Παγκόσμιος συναγερμός έχει σημάνει τις τελευταίες ημέρες για την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τo μπαράζ επιθέσεων των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία.
Οι φιλοϊρανοί αντάρτες απειλούν την ναυσιπλοΐα και το κόστος των μεταφορών, την ώρα μάλιστα που διεθνείς ναυτιλιακοί κολοσσοί έχουν ανακοινώσει ότι για λόγους ασφαλείας αλλάζουν ρότα, εγκαταλείποντας τη Διώρυγα του Σούεζ. Και από ελληνικής πλευράς δόθηκε σήμα στα ελληνικής σημαίας ή ελληνικών συμφερόντων πλοία με οδηγίες για τη διέλευσή τους. Από το στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ , που χωρίζει την Αραβική χερσόνησο από την Αφρική, περνά το 40% του παγκόσμιου εμπορίου, με εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα. ΗΠΑ και άλλες 9 χώρες παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους με περιπολίες στην επίμαχη περιοχή. Ο ηγέτης των φιλοϊρανών ανταρτών Χούθι της Υεμένης, Αμπντελ Μάλεκ αλ Χούθι, προειδοποίησε άλλες χώρες να μην εμπλακούν στον ένα πολυεθνικό συνασπισμό που ανακοίνωσαν οι ΗΠΑ. Αν οι ΗΠΑ ξεκινήσουν να αναμειγνύονται περισσότερο, «οι Χούθι δεν θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια και θα θέσουν στο στόχαστρο και τα πολεμικά αμερικανικά πλοία και τα συμφέροντά τους με πυραύλους», είπε ο αλ Χούθι, σε ομιλία του που μεταδόθηκε τηλεοπτικά.
H Διώρυγα του Σουέζ, που συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο και χρησιμοποιείται για τη μεταφορά ενέργειας και άλλων προϊόντων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, καθώς και σε άλλες περιοχές του κόσμου. Η δίοδος αυτή επιτρέπει στα πλοία να γλιτώσουν χρόνο και χρήματα, καθώς αποφεύγουν τον περίπλου ολόκληρης της αφρικανικής ηπείρου. Ο Θεόδωρος Τσακίρης, Αναπληρωτής Καθηγητής Γεωπολιτικής και Ενεργειακής Πολιτικής Πανεπιστημίου Λευκωσίας, εξηγεί στο energymag.gr τι σημαίνει αυτό πρακτικά η "εγκατάλειψη" της περιοχής από τους ναυτιλιακούς κολοσσούς : "Οι τιμές πετρελαίου έχουν αυξηθεί κατά περίπου 8% ως αποτέλεσμα της αύξησης κόστους στα μεταφορικά και τα ασφάλιστρα των δεξαμενόπλοιων λόγω της αναδρομολόγησης τους προς την ΕΕ μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Από τη στιγμή που θα υπάρξει καλύτερη αστυνόμευση της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και αυτό μπορεί να πάρει 30 έως 45 ημέρες η κατάσταση θα επανομαλοποιηθεί σταδιακά."
Στο μικροσκόπιο όλων είναι οι τιμές ενέργειας αλλά και ο κίνδυνος διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα . "Θα δούμε την αύξηση της μεταφοράς πετρελαίου από τον Κόλπο προς το Yanbu το μεγάλο λιμάνι της Σαουδικής Αραβίας στην Ερυθρά θάλασσα για διατήρηση των ροών πετρελαίου και πετρελαιοειδών προς το Σουεζ και το δίκτυο SUMED. Οι Χούθι δεν θα χτυπήσουν εν γνώσει τους αραβικά tanker κάτι που θα οδηγήσει σε κατάρρευση την εκεχειρία του 2020 και καμιά αραβική δύναμη δεν θέλει επανάληψη του πολέμου του 2015-2020. Για αυτό και δεν θα στοχεύουν παραγωγικές μονάδες στις χώρες του Κόλπου ή κρίσιμες υποδομές μεταφοράς και επεξεργασίας πετρελαίου στις χώρες του Κόλπου γι αυτό και καμία αραβική δύναμη δεν συμμετέχει στη ναυτική συμμαχία των Αμερικάνων που συγκροτήθηκε τη Δευτέρα.", σημειώνει.