

Η προσπάθεια της Δύσης να περιορίσει τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο μετά την κήρυξη του πολέμου της Μόσχας κατά της Ουκρανίας απέτυχε ουσιαστικά ένα χρόνο από τότε που συμφωνήθηκε για πρώτη φορά, σύμφωνα με μια νέα έκθεση του POLITICO. Οι χώρες της G7 και η ΕΕ επέβαλαν ανώτατο όριο 60 δολαρίων ανά βαρέλι στο ρωσικό αργό πετρέλαιο τον περασμένο Δεκέμβριο, σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν σταθερές τις προμήθειες πετρελαίου παγκοσμίως . Η εκτεταμένη καταστρατήγηση, τα κενά και η συνεχιζόμενη επιχείρηση καυσίμων,ωστόσο, δείχνουν ότι η Μόσχα εξακολουθεί να κερδίζει δισεκατομμύρια από τις εξαγωγές της που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να παρατείνει τον πόλεμο.

Δεν είναι ότι το όριο τιμής δεν είχε αποτέλεσμα. Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, το πρόγραμμα κόστισε στο Κρεμλίνο 34 δισεκατομμύρια ευρώ σε έσοδα από εξαγωγές, ποσό που ισοδυναμεί με περίπου δύο μήνες κερδών φέτος, σύμφωνα με τη νέα ανάλυση από το Κέντρο Ερευνών για την Ενέργεια (CREA) που μοιράστηκε με το POLITICO. Ποσό πολύ χαμηλότερο από αυτό που ήλπιζαν όταν έθεταν τους κανόνες.Επιπλέον, ο αντίκτυπος έγινε πιο έντονος το πρώτο εξάμηνο του 2023 πριν αρχίσει να εξασθενεί. Το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται πλέον σταθερά πάνω από το όριο των 60 δολαρίων. «Ο αντίκτυπος του ανώτατου ορίου τιμών έχει περιοριστεί λόγω ανεπαρκούς παρακολούθησης και επιβολής», δήλωσε ο Isaac Levi, ο οποίος ηγείται του έργου της CREA για την Ευρώπη και τη Ρωσία, με τα δυτικά έθνη να αποτυγχάνουν να καταπολεμήσουν τα κενά των κυρώσεων.  Το έλλειμμα οφείλεται εν μέρει στο ότι οι έμποροι απλώς αγνοούν το ανώτατο όριο τιμών, αναφέρει η έκθεση, και το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται για περίπου 70 δολάρια το βαρέλι. Περίπου το 48 % των ρωσικών φορτίων πετρελαίου μεταφέρονταν με δεξαμενόπλοια που ανήκουν ή είναι ασφαλισμένα σε χώρες της G7 και της ΕΕ, σύμφωνα με τους ερευνητές. Θεωρητικά, το ανώτατο όριο τιμών θα πρέπει να ισχύει για αυτά τα πλοία, τα οποία αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου στόλου — αλλά στην πράξη, λίγοι φορείς εκμετάλλευσης έχουν στοχοποιηθεί.

Ένα «παραθυράκι διύλισης» έχει επίσης υπονομεύσει τις δυτικές προσπάθειες. Χώρες όπως η Ινδία αγοράζουν τεράστιες ποσότητες ρωσικού αργού φθηνά, το επεξεργάζονται και στη συνέχεια το πωλούν σε όποιον το θέλει, χωρίς περιορισμούς. Αυτό σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα μπορούσαν εν αγνοία τους να χρησιμοποιούν βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων που παράγονται από ρωσικό αργό, χρηματοδοτώντας ταυτόχρονα τις ένοπλες δυνάμεις της Μόσχας. Τα δεδομένα υποστηρίζουν αυτήν την υποψία. όπως σημειώνει το Politco. Το Νέο Δελχί αύξησε τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου κατά 134 % το περασμένο έτος, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το μισό του θαλάσσιου εμπορίου αργού της Ρωσίας. Οι ινδικές εξαγωγές προϊόντων καυσίμων στην ΕΕ έχουν εκτοξευθεί ταυτόχρονα. Αν και τεχνικά δεν αποτελεί παραβίαση των κυρώσεων της ΕΕ, η Ουκρανία ζήτησε από τις Βρυξέλλες να απαγορεύσουν αυτές τις πωλήσεις από τρίτους .

Μόνο ελάχιστα άτομα έχουν κατηγορηθεί από τις δυτικές κυβερνήσεις για αποτυχία τήρησης των κανόνων και οι έρευνες για υποτιθέμενες αδικοπραξίες είναι σπάνιες. Εν τω μεταξύ, η Ρωσία αψηφά ανοιχτά την απαγόρευση, ενώ ένας σκιώδης στόλος γερασμένων δεξαμενόπλοιων προσπαθεί να κρύψει την πραγματική προέλευση των προμηθειών της. Η αλλαγή των κανόνων για την απαγόρευση αυτών των πρακτικών και η διασφάλιση ότι οι παραβιάσεις των κυρώσεων θα έχουν συνέπειες, θα δυσκολέψει το Κρεμλίνο να πληρώσει για τα όπλα και τους στρατιωτικούς μισθούς που συντηρούν τη σύγκρουση στην Ουκρανία, αναφέρει η έκθεση. «Οι κυρώσεις δεν μείωσαν την αποφασιστικότητα του Κρεμλίνου για πόλεμο». Η Ουκρανία έχει προειδοποιήσει εδώ και καιρό για την επικράτηση μιας τέτοιας συμπεριφοράς.  «Αυτά τα ευρήματα δεν αποτελούν έκπληξη – το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου σχεδιάστηκε πολύ καλά, αλλά το πιο αδύναμο μέρος ήταν πάντα η επιβολή», δήλωσε στο POLITICO ο Όλεγκ Ουστένκο , οικονομικός σύμβουλος του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι. "Όταν εισήχθησαν οι κανόνες πριν από ένα χρόνο, επικράτησε σχεδόν πανικός στη ρωσική αγορά. Υπήρξε σημαντική μείωση στα έσοδά τους. Όμως προσπαθούσαν να βρουν όλα τα διαθέσιμα κενά και τελικά τα βρήκαν", είπε. Ο Ουστένκο ζητά τώρα την ποινική δίωξη οποιουδήποτε διαπιστωθεί ότι εμπλέκεται στην παράκαμψη των περιορισμών στη ρωσική ενέργεια.

Ο περιορισμένος αντίκτυπος του ανώτατου ορίου της τιμής του πετρελαίου είναι «απογοητευτικός» αλλά «δεν προκαλεί έκπληξη», είπε ένας διπλωμάτης της ΕΕ στο Politico. Αυτά τα αποτελέσματα, συνέχισε ο διπλωμάτης, θα πρέπει τώρα να ενθαρρύνουν «περισσότερους προβληματισμούς σχετικά με το τι μπορούμε να κάνουμε για κλείστε τα κενά, αποτρέψτε την καταστρατήγηση, ενώ έχετε υπόψη ότι δεν πρόκειται ποτέ να είναι 100% στεγανό." Οι χώρες της ΕΕ συζητούν τώρα νέους τρόπους για να ενισχύσουν την επιβολή του ανώτατου ορίου στον 12ο γύρο κυρώσεων του μπλοκ κατά της Ρωσίας, σύμφωνα με προσχέδιο που είδε το POLITICO, συμπεριλαμβανομένων νέων υποχρεώσεων για τους εμπόρους και τους ναυλωτές πλοίων να παρέχουν στοιχεία για τις αποστολές. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Janis Kluge, ανώτερο συνεργάτη στο Γερμανικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων και Ασφάλειας, ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος διασφάλισης της συμμόρφωσης θα ήταν να απειληθούν οι εμπόροι και οι φορτωτές με κυρώσεις. «Αυτό το εργαλείο έχει ακόμα κάποια ζωή μέσα του και εξακολουθεί να έχει κάποιες δυνατότητες να περιορίσει τα ρωσικά έσοδα από εξαγωγές, αλλά ο τρόπος επιβολής του πρέπει να αλλάξει για να είναι επιτυχής», είπε.

Μια άλλη πιθανότητα είναι η μείωση του ανώτατου ορίου τιμών, κάτι που το Κίεβο ζητούσε εδώ και καιρό. Ο καθορισμός του ορίου στα 30 δολάρια το βαρέλι, για παράδειγμα, θα μείωνε τα έσοδα της Ρωσίας κατά 49 % μόνο πέρσι, ανέφερε η CREA. Ο μέτριος αντίκτυπος σε μετρητά της απαγόρευσης σημαίνει ότι η ΕΕ θα πρέπει επίσης να προσαρμόσει τις προσδοκίες της για τις κυρώσεις, είπε ο Kluge, καθώς το αδύναμο ρούβλι και οι υψηλές εξαγωγές πετρελαίου θα διατηρήσουν επαρκή χρήματα στον προϋπολογισμό του Κρεμλίνου.

 

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας