Μενού Ροή
stefanos agiasoglou
Στο ... δρόμο για την Αθήνα τα πρώτα λεωφορεία υδρογόνου

Tα δύο πρώτα λεωφορεία υδρογόνου θα ενταχθούν ως το 2026, μέσω leasing και με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon, στον στόλο της ΟΣΥ, στο πλαίσιο της πρώτης μικρής κοιλάδας υδρογόνου της χώρας, όπως είπε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του ομίλου Motor Oil,  σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του 3ου JIVE Roadshow. 

Όπως ανέφερε, τα δύο λεωφορεία που θα μπουν κανονικά στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού θα ανεφοδιάζονται στο πρατήριο του ομίλου στην Κόρινθο.

Στο μεταξύ η Ανώνυμη Εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες, (ΟΣΥ) έχει, εντωμεταξύ, εξασφαλίσει χρηματοδότηση μέσω του CEF II για να φτιάξει το δικό της πρατήριο υδρογόνου στο αμαξοστάσιο Άνω Λιοσίων όπως ανέφερε στην ίδια εκδήλωση ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας ΟΣΥ Στέφανος Αγιάσογλου, τονίζοντας ότι «το υδρογόνο αποτελεί το καύσιμο του μέλλοντος στις βαριές μεταφορές όπως είναι οι αστικές συγκοινωνίες». 

Αυτή την περίοδο, κατά τον κ. Αγιάσογλου, είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις με την Ε.Ε. για την υλοποίησή του.  Στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της Motor Oil για τη δημιουργία μίας βιώσιμης οικονομίας υδρογόνου στη χώρα, μεταξύ άλλων, εντός του 2026, μέσω του προγράμματος, το διυλιστήριο της εταιρείας θα έχει τη δυνατότητα να παράγει  «πράσινο» υδρογόνο. Το πρώτο πρατήριο θα τεθεί σε λειτουργία στους Αγίους Θεοδώρους στα τέλη του χρόνου με αρχές του επόμενου, ενώ ήδη προχωρά η κατασκευή δεύτερου στην Ακράτα.

Ηλεκτρικά λεωφορεία

Πάντως, ένα  νέο μεγάλο διαγωνισμό για 700 ηλεκτρικά λεωφορεία που προετοιμάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ η υδρογονοκίνηση προωθείται με πλάνο απόκτησης στόλου με έως 100 λεωφορεία. Αυτός κύκλος ανανέωσης του στόλου της Αθήνας  θα ανοίξει ως τις 15 Ιουνίου με την έναρξη της διαβούλευσης για τον νέο διαγωνισμό.

Ο διαγωνισμός αυτός αναμένεται να επιφέρει ανανέωση του στόλου της πρωτεύουσας και θα ενισχύσει τον στόλο της Θεσσαλονίκης με 150 οχήματα και προβλέπει την προμήθεια  380 ηλεκτρικών λεωφορείων βραδείας φόρτισης, 145 ταχείας φόρτισης και 175 τρόλεϊ. Εν τω μεταξύ, έγινε το πρώτο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση, με τη σταδιακή ένταξη των πρώτων 250 ηλεκτρικών λεωφορείων στα δρομολόγια Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ωριμάζει αυτή την περίοδο ο σχεδιασμός για δεύτερο mini διαγωνισμό 50 ως 100 λεωφορείων υδρογόνου.

Στην Αθήνα, μετά την είσοδο των 140 ηλεκτρικών οχημάτων της κινεζικής Yutong, που θα οδηγήσει σε απόσυρση ισάριθμων οχημάτων της παλιάς φουρνιάς, ηλικίας 25 ετών. Επίσης στα τέλη Ιουλίου αναμένονται και τα πρώτα 10 νέα CNG λεωφορεία. Πρόκειται για το δεύτερο τμήμα της τρέχουσας προμήθειας, που συνολικά περιλαμβάνει 100 δεκαοκτάμετρα λεωφορεία της Iveco.  Αυτές τις ημέρες, όπως είπε, στην ίδια εκδήλωση, ο  Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Γιάννης Ξιφαράς η επιτροπή παραλαβής βρίσκεται στο εργοστάσιο της Γαλλίας, ώστε να κάνει τον απαραίτητο έλεγχο. Όσον για τα 200 δωδεκάμετρα CNG οχήματα της Industria Italiana Autobus έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες παραγωγής.  Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, ως το επόμενο καλοκαίρι, οπότε και θα ολοκληρωθούν οι δύο προμήθειες, πάνω από το 60-70% του στόλου της ΟΣΥ θα είναι καινούργιο, ενώ με τον νέο διαγωνισμό σε τρία χρόνια θα φτάσει το 100%.

Στο φόντο αυτό, τη δυναμική του υδρογόνου ως επιταχυντή του ενεργειακού μετασχηματισμού των αστικών μεταφορών ανέδειξε η ημερίδα που συνδιοργανώθηκε από το Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας – CluBE και την Ο.ΣΥ με την υποστήριξη της Coral Gas, θυγατρικής του Ομίλου Motor Oil, της Hellenic Hydrogen και του ευρωπαϊκού έργου TRIĒRĒS (κοιλάδα υδρογόνου μικρής κλίμακας).

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Αμαξοστάσιο της Ο.ΣΥ. A.E. και διοργανώθηκε στο πλαίσιο του 3ο JIVE Roadshow το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, παρουσιάστηκαν οι τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας, της καθαρής ενέργειας και του πράσινου υδρογόνου.

Την εκδήλωση άνοιξε η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας της Ελλάδας κα. Σοφία Ζαχαράκη, η οποία χαιρετίζοντας την πρωτοβουλία επισήμανε την ανάγκη να δώσουμε ψήφο εμπιστοσύνης σε ασφαλή, ποιοτική και περιβαλλοντικά φιλική μετακίνηση των πολιτών. Τόνισε παράλληλα ότι η καθολική πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες αποτελεί σημαντική κυβερνητική προτεραιότητα.

Στο βασικό στόχο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος είναι η διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών και η βελτίωση της ποιότητας της μετακίνησής τους, αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Γιάννης Ξιφαράς, τονίζοντας ταυτόχρονα τη σημασία που δίνεται στον τομέα της προσβασιμότητας στα Μέσα Μεταφοράς. Αναφορικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών  στον τομέα των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, ο κ. Ξιφαράς υπογράμμισε ότι «τα τελευταία τέσσερα χρόνια γίνονται στοχευμένα βήματα για την αναβάθμισή τους» αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για ένα extreme makeover. Επισημαίνοντας τα οφέλη της υδρογονοκίνησης ανέφερε ότι υπάρχει πλάνο, το οποίο εξετάζει το υπουργείο, για την ένταξη 50 έως 100 νέων λεωφορείων υδρογόνου, ενώ έχει εγκριθεί ήδη η χρηματοδότηση για τη δημιουργία πρατηρίου υδρογόνου στις εγκαταστάσεις της Ο.ΣΥ. Α.Ε.  

Την ανθρωποκεντρική προσπάθεια της Ο.ΣΥ. Α.Ε. αλλά και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην κατεύθυνση της βελτίωσης της ποιότητας μετακίνησης των πολιτών ανέδειξε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Στέφανος Αγιάσογλου, τονίζοντας ότι «το υδρογόνο αποτελεί το καύσιμο του μέλλοντος στις βαριές μεταφορές όπως είναι οι αστικές συγκοινωνίες». Αναφερόμενος στη συνεργασία της Ο.ΣΥ. Α.Ε. με την Motor Oil για τη δημιουργία μιας μικρής κοιλάδας υδρογόνου στην Ελλάδα, που θα χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. τόνισε ότι: «σύντομα δύο λεωφορεία υδρογόνου θα ενταχθούν στο στόλο των οχημάτων των Οδικών Συγκοινωνιών και θα εξυπηρετούν τους πολίτες και με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε τις απαραίτητες δοκιμές για να κάνουμε ένα ακόμη άλμα και να περάσουμε στη χρήση αυτής της τεχνολογίας».

Ο Νικόλας Ντάβος, συνιδρυτής και διαχειριστής του CluBE, που αποτελεί τον εθνικό συντονιστή του 3ου JIVE Roadshow, δήλωσε ότι ο κύριος στόχος του έργου είναι να δώσει στους τοπικούς ενδιαφερόμενους φορείς (φορείς εκμετάλλευσης λεωφορείων, δημόσιες αρχές κ.λπ.) την ευκαιρία να βιώσουν την εμπειρία ενός αστικού λεωφορείου που λειτουργεί εξ ολοκλήρου με υδρογόνο, ενώ παράλληλα θα συλλεχθούν σημαντικά δεδομένα σχετικά με τη λειτουργία, την κατανάλωση και τη διαδικασία ανεφοδιασμού του οχήματος. Επιπλέον, υποστήριξε ότι η πρωτοβουλία αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τα οφέλη της χρήσης του υδρογόνου ως καθαρής πηγής ενέργειας για τις μεταφορές.

Τον κομβικό ρόλο της Coral Gas στην ασφαλή και αξιόπιστη μεταφορά του υδρογόνου προς τους τελικούς χρήστες ανέδειξε ο Λευτέρης Ιατρόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής της Coral Gas, θυγατρικής του Ομίλου Motor Oil, επισημαίνοντας ότι η Motor Oil φέρνει πιο κοντά το μέλλον των καθαρών αστικών μεταφορών στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια, μέσα από συνέργειες και πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν την δυνατότητα του υδρογόνου να αναδιαμορφώσει τον κλάδο της αστικής κινητικότητας.

Στα φιλόδοξα σχέδια της Motor Oil για τη δημιουργία υποδομών παραγωγής, μεταφοράς και διάθεσης υδρογόνου αναφέρθηκε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil, αναφέροντας ότι  η συνεργασία με την Ο.ΣΥ. φέρνει πιο κοντά τον ενεργειακό εκσυγχρονισμό της αστικής κινητικότητας μέσα από την εισροή τεχνολογικά προηγμένων καυσίμων στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Το 3ο JIVE Roadshow πραγματοποιείται από τις 17 Μαΐου έως τις 6 Ιουνίου 2024 σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, όπως στην Κοζάνη, στη Θεσσαλονίκη την Αθήνα και την Πάτρα. Στόχος του προγράμματος είναι να δοθεί η ευκαιρία σε ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς να δουν από κοντά την καθημερινή λειτουργία ενός αστικού λεωφορείου, το οποίο χρησιμοποιεί αποκλειστικά υδρογόνο για τη μετακίνησή του, να αντληθούν στοιχεία που αφορούν στη λειτουργία, την κατανάλωση και τον ανεφοδιασμό του και να ενημερωθεί το κοινό για τα οφέλη από τη χρήση του υδρογόνου ως μορφή καθαρής ενέργειας για τις αστικές μεταφορές.

leoforeio hydrogen

Το JIVE 1 και το JIVE 2

Τα έργα JIVE και JIVE2 χρηματοδοτούνται από την  Clean Hydrogen Joint Undertaking στο πλαίσιο επιχορήγησης υπ’ αριθμό 735582 και 779563. Η Clean Hydrogen Joint Undertaking  λαμβάνει υποστήριξη από τα προγράμματα έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Horizon 2020», «Hydrogen Europe» και «Hydrogen Europe Research». Σχετικά με τα έργα JIVE και JIVE 2: Τα έργα JIVE και JIVE2, τα οποία ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2017 και τον Ιανουάριο του 2018, αντίστοιχα, θα σχεδιάσουν περίπου 300 λεωφορεία κυψελών καυσίμου μηδενικών εκπομπών και συναφείς υποδομές (στο πλαίσιο του έργου MEHRLIN) σε 16 ευρωπαϊκές πόλεις και περιφέρειες έως το πρώτο μισό της δεκαετίας του 2020, γεγονός που αποτελεί τη μεγαλύτερη εφαρμογή στην Ευρώπη μέχρι στιγμής. Τα λεωφορεία θα βρίσκονται σε πόλεις και περιφέρειες της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, των Κάτω Χωρών, της Ισπανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου.

Το Clean Hydrogen Partnership

Το Clean Hydrogen Joint Undertaking ή Clean Hydrogen Partnership είναι μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που υποστηρίζει δραστηριότητες έρευνας και καινοτομίας (Ε&Κ) στις τεχνολογίες υδρογόνου στην Ευρώπη. Βασίζεται στην επιτυχία της προκατόχου της, της Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking. Κύριος στόχος της είναι να συμβάλει στη στρατηγική της ΕΕ για την πράσινη συμφωνία και το υδρογόνο με τη χρηματοδότηση δραστηριοτήτων έρευνας και καινοτομίας.

Το έργο TRIERES

Το TRIERES είναι ένα συγχρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο (Horizon Europe και Clean Hydrogen Partnership GA No 101112056) με συντονιστή τη Motor Oil και συμμετοχή συνολικά 26 εταίρων από πέντε χώρες (Ελλάδα, Κύπρος, Αυστρία, Ολλανδία, Αίγυπτος). Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία Μικρής Κοιλάδας Υδρογόνου («Small Scale Hydrogen Valley»), με γεωγραφική αναφορά το Διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους Κορινθίας, δηλαδή ενός οικοσυστήματος υδρογόνου στην Ελλάδα, διασυνδέοντας τη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου που αναπτύσσει εκεί η εταιρεία στο πλαίσιο του έργου EPHYRA (Horizon Europe and Clean Hydrogen Partnership GA No 101112220), με δυνητικούς off-takers επιχειρήσεις, τεχνολογικούς παρόχους, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα και οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.

Σχετικά με το CluBE

Το Cluster Βιοοικονομίας & Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας (CluBE) είναι ένας  μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε από τοπικούς φορείς στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Από την ίδρυσή του, το 2014, το CluBE συμμετέχει ενεργά σε δραστηριότητες Έρευνας, Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας με στόχο την ενίσχυση της πράσινης, έξυπνης και κυκλικής οικονομίας σε ολόκληρη την Δυτική Μακεδονία αλλά και την ευρύτερη περιοχή. Με μια ομάδα άνω των 55 εξειδικευμένων επαγγελματιών, το CluBE διαχειρίζεται σήμερα ένα εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο με περισσότερα από 50 έργα. Τα έργα αυτά εκτείνονται σε ευρωπαϊκό, εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, καθώς και σε στρατηγικές συμβουλευτικέ υπηρεσίες σε τομείς όπως η βιοοικονομία και η κοινωνική καινοτομία, οι καθαρές τεχνολογίες και το υδρογόνο, η κυκλική οικονομία και η εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς και η ψηφιακή μετάβαση και οι περιβαλλοντολογικές δράσεις.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας