Ορατό είναι το ενδεχόμενο να σημειωθούν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 έτη, μετά από την προσφυγή που υπέβαλε στην Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών το σχήμα VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S, το οποίο ανακηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ επιλαχών προτιμητέος επενδυτής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η προσφυγή αφορά στην απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο στις 14 Σεπτεμβρίου ανακήρυξε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προτιμητέο επενδυτή στον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού και την κοινοπραξία VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S επιλαχόντα προτιμητέο επενδυτή με οικονομικές προσφορές 3,27 δισ. ευρώ και 3,106 δισ. ευρώ αντίστοιχα.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές το σχήμα που έκανε την προσφυγή ζητάει από την Ανεξάρτητη Αρχή να αναστείλει τη διαγωνιστική διαδικασία έως ότου εξετάσει τις αιτιάσεις του επιλαχόντος προτιμητέου επενδυτή.
Στην περίπτωση που ανασταλεί η διαδικασία, τότε τίθεται εν αμφιβόλω ο βασικός στόχος του ΤΑΙΠΕΔ ο οποίος είναι η απρόσκοπτη μετάβαση του σημαντικότερου οδικού άξονα της Αττικής στο νέο καθεστώς παραχώρησης. Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024.
Πηγές με γνώση της υπόθεσης τονίζουν ότι η προσφυγή του σχήματος στο οποίο συμμετέχει ο γαλλικός όμιλος Vinci και η Μυτιληναίος αφορά σε διαδικαστικά ζητήματα. Προσθέτουν ότι ενδέχεται να προκύψουν καθυστερήσεις ακόμα και μετά την απόφαση που θα λάβει η Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, δεδομένου ότι ο επιλαχών προτιμητέος επενδυτής έχει το δικαίωμα να προσφύγει και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Η εξέλιξη των τελευταίων ημερών μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της σημαντικότερης αποκρατικοποίησης από απόψεως εσόδων του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ, δεδομένου ότι το τίμημα που προσέφερε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέρχεται σε περίπου 1,5% του ΑΕΠ, υπερβαίνοντας κατά πολύ τα έσοδα από οποιοδήποτε άλλο έργο έχει υλοποιήσει το Ταμείο.
Η προσφυγή έχει προκαλέσει προβληματισμό στο ΤΑΙΠΕΔ καθώς η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού αποτελεί έργο ορόσημο και ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της οικονομίας λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερα υψηλές προσφορές που κατατέθηκαν από τους έξι υποψήφιους επενδυτές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η υποβολή προσφυγών σε έργα που υλοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ δεν αποτελεί σύνηθες φαινόμενο, καθώς οι διαγωνιστικές διαδικασίες του Ταμείου έχουν υψηλά επίπεδα διαφάνειας ενώ τα υποψήφια σχήματα έχουν το δικαίωμα να εξετάσουν τους φακέλους των ανταγωνιστών τους που αφορούν τόσο στις τεχνικές όσο και στις οικονομικές προσφορές.
Ανεξάρτητα από τις δικαστικές εξελίξεις, τα δύο σχήματα που ανακηρύχθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος και επιλαχών προτιμητέος επενδυτής στον διαγωνισμό θα πρέπει να οριστικοποιήσουν με τις τέσσερις συστηματικές τράπεζες τις λεπτομέρειες που αφορούν στη χρηματοδότηση της προσφοράς τους, προκειμένου να είναι έτοιμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μετά τις αποφάσεις της Ανεξάρτητης Αρχής και της δικαιοσύνης, εφόσον γίνει προσφυγή και στο ΣτΕ.