«Η χρήση του Υδρογόνου προσφέρει πολλές δυνατότητες στην οικονομική πρόοδο και στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης», τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, κατά τον χαιρετισμό του στο συνέδριο «Υδρογόνο: Μια Ευκαιρία για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη» που διοργάνωσε το υπό ίδρυση δίκτυο πόλεων «ΗΛΕΚΤΡΟΝ».
«Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις περιφερειακές κρατικές ενισχύσεις, που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022, αναμένεται να δημιουργήσουν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη πράσινων υποδομών, στις οποίες περιλαμβάνεται το υδρογόνο. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις και έχει τη βούληση να καταρτίσει το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την εφαρμογή των νέων καθαρών τεχνολογιών» ανέφερε.
Όπως επισήμανε, από τη στιγμή που θα ανοίξει ο δρόμος για τη χρήση του υδρογόνου στις μεταφορές, «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προτίθεται να αναπτύξει ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο ώστε να αναπτυχθεί η χρήση του καυσίμου σταδιακά και με βάση τις ευρωπαϊκές προοπτικές. Καταρχάς, αυτό συνεπάγεται τη διάθεση του συγκεκριμένου καυσίμου μεταφορών στα διευρωπαϊκά δίκτυα, στο σιδηροδρομικό δίκτυο και στη συνέχεια, στις αστικές μεταφορές».
Ιεραρχώντας τις προτεραιότητες για την ανάπτυξη πρατηρίων εφοδιασμού με υδρογόνο, ο κ. Κεφαλογιάννης έβαλε στην κορυφή το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, προκειμένου να εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη μετακίνηση των οχημάτων. «Δηλαδή, ένα όχημα που έρχεται από το εξωτερικό δεν γίνεται να έχει εφοδιαστεί με υδρογόνο σε χώρα της αλλοδαπής και όταν περάσει τα ελληνικά σύνορα να μην υπάρχει δυνατότητα ανεφοδιασμού. Πρέπει να μπορεί να συνεχίσει το ταξίδι του» εξήγησε.
«Σε δεύτερο στάδιο, απαιτείται η κάλυψη του ανεφοδιασμού των τρένων υδρογόνου τα οποία θα χρησιμοποιούν το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Κάποιες χώρες έχουν ήδη προγραμματίσει να θέσουν σύντομα σε τροχιά τρένα υδρογόνου» είπε, ενώ για τις αστικές μεταφορές, «το υδρογόνο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα οχήματα ειδικών χρήσεων που διαθέτουν Δήμοι και Περιφέρειες, όπως πχ απορριμματοφόρα, σκούπες και στη συνέχεια, γιατί όχι στο μέλλον, και στις δημοτικές συγκοινωνίες».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εντόπισε στα απορριμματοφόρα οχήματα, καθώς είναι πιο εύκολο να διαμορφωθούν μικροί σταθμοί ανεφοδιασμού στους χώρους στάθμευσης τους, αφού είναι εκ των προτέρων γνωστές με ακρίβεια οι χιλιομετρικές αποστάσεις που διανύουν. «Η χρήση του καυσίμου για τα απορριμματοφόρα έχει και ένα άλλο όφελος, ότι τα οχήματα κινούνται αθόρυβα, συνεπώς περιορίζεται η ηχορύπανση κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες».
Ας δούμε όμως την εικόνα που υπάρχει σήμερα. Αναμένοντας τον χαρακτηρισμό του υδρογόνου ως καύσιμο μεταφορών στην χώρα μας, που αποτελεί το πρώτο βήμα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα κληθεί να αντιμετωπίσει όλα τα ζητήματα που άπτονται της χρήσης του νέου καυσίμου».
Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, ότι απαιτούνται:
Μεταξύ άλλων, για την υποστήριξη του οχήματος υδρογόνου σε όλη τον κύκλο ζωής του απαιτούνται:
– Σταθμοί ανεφοδιασμού οχημάτων, δηλαδή πρατήρια υδρογόνου
– Προδιαγραφές των εγκαταστάσεων
– Προδιαγραφές ασφαλείας
– Ταξινόμηση και τεχνικός έλεγχος οχημάτων υδρογόνου και φυσικά,
– Τεχνική Υποστήριξη, που σημαίνει εξειδικευμένα συνεργεία και τεχνίτες που να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις να ελέγχουν και να επισκευάζουν αυτά τα οχήματα.
Ο ρόλος των ΟΤΑ
Παράλληλα, ο κ. Κεφαλογιάννης τόνισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωρίζει τον οδικό χάρτη που θα πρέπει να ακολουθήσει για να διευκολύνει την υδρογονοκίνηση, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος που διαθέτει εξειδικευμένη εμπειρία και αποτελεί και τον Εθνικό Εκπρόσωπο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Υδρογόνο.
«Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικά ηλιακά και αιολικά πεδία για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Χρειαζόμαστε γνώση, σχέδιο και όραμα και στρατηγική ώστε να επιτύχουμε και αυτόν το στόχο» ανέφερε.
Όπως επισήμανε ο υφυπουργός, επαινώντας την πρωτοβουλία του υπό ίδρυση δικτύου πόλεων «ΗΛΕΚΤΡΟΝ» για την προώθηση των βιώσιμων αστικών μεταφορών και της ασφαλούς κινητικότητας, «είναι ελπιδοφόρο, που σε ένα τέτοιο δύσκολο και σημαντικό πλάνο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση επέλεξε να πρωτοπορεί».
Και συνέχισε: «Αναφέρομαι ιδιαίτερα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης που κατάφεραν τα προηγούμενα χρόνια να εκπονήσουν ολοκληρωμένα σχέδια για την εφαρμογή των τεχνολογιών του υδρογόνου, απορροφώντας σχετικές ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Ευελπιστούμε ότι αυτή η πρωτοβουλία θα κινητοποιήσει ακόμη περισσότερες δυνάμεις και θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, που σχεδιάζονται για τα επόμενα χρόνια και θα προσφέρουν χρηματοδοτικά εργαλεία για την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών».