Μενού Ροή
πιτσιλης
Γ. Πιτσιλής: Εντός 2024 η εφαρμογή του συστήματος εισροών - εκροών

Στις βασικές προτεραιότητες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων φέτος, στον τομέα Τελωνείων και Χημείου είναι η εφαρμογή νέου κανονιστικού πλαισίου εποπτείας και ελέγχου εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων, η ολοκλήρωση του έργου εισροών – εκροών στα καύσιμα, η κεντρικοποίηση ελέγχου τελωνειακών εγγράφων και αναβάθμιση επιχειρησιακής ικανότητας Χημικών Υπηρεσιών.

Αυτό ανέφερε την Πέμπτη, σε συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του Σχεδίου Δράσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για το 2024, ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Γ. Πιτσιλής.

Παράλληλα, σημείωσε, ότι λόγω τεχνικών απαιτήσεων πάει για το 2025 η ανάπτυξης του συστήματος εισροών εκροών σε λεγόμενες ελεύθερες εγκαταστάσεις, όπως ΚΤΕΛ, συνεταιρισμούς, ή βιομηχανικά πρατήρια, αλλά και στις υποδομές υγραερίου (όπου οι δυσκολίες είναι δεδομένες λόγω της φύσης του υλικού), ενώ για τις υποδομές καυσίμων της  αστυνομίας, ή άλλων κρατικών οργανισμών θα προβλεφθεί ειδική διάταξη εξαίρεσης κτλ

Όπως είπε ο κ. Πιτσιλής απαιτούνται 15-16 κανονιστικές πράξεις για να προχωρήσει η πλήρης εφαρμογή του συστήματος, κάτι που προϋποθέτει τον απαραίτητο συντονισμό δράσης υπηρεσιών  κτλ και διεκπεραίωση  ενός σημαντικού όγκου δουλειάς.

Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες μέρες αναφορά στο θέμα, με αφορμή το νέο αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο. έκανε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών κ. Γιάννης Αληγιζάκης. 

“Το νέο πλαίσιο προβλέπει για πρώτη φορά αισθητοποίηση ποινών. Είναι αναμφίβολα θετική κίνηση που θα ταρακουνήσει την αγορά καυσίμων και θα περιορίσει το πρόβλημα… ελπίζουμε. Το πρόβλημα είναι ότι ο παραβατικός αντιμετωπίζεται μόνο από αποτελεσματικό σύστημα εισροών - εκροών” τόνισε και προσέθεσε:

“Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος. Τα τελευταία χρόνια κάναμε πολλά και είχαμε προτείνει να χρηματοδοτήσουμε μελέτες μια και κρίνεται η βιωσιμότητα μας” είπε ο πρόεδρος του Συνδέσμου και τόνισε: “Η αντιμετώπιση στο πρόβλημα της παραβατικότητας έχει γίνει συνείδηση σε, κάποια υπουργεία. Έχουν κινητοποιηθεί κάποιοι, όπως   η ΑΑΔΕ αλλά χρειάζεται όλοι να κάνουν κατι.

Χρειάζεται ένας συντονιστής για όλους. Η ΑΑΔΕ και το ΥΠΟΙΚ από ό,τι ξέρουμε έχει προχωρήσει στο σχεδιασμό που θα οδηήσει σε ένα χρόνο στη λειτουργία ολοκληρωμένου συστήματος εισροών και εκροών. Ας ελπίσουμε ότι το συντομα θα λειτουργεί, όπως και ο νέος  νόμος, με τον οποίο, όπως ανέφερα, οι εταιρείες έχουν επωμιστεί βάρος που ανήκει στο κράτος”

Τι πρέπει να γίνει;

Στο φόντο αυτό, ο Σύνδεσμος πρότεινε:

  • Επικαιροποίηση των ψηφιακών προδιαγραφών υφιστάμενων συστημάτων, κάτι που θέλει τεχνική και νομοθετική παρέμβαση με ΥΑ. Σε διαφορετικούς χρόνους έγιναν διάφορες φάσεις και άρα η κωδικοποίηση των στοιχείων δεν μπορεί να γίνει. Επίσης χρειάζεται διασύνδεση με το Κεντρικό Σύστημα Φορολογικών Αποθηκών.

  • Επικαιροποίηση λογισμικού πρατηρίων με έλεγχο σε 26 σημεία

  • Ανάπτυξη πλατφόρμας συλλογής στοιχείων και διακρίβωση απαιτούμενων παρεμβάσεων 

“Επίσης αν και έχουμε καλύψει όλη την αγορά με το σύστημα εισροών - εκροών έχει αφεθεί εκτός ένα μικρό κομμάτι που αποτελεί τμήμα, όμως, της αγοράς. Πέρα από πρατήρια και υπάρχουν σημεία με πρατήρια βιομηχανίας σε μεταλλεία σε πρατήρια ΚΤΕΛ σε συνεταιρισμους ταξί, βιομηχανικά πρατήρια, που όμως είναι ανοικτά στο κοινό και δεν ελέγχονται” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και προσέθεσε:

Η “μπάλα” και στις εταιρείες

Με το νέο θεσμικό πλαίσιο, κάτι που έχουν αποδεχτεί οι εταρείες, αν και οδηγεί σε μεγάλα κόστη, καθιερώνεται η συνυπευθυνότητα για την παράνομη διακίνηση καυσίμων.

Ειδικότερα, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών λαμβάνουν μέτρα δέουσας επιμέλειας για διάθεση και διακίνηση ενεργειακών προϊόντων στα πρατήρια καυσίμων. Τα συγκεκριμένα μέτρα συνίστανται:

  • στην τήρηση και επικαιροποίηση στοιχείων του φορολογικού μητρώου των προσώπων που διαθέτουν ενεργειακά προϊόντα, ώστε να εξασφαλιστεί ότι διαθέτουν καύσιμα σε αξιόπιστα φυσικά ή νομικά πρόσωπα,
  • στην τακτική εποπτεία των πελατών τους ως προς τις άδειες, τα πιστοποιητικά, τη χημική σύνθεση των προϊόντων, την εγκατάσταση συστήματος εισροών εκροών και άλλων μερών αυτού, με στόχο την τελωνειακή και φορολογική συμμόρφωση της εφοδιαστικής αλυσίδας των ενεργειακών προϊόντων,
  • στην αναφορά ενδείξεων προς τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ,
  • σε διακοπή της διάθεσης καυσίμων, στην απόσυρση εξοπλισμού και τυχόν σημάτων, καθώς και στην απάντληση και φύλαξη των καυσίμων εφόσον ενημερωθούν σχετικά από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Η απαγόρευση διάθεσης σε πρατήρια που ανήκουν σε εταιρείες πετρελαιοειδών και 100% θυγατρικές τους επιβάλλεται σε περίπτωση που διαπιστωθούν πέντε παραβάσεις σε περίοδο τριών μηνών.

Για τις εταιρείες, ο νόμος προβλέπει μέτρα δέουσας επιμέλειας η παραβίαση των οποίων οδηγεί σε πρόστιμα από 5.000 έως και 30.000 ευρώ ανά πρατήριο

Ο νόμος προβλέπει ξεχωριστό πλαίσιο κυρώσεων για τα ίδια τα πρατήρια για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας, της νοθείας και τις παρεμβάσεις στα συστήματα εισροών – εκροών. Αυτές οι παραβάσεις οδηγούν σε σφράγιση της εγκατάστασης του πρατηρίου για δύο χρόνια με τη σφράγιση και την απαγόρευση δραστηριότητας να επεκτείνεται αυτόματα σε όλα τα πρατήρια της ίδιας ιδιοκτησίας.

Ειδικά σε πρατήρια που ανήκουν σε εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών ή 100% θυγατρικές τους, η σφράγιση στο σύνολο των καταστημάτων επιβάλλεται αν σφραγιστούν πέντε καταστήματα σε διάστημα τριών μηνών. Διετές λουκέτο προβλέπεται και στην περίπτωση όπου ιδιοκτήτες του πρατηρίου ή οι προστηθέντες από αυτούς παρεμποδίζουν τον έλεγχο με χρήση βίας ή απειλής .

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας