Παρά τις διεθνείς κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, ο μαύρος χρυσός από την Ρωσία συνεχίζει να ρέει στα διυλιστήρια της Motor Oil, σύμφωνα με δημοσίευμα της Washington Post. Η αμερικανική εφημερίδα καταλήγει στο δημοσίευμά της στον απίστευτο ισχυρισμό ότι τo ελληνικό διυλιστήριο μέσω μιας διαδρομής μέσω Τουρκίας στην οποία η ιδιοκτησία των προϊόντων αλλάζει πολλές φορές χέρια πριν φτάσει στην Ελλάδα, παράγει και πουλά πετρελαϊκά προϊόντα στον αμερικανικό στρατό.
Το δημοσίευμα θυμίζει ότι η ελληνική εταιρεία είχε διαβεβαιώσει ότι είχε σταματήσει να δέχεται το απαγορευμένο πετρέλαιο και είχε βρει άλλες πηγές.
Η διαδρομή του πετρελαίου άλλαξε, οι ποσότητες μαζούτ που αποστέλλονται από τον τερματικό ναυτιλιακό σταθμό Dortyol της Τουρκίας στη Motor Oil και η βιομηχανική πρακτική της ανάμειξης προϊόντων διαφορετικής προέλευσης καθώς αποθηκεύονται, εξασφαλίζουν μεγάλη ποσότητα προϊόντος από τη Ρωσία στο μείγμα, σύμφωνα με ειδικούς που εξέτασαν τα δεδομένα. Έτσι η διαδρομή του πετρελαίου κρύβει το αποτύπωμα της Ρωσίας καθώς η ιδιοκτησία των προϊόντων άλλαξε χέρια πολλές φορές πριν φτάσουν στην Ελλάδα. Επιφανειακά, η προμήθεια πετρελαίου από το διυλιστήριο από τον ναυτιλιακό τερματικό σταθμό Dortyol στην Τουρκία φαινόταν να επιβεβαιώνει τις δηλώσεις του Λευκού Οίκου και των Ευρωπαίων ηγετών ότι τα εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο λειτουργούσε όπως είχε προγραμματιστεί, στερώντας τον Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν από κρίσιμα έσοδα για τη χρηματοδότηση της στρατιωτικής του επίθεσης. στην Ουκρανία.
«Δεν βλέπω κανένα άλλο πιθανό συμπέρασμα από το ότι τα ρωσικά καύσιμα πηγαίνουν στην Motor Oil Hellas», δήλωσε ο Robert Auers, μοντελιστής διυλιστηρίου και αναλυτής αγοράς διυλισμένων καυσίμων στην ερευνητική εταιρεία RBN Energy, ο οποίος εξέτασε τα ευρήματα της Post. Η Post χρησιμοποίησε ναυτιλιακά και άλλα αρχεία για να παρακολουθεί τη ροή του μαζούτ, μια κατηγορία υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή προϊόντων που αγοράζει το Πεντάγωνο για πλοία και αεροπλάνα. Το Project on Government Oversight, ένας μη κερδοσκοπικός όμιλος εποπτείας με έδρα την Ουάσιγκτον, έφερε στην επιφάνεια μερικά από αυτά τα αρχεία ναυτιλίας ενώ ετοίμαζε μια έκθεση με πληροφορίες από την Data Desk, μια εταιρεία συμβούλων που ερευνά εταιρείες ορυκτών καυσίμων.
Τα τελευταία δύο χρόνια, η Dortyol έλαβε 5,4 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ δια θαλάσσης, όλα εκτός από 1,9 εκατομμύρια από τη Ρωσία, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά αρχεία και τα εμπορικά στοιχεία της Refinitiv, μιας εταιρείας χρηματοοικονομικών δεδομένων που ειδικεύεται στις αγορές εμπορευμάτων. Από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Φεβρουάριο, οι ρωσικές αποστολές στο Dortyol ανήλθαν συνολικά σε 2,7 εκατομμύρια βαρέλια, ή περισσότερο από το 69% του μαζούτ που αποστέλλεται δια θαλάσσης στο Dortyol κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Επίσης, από τον Φεβρουάριο, διαπίστωσε η The Post, η Dortyol έχει αποστείλει συνολικά 7 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ, εκ των οποίων τα 4,2 εκατομμύρια βαρέλια πήγαν στην Motor Oil Hellas. Αυτές οι αποστολές αντιπροσώπευαν τουλάχιστον το 56% του συνόλου του μαζούτ που λάμβανε το ελληνικό διυλιστήριο με πλοίο. Η ακριβής ποσότητα μαζούτ ρωσικής προέλευσης στα προϊόντα που αγοράζει το Πεντάγωνο δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί. Επίσης, δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί εάν, σε κάποιο σημείο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, το μαζούτ από τη Ρωσία είχε επισημανθεί εκ νέου ως προερχόμενο από άλλη χώρα. Τα έγγραφα που περιγράφουν την προέλευση μιας αποστολής πετρελαίου, γνωστά ως πιστοποιητικά προέλευσης, δεν αποτελούν δημόσια αρχεία.
Το Πεντάγωνο έχει υπογράψει νέα συμβόλαια αξίας σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με το ελληνικό διυλιστήριο από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση των ΗΠΑ τον Μάρτιο του περασμένου έτους, σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία συμβάσεων. Από τον Φεβρουάριο, περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια καυσίμων αεροσκαφών της Motor Oil Hellas έχουν επίσης πάει σε κυβερνητικούς και εταιρικούς αγοραστές στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Βρετανία, σύμφωνα με ναυτιλιακά αρχεία. Ο Joe Yoswa, εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Άμυνας Logistics του Πενταγώνου, που διαχειρίζεται τις αγορές καυσίμων για τον αμερικανικό στρατό, ανέφερε σε email ότι η υπηρεσία «δεν γνωρίζει» για καύσιμα από τη Ρωσία που διοχετεύονται στον Έλληνα προμηθευτή της.
Ο οργανισμός είπε ότι οι εργολάβοι του, συμπεριλαμβανομένης της Motor Oil , «είναι υπεύθυνοι για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς σχετικά με τις συναλλαγές με τη Ρωσία και τις ρωσικές εταιρείες» και «πρέπει να πιστοποιήσουν τη συμμόρφωσή τους με αυτούς τους νόμους και κανονισμούς ως μέρος της διαδικασίας εξαγοράς». Τα προϊόντα που εισέρχονται στα καύσιμα που αγοράζει από τη Motor Oil Hellas «υπόκεινται σε αλλαγές σε συνεχή βάση και μπορεί να διαφέρουν από τη μια παράδοση στην άλλη», έγραψε ο Yoswa. Η ανίχνευση της προέλευσής του «για μια συγκεκριμένη παράδοση ραφιναρισμένου προϊόντος θα ήταν δύσκολη ή αδύνατη», έγραψε.
Η απάντηση της Motor Oil
Η Motor Oil σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι η εταιρεία «δεν αγοράζει, επεξεργάζεται ή εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο ή προϊόντα. Όλες οι εισαγωγές της είναι πιστοποιημένες μη εγκεκριμένης προέλευσης.» Η εταιρεία δεν απάντησε σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τη φύση αυτής της πιστοποίησης ή εάν λαμβάνει μέτρα για να διασφαλίσει ότι είναι ακριβής.
Τουρκικοί κρατικοί αξιωματούχοι και εκπρόσωποι της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου, η οποία ανέλαβε την κυριότητα πολλών από τις αποστολές μαζούτ στο Dortyol, δεν απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την προέλευση του καυσίμου. Αξιωματούχοι της Global Terminal Services, στην οποία ανήκουν οι εγκαταστάσεις του Dortyol, δήλωσαν σε ένα email ότι είναι απλώς ένας «μεσάζων» για την αποθήκευση προϊόντων και σε καμία περίπτωση δεν κατέχουν τα προϊόντα που αποθηκεύουν. Είπαν ότι δεν δέχονται αποστολές από πλοία υπό ρωσική σημαία και «συμμορφώνονται πλήρως με τους ισχύοντες τοπικούς και διεθνείς κανόνες και κανονισμούς», συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης μιας «στιβαρής διαδικασίας συμμόρφωσης» σχετικά με τα καθεστώτα κυρώσεων. Σύμφωνα με τους κανόνες κυρώσεων, οι τουρκικές εγκαταστάσεις επιτρέπεται να δέχονται ρωσικά καύσιμα. Το ελληνικό διυλιστήριο δεν μπορεί.
Σε τουλάχιστον πέντε αποστολές φέτος από τη Ρωσία στο Dortyol, το μαζούτ ανήκε αρχικά στον ρωσικό πετρελαϊκό κολοσσό Rosneft, δείχνουν τα εμπορικά αρχεία. Μετά τη φόρτωσή του σε δεξαμενόπλοιο στη Μαύρη Θάλασσα, το φορτίο αγοράστηκε σε κάθε περίπτωση από μια εταιρεία με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Σύμφωνα με τις οδηγίες για την Ε.Ε. εμπάργκο, οι αγοραστές «θα πρέπει να επιδεικνύουν τη δέουσα επιμέλεια για την αξιολόγηση της προέλευσης του πετρελαίου και θα πρέπει να βασίζονται στην τεκμηρίωση που έχουν στη διάθεσή τους για να προσδιορίσουν την προέλευση του λαδιού, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει πιστοποιητικά προέλευσης». Στη βιομηχανία πετρελαίου, η Τουρκία έχει γίνει γνωστή ως ένας τόπος όπου τέτοια πιστοποιητικά είναι απίθανο να αμφισβητηθούν, δήλωσε ο George Voloshin, ειδικός στο οικονομικό έγκλημα της Ένωσης Πιστοποιημένων Ειδικών για την Καταπολέμηση του Ξεπλύματος Χρήματος.
Οι δυτικές κυρώσεις σχεδιάστηκαν για να επιφέρουν ένα σοβαρό οικονομικό πλήγμα κατά της Ρωσίας, όπου τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αποτελούν σχεδόν το ήμισυ του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού και βοηθούν στη χρηματοδότηση της πολεμικής προσπάθειας. Η ρωσική οικονομία,ωστόσο, έχει αποδειχθεί απροσδόκητα ανθεκτική, σε μεγάλο βαθμό λόγω της εκτεταμένης φοροδιαφυγής των κυρώσεων. Οι δυτικοί ηγέτες έχουν υιοθετήσει μια προσεκτική προσέγγιση για να πατάξουν τους παραβάτες, ακόμη και όταν τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο αυξήθηκαν το καλοκαίρι, ανεβαίνοντας σε επίπεδα που δεν είχαν παρατηρηθεί πριν από την πλήρη εφαρμογή της απαγόρευσης. Το κόστος του πετρελαίου της έχει ξεπεράσει το ανώτατο όριο τιμών που επιβλήθηκε από τη Δύση, αφήνοντας την κυβέρνηση Μπάιντεν να κατανοεί στρατηγικές για να σταματήσει την φοροδιαφυγή κυρώσεων.
Το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο διαχειρίζεται και επιβάλλει οικονομικές κυρώσεις, αρνήθηκε να απαντήσει σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με την προέλευση των προϊόντων που αγοράζει η κυβέρνηση των ΗΠΑ από τη Motor Oil Hellas, εξέδωσε δήλωση μέσω της εκπροσώπου του Μέγκαν Άπερ. «Είμαστε επικεντρωμένοι στο συντονισμό με τους συμμάχους και τους εταίρους μας για να μειώσουμε τα έσοδα της Ρωσίας από τις πωλήσεις πετρελαίου της και να περιορίσουμε την ικανότητα του Κρεμλίνου να χρηματοδοτήσει τον βάρβαρο πόλεμο κατά της Ουκρανίας, μεταξύ άλλων μέσω του ανώτατου ορίου τιμών στις θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικών εξαγωγών ενέργειας», είπε. «Αυτό είναι ξεκάθαρα κάτι που θα πιστεύατε ότι η κυβέρνηση δεν θα ήθελε να συμβεί», δήλωσε ο Brian O'Toole, συνεργάτης του Atlantic Council και πρώην ανώτερος σύμβουλος του Office of Foreign Assets Control (OFAC), το οποίο επιβλέπει τις κυρώσεις των ΗΠΑ. «Θα ήθελα να μπορώ να πω τουλάχιστον το κομμάτι σχετικά με την αγορά αυτού του καυσίμου από το Υπουργείο Άμυνας με εκπλήσσει, αλλά δεν με εκπλήσσει. Το Υπουργείο Οικονομικών μόλις άρχισε να επιβάλλει αυτές τις κυρώσεις».
Η Motor Oil είναι βασικός προμηθευτής του Πενταγώνου εδώ και χρόνια. Από το οικονομικό έτος 2019, η Defense Logistics Agency έχει πληρώσει στην εταιρεία περισσότερα από 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας την έναν από τους 10 κορυφαίους εργολάβους με την υπηρεσία μεταξύ των παρόχων καυσίμων και προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με την εταιρεία Deltek, η οποία παρακολουθεί τις προμήθειες της κυβέρνησης των ΗΠΑ. Μια παραγγελία αγοράς 479 εκατομμυρίων δολαρίων οριστικοποιήθηκε τον Μάιο. Το Έργο για την Κυβερνητική Επίβλεψη (POGO), το οποίο υποστηρίζει τη διαφάνεια της κυβέρνησης και την προστασία των καταγγέλλων, μοιράστηκε τα αρχικά του πορίσματα με το The Post μετά από παρακολούθηση αρκετών μηνών δεδομένων για τα εμπορεύματα. Καθώς δημοσιεύτηκε αυτή η ιστορία, η ομάδα δημοσίευσε τα δικά της ευρήματα σε μια έκθεση με τίτλο «Το Πεντάγωνο αγοράζει καύσιμο με ρωσικό πετρέλαιο», γραμμένο από τον ερευνητή Jason Paladino.
Ένας τύπος μαζούτ που φαίνεται να κάνει αυτό το κυκλικό ταξίδι από τη Ρωσία στην Ελλάδα είναι το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης , το οποίο είναι συστατικό στους τύπους καυσίμων αεριωθουμένων που πουλά το διυλιστήριο. ο στρατός των ΗΠΑ.Από τον Φεβρουάριο, όλο το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης κενού που έχει πάει στο Dortyol, ή τουλάχιστον 1,7 εκατομμύρια βαρέλια, προέρχεται από τη Ρωσία, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά στοιχεία. «Υπάρχει μια ροή VGO που πηγαίνει στην Τουρκία και ως εκ θαύματος, η ίδια VGO τυχαίνει να καταλήγει στην Ελλάδα», δήλωσε ο Viktor Katona, επικεφαλής της ανάλυσης ακατέργαστων προϊόντων στην Kpler. Μόλις φτάσει στη Motor Oil , αυτό το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης αναμειγνύεται με πολύ μεγαλύτερες ποσότητες αργού πετρελαίου από άλλες χώρες σε μια μονάδα ειδικά σχεδιασμένη για την παραγωγή καυσίμων αεριωθουμένων με αυτά τα συστατικά. Άλλα προϊόντα μαζούτ ρωσικής προέλευσης που έχουν αποσταλεί στο Dortyol σε μεγάλες ποσότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή ναυτικού ντίζελ. Στη συνέχεια, πλοία από τον τουρκικό τερματικό σταθμό έχουν παραδώσει τέτοια προϊόντα στη Motor Oil Hellas, η οποία πουλά ναυτικό ντίζελ στον στρατό των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τις κυρώσεις, η Motor Oil και άλλοι δυτικοί αγοραστές δεν μπορούν να εισάγουν ρωσικά προϊόντα πετρελαίου. Μπορούν να εισάγουν προϊόντα που παρασκευάζονται με ρωσικό πετρέλαιο εάν αυτό το πετρέλαιο διυλίστηκε εκτενώς και μετατράπηκε σε διαφορετικό καύσιμο μετά την αναχώρηση από τη Ρωσία. Σε τέτοιες περιπτώσεις, το νέο προϊόν μπορεί να χαρακτηριστεί ως προερχόμενο από τη χώρα όπου έγινε η διύλιση, είπαν οι ειδικοί. Οι αναλυτές είπαν ότι η Dortyol δεν κάνει τέτοια διύλιση και οι ιδιοκτήτες του τερματικού σταθμού ανέφεραν στη δήλωσή τους ότι «δεν έχουν καμία άμεση σχέση ούτε με το διυλιστήριο ούτε με τον παραγωγό». Λόγω της απαιτούμενης υποδομής, τα προϊόντα δεν μπορούσαν να βελτιωθούν εκτενώς κατά τη διέλευση από τη Μαύρη Θάλασσα
Ο στρατός των ΗΠΑ παραλαμβάνει προϊόντα της Motor Oil σε δεξαμενόπλοια με ονόματα όπως Overseas Sun Coast, Stena Polaris και Valtellina. Στη συνέχεια, τα δεξαμενόπλοια αποθέτουν τα καύσιμα σε μέρη όπως η ναυτική βάση Rota στην Ισπανία, όπου βρίσκονται πολλά πολεμικά πλοία των ΗΠΑ, μια βάση της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ που ονομάζεται Lajes Field που βρίσκεται στις Αζόρες και η βάση του ΝΑΤΟ στη Σούδα.