Σε ποσοστό 9,4% έχει μειωθεί σε ένα χρόνο η τιμή του “μπρεντ” στις διεθνείς αγορές έχοντας φτάσει σε επίπεδα πέριξ των 77 δολαρίων/βαρέλι. Σε μηνιαία βάση η αποκλιμάκωση υπερβαίνει το 3% δίνοντας ελπίδες για την πορεία των τιμών στη λιανική το επόμενο διάστημα.
Πάντως, αν και η τιμή της αμόλυβδης έχει ηπίως αποκλιμακωθει τον τελευταίο μήνα, παραμένει πάνω από 1,82 ευρώ το λίτρο (Μέση Πανελλαδική Τιμή με βάση το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων). Μάλιστα στο νομό Κυκλάδων με βάση τις καταγραφές της 28ης Δεκεμβρίου η τιμή είναι πάνω από τα 2 ευρώ, στα 2,06 με τα Δωδεκάνησα να είναι επίσης στα 1,97 ευρώ/λίτρο. Με αυτά τα δεδομένα η χώρα μας παραμένει σταθερά η τρίτη ακριβότερη στην ΕΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία του εβδομαδιαίου δελτίου της ΕΕ.
Μόνο Ολλανδοί και Δανοί ακριβότεροι
Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία της ΕΕ, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 1,820 ευρώ ανά λίτρο με μόνο τους Ολλανδούς και τους Δανούς καταναλωτές να πληρώνουν ακριβότερα και ειδικότερα στο 1.888 ευρώ ανά λίτρο και στο 1,845 ευρώ ανά λίτρο αντίστοιχα.
Η αμόλυβδη στην Ελλάδα είναι κατά σχεδόν 9% ακριβότερη από τη μέση τιμή πώλησης στην ΕΕ των 27 χωρών, που διαμορφώνεται στα 1,670 ευρώ το λίτρο αλλά και ακριβότερα από χώρες όπως η Γαλλία (1,799 ευρώ το λίτρο), η Φινλανδία (1,793 ευρώ το λίτρο), η Γερμανία (1,773 ευρώ το λίτρο) και η Ιταλία (1,765 ευρώ το λίτρο). Στον αντίποδα οι φθηνότερες τιμές διαμορφώνονται στη Μάλτα (1,340 ευρώ το λίτρο), στην Κύπρο (1,348 ευρώ το λίτρο), στην Κροατία (1,485 ευρώ ανά λίτρο) και στην Τσεχία (1,462 ευρώ ανά λίτρο).
Η εικόνα είναι καλύτερη σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο κίνησης όπου στην Ελλάδα η τιμή διαμορφώνεται στο 1,644 ευρώ το λίτρο, λίγο υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο για τις 27 χώρες που ανέρχεται σε 1,644 ευρώ ανά λίτρο και λίγο χαμηλότερα αν η μέση τιμή υπολογιστεί στην Ευρωζώνη, που διαμορφώνεται στο 1,667 ευρώ το λίτρο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εμπόρων Υγρών Καυσίμων εκτιμάται ότι στις επόμενες παραδόσεις από το Σάββατο 28/12 μπορεί να καταγραφεί αποκλιμάκωση των τιμών, ειδικά στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης.
Προβλέψεις
Στο μεταξύ, στην εκτίμηση ότι οι τιμές του πετρελαίου Brent το 2024 θα κυμανθούν μεταξύ 80-85 δολ. το βαρέλι, προέβη ο αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης, Αλεξάντερ Νόβακ. Σε συνέντευξή του στο Russia 24, ο Νόβακ δήλωσε ότι υπάρχει ισχυρή ζήτηση για ρωσικό αργό και πετρελαιοειδή από τη Λατινική Αμερική, την Αφρική και την Ασία-Ειρηνικό. Πρόσθεσε, ότι η Κίνα αντιπροσωπεύει φέτος το 45-50% των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου και η Ινδία περίπου το 40%.
Να σημειωθεί ότι πέρα από το ενεργειακό “δέσιμο” των λεγόμενων ‘Νοτίων” με τη Ρωσία, υπάρχει και συμφωνία, βάσει της οποίας θα χρησιμοποιούν στις εμπορικές τους συναλλαγές αντί του δολαρίου τα δικά τους νομίσματα το Ιράν και η Ρωσία. Όπως μετέδωσαν τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης, η συμφωνία ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης μεταξύ των διοικητών των κεντρικών τραπεζών των δύο χωρών στην Ρωσία. Τόσο το Ιράν όσο και η Ρωσία υπόκεινται σε αμερικανικές κυρώσεις. «Οι τράπεζες και οι οικονομικοί φορείς μπορούν τώρα να χρησιμοποιούν τις υποδομές συμπεριλαμβανομένων των διατραπεζικών συστημάτων που δεν υπάγονται στο διεθνές διατραπεζικό σύστημα SWIFT για να συναλλάσσονται σε εγχώρια νομίσματα», αναφέρουν τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.
Τα μέλη της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης (EEU) της οποίας ηγείται η Ρωσία υπέγραψαν μια πλήρη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με το Ιράν στις 25 Δεκεμβρίου. Όπως αναφέρεται, το Ιράν έχει γίνει εξαιρετικά σημαντικό για το Κρεμλίνο μετά τις κυρώσεις που επέβαλε η Δύση για τον πόλεμο της Μόσχας στην Ουκρανία, που έχουν περιορίσει τους εμπορικούς δρόμους της Ρωσίας στο εξωτερικό και την αναγκάζουν να αναζητεί αγορές εκτός Ευρώπης.
Μάλιστα οι ιρανικές αρχές έχουν δηλώσει ότι η στρατιωτική συνεργασία με την Ρωσία επεκτείνεται. Το Ιράν είχε αναφέρει τον Νοέμβριο ότι είχε οριστικοποιήσει τις ρυθμίσεις ώστε η Ρωσία να του παράσχει μαχητικά αεροσκάφη Su-35, επιθετικά ελικόπτερα Mi-28 και εκπαιδευτικά αεροσκάφη Yak-130.