Τη δεύτερη καλύτερη απόδοση σε όλο τον FTSE 25 είχε η μετοχή του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα το 2024, καθώς ενισχύθηκε σε ποσοστό 40,4%, πίσω μόνο από την Τιτάν που κατέγραψε ράλι +87,4%, ενώ η Optima Bank που ενισχύθηκε σε ποσοστό 65% εισήλθε στη μεγάλη κεφαλαιοποίηση μόλις στις 23 Δεκεμβρίου. Την ίδια ώρα, η «πράσινη» θυγατρική που πουλήθηκε στην αραβικών συμφερόντων Masdar έναντι 2,4 δισ. ευρώ, αποτελώντας το μεγαλύτερο deal στην ιστορία του Χ.Α., κατέγραψε άνοδο 25,4% φέτος.
Η ΓΕΚ Τέρνα έβγαλε το μήνα Δεκέμβριο στα 18,48 ευρώ κλείνοντας χθες με άνοδο 0,87%, ενώ μέσα στο μήνα είδε ακόμη και τα 18,92 ευρώ, που σημαίνει ότι απέχει ελάχιστα από τα υψηλά 25 ετών! Σε αυτά τα επίπεδα η μετοχή της ΓΕΚ Τέρνα είχε να βρεθεί από το μακρινό 2000, όταν ο Γενικός Δείκτης ήταν πάνω από τις 5.000 μονάδες!
Υψηλότερα από τα 18,92 ευρώ η μετοχή της ΓΕΚ Τέρνα είχε να βρεθεί από τις 15 Φεβρουαρίου 2000. Τότε, στα μέσα Φεβρουαρίου 2000 ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α. ήταν πάνω από τις 5.000 μονάδες και ήταν η περίοδος που ξεφούσκωνε η μεγάλη φούσκα της επενδυτικής πυραμίδας ψεύτικων δοξασιών του 1999.
Φυσικά, ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, δεν έχει καμία σχέση με το επιχειρηματικό και οικονομικό αποτύπωμα που είχε εκείνη την περίοδο που η μετοχή ήταν στα ίδια με σήμερα επίπεδα, καθώς σε αυτά τα 25 χρόνια έχει υπερδεκαπλασιάσει το εκτόπισμά του, έχει γιγαντωθεί, έχει απλωθεί σε πληθώρα κλάδων όπως ενέργεια, παραχωρήσεις, υποδομές και κυκλική οικονομία, έχοντας το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο σε όλη την ελληνική αγορά, τόσο από πλευράς εισηγμένων, όσο και εκτός χρηματιστηρίου.
Ο όμιλος είναι ο απόλυτος κυρίαρχος σε κατασκευές και παραχωρήσεις στην Ελλάδα, έχοντας ανεκτέλεστο κοντά στα 6 δισ. ευρώ, ενώ «τρέχει» μερικά από τα πιο νευραλγικά αλλά και προνομιούχα projects στη χώρα.
Οι δύο πρωτιές του 2024
Η ΓΕΚ Τέρνα πέτυχε το μεγαλύτερο deal στην ιστορία του Χ.Α. μέσα στο 2024, αλλά και τη μεγαλύτερη συμφωνία στον τομέα παραχωρήσεων στην ιστορία της χώρας, εξασφαλίζοντας την Αττική Οδό για τα επόμενα 25 χρόνια, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.
Η εξασφάλιση (και) της Αττικής Οδού, σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και σημαντική εξέλιξη για τον όμιλο, καθώς διπλασίασε σε αξία το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων και ενίσχυσε περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Πλέον, ο όμιλος διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα ενώ καθίσταται ένας από τους σημαντικότερος «παίκτες» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Θυμίζουμε πως η ΓΕΚ Τέρνα κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά που έφτασε στα 3,27 δισ. ευρώ, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων στη χώρα μας, καθώς πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί ποτέ στην Ελλάδα, υπερτερώντας έναντι των υπολοίπων πέντε προσφορών.
Τα δύο placements του 2024
Δύο placements έκανε ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα μέσα στο 2024, με το δεύτερο να πραγματοποιείται στις 11 Δεκεμβρίου, όταν Latsco Family Office, το επενδυτικό όχημα της κας Μαριάννας Λάτση, πούλησε 2.623.672 μετοχές, ήτοι περίπου το 2,50% της εισηγμένης, στην τιμή των 18 ευρώ ανά μετοχή, με την αξία της συναλλαγής να ξεπερνά τα 47 εκατ. ευρώ. Πλέον, το ποσοστό του Latsco Family υποχώρησε από το 7,5985% στο 4,752%.
Αγοραστές ήταν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Γιώργος Περιστέρης που απέκτησε 600 χιλ. μετοχές, αλλά και πέντε διεθνείς επενδυτές που μοιράστηκαν περί το 1,7 εκατ. μετοχές. Οι υπόλοιπες αγοράστηκαν από στελέχη των εταιρειών ΓΕΚ Τέρνα και Τέρνα Ενεργειακή. Σημειώνεται πως το Latsco Family το Μάρτιο του 2021 είχε αποκτήσει περίπου το 7,6% της ΓΕΚ Τέρνα, ήτοι 7.858.571 μετοχές, στην τιμή των 11,2 ευρώ ανά μετοχή, δίνοντας τότε 88 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το timing του placement δεν ήταν τυχαίο, καθώς έλαβε χώρα αμέσως μετά το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής για την εξαγορά του 70% της Τέρνα Ενεργειακή από τους Άραβες της Masdar και λίγο πριν υποβληθεί η δημόσια πρόταση για το υπόλοιπο 30%. Υπενθυμίζεται πως στις 19 Ιανουαρίου 2024, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε προχωρήσει, σε διάθεση 6 εκατ. κοινών μετοχών της με ιδιωτική τοποθέτηση μέσω βιβλίου προσφορών σε επιλεγμένους διεθνείς θεσμικούς επενδυτές.
Συνάμα, στις 8 Οκτωβρίου, έγινε γνωστό πως το Latsco Family Office επένδυσε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 10% στην Νέα Αττική Οδό, «απλώνοντας» την επιχειρηματική σχέση του με τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα.
Μεγάλες αναβαθμίσεις για τη μετοχή
Οι αναβαθμίσεις καλά κρατούν για τη μετοχή της ΓΕΚ Τέρνα, καθώς μόνο μέσα στον Δεκέμβριο, η Research Greece ανέβασε την τιμή – στόχο στα 25,8 ευρώ, χαρακτηρίζοντάς τη το καλύτερο play στις υποδομές στη χώρα, ενώ η Παντελάκης Χρηματιστηριακή, επίσης μέσα στο μήνα που έφυγε, επανεκκίνησε την κάλυψη του τίτλου, με τιμή – στόχο τα 27 ευρώ και σύσταση υπεραπόδοσης. Πρωτύτερα, είχαν προχωρήσει σε αναβαθμίσεις οι Eurobank Equities, Axia και Euroxx.
Η Research Greece
Η ανεξάρτητη εταιρεία χρηματοοικονομικών αναλύσεων προχώρησε σε update των εκτιμήσεών της για τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα μετά την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή για 880 εκατ. τα οποία θα χρηματοδοτήσουν νέα ελκυστικά έργα παραχωρήσεων. Όπως εξηγεί στο σημείωμά της η Research Greece, ο βασικός λόγος για να αποκτήσει κάποιος τη μετοχή έχει να κάνει με την ελκυστικότητα της στον τομέα των υποδομών, και πιο συγκεκριμένα:
1) η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό σε αυτοκινητόδρομους που ήδη λειτουργούν είναι το πιο ασφαλές και ελκυστικό σημείο από άποψη risk/return,
2) Όλοι οι αυτοκινητόδρομοι στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ Τέρνα έχουν ιστορικό λειτουργίας και εσόδων/κερδοφορίας,
3) αποτελούν το 43% της εκτιμώμενης αξίας, με το αεροδρόμιο στο Καστέλι (το δεύτερο μεγαλύτερο στην χώρα) να συνεισφέρει ακόμα 6%.
Σημαντικά περιθώρια ασφαλείας στην αποτίμηση (buffers) – 50% της τιμής στόχου έρχεται από τις παραχωρήσεις, 20% από την συμβατική ενέργεια και 10% από την κατασκευή (με το υπόλοιπο 20% να υπολογίζεται με βάση την καθαρή ταμειακή θέση μετά την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή). Με τις παραχωρήσεις, και πιο συγκεκριμένα τους αυτοκινητόδρομους να αποτελούν το «μαξιλάρι ασφαλείας».
Η Παντελάκης Χρηματιστηριακή
Η Χρηματιστηριακή χαρακτηρίζει deep value play με σημαντικό upside από νέα έργα τη μετοχή, σημειώνοντας πως η αξία του χαρτοφυλακίου των παραχωρήσεων του ομίλου εκτιμάται στα 1,7 δισ. ευρώ ενώ σύμφωνα με τους υπολογισμούς των αναλυτών η τρέχουσα αξία της μετοχής περιλαμβάνει μόνο 0,3 δισ. ευρώ.
Όπως αναφέρει η Παντελάκης, η ΓΕΚ Τέρνα έχει στρατηγικά εστιάσει σε σημαντικά έργα παραχωρήσεων και έχει εξασφαλίσει ένα premium χαρτοφυλάκιο έργων με μέση υπολειπόμενη διάρκεια ζωής άνω των 25 ετών. Επιπλέον από την Νέα & Κεντρική Οδό και την Ολυμπία, πρόσφατα εξασφάλισε την 25-ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού (εκτιμώμενης καθαρής παρούσας αξίαs 298 εκατ. ευρώ και IRR 12,5%) και την 35-ετή παραχώρηση της Εγνατία Οδού (εκτιμώμενης αξίαs NPV 405 εκατ. ευρώ και IRR 14.5%). Επίσης έχει το 32,5% στο δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας (Καστέλι), εκτιμώμενης καθαρής παρούσας αξίαs 158 εκατ. ευρώ αλλά και 49% στο IRC (εκτιμώμενης καθαρής παρούσας αξίαs 293 εκατ. ευρώ).
Η ΓΕΚ Τέρνα έχει συγκεντρώσει μια επενδυτική ισχύ 3,1 δισ. ευρώ μετά και την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή, ενώ ακόμα και μετά τις υποχρεώσεις για τα έργα που έχει ήδη εξασφαλίσει, παραμένουν 2,0 δισ. ευρώ τα οποία θα κατευθυνθούν για την χρηματοδότηση νέων έργων.
Με βάση τις εκτιμήσεις της χρηματιστηριακής, η ΓΕΚ Τέρνα έχοντας πολύ χαμηλή μόχλευση (καθαρό χρέος μητρικής περίπου 400 εκατ. ευρώ) θα λαμβάνει κάθε χρόνο 300 εκατ. ευρώ μερίσματα από το 2028 και έπειτα που είναι αρκετά για να χρηματοδοτήσουν μια μερισματική απόδοση περίπου 4,0% αλλά και 1 δισ. ευρώ νέων έργων κάθε χρόνο.
Η Eurobank Equities
Στις αρχές Νοεμβρίου, η Eurobank Equities ξεκίνησε κάλυψη της μετοχής, διατυπώνοντας σύσταση αγοράς με τιμή – στόχο τα 23,40 ευρώ. Σημείωνε πως η ΓΕΚ Τέρνα μετά από μια στρατηγική στροφή μέσω της πώλησης των δραστηριοτήτων ΑΠΕ, ο όμιλος βρίσκεται πλέον σε καλή θέση για να εδραιώσει την κυριαρχία του στην αγορά και να εμπλουτίσει το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων αξιοποιώντας την ανάπτυξη των τοπικών υποδομών.
Όσον αφορά το μέλλον, κατά την Eurobank Equities η πρόσφατη απόκτηση δύο σημαντικών παραχωρήσεων θα αναδιαμορφώσει το μείγμα κερδών, οδηγώντας σε αύξηση >50% των EBITDA έως το 2026 (έναντι των επιπέδων του 2024) στα 693 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει την προβολή της παραγωγής ελεύθερων ταμειακών ροών (FCF).
Η ΓΕΚ κατέχει μερίδια σε πέντε από τις εφτά παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στην ηπειρωτική Ελλάδα (μία σε εκκρεμότητα) με μέση υπολειπόμενη διάρκεια ζωής >20 χρόνια και χωρίς λήξη πριν από το 2037. Όλες οι παραχωρήσεις είναι λειτουργικές, με μία μόνο να απαιτεί περίοδο κατασκευής πέντε ετών. Πρόσφατα η ΓΕΚ Τέρνα εξασφάλισε και την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Βόρειας Κρήτης (λειτουργία μετά το 2030).
Αξιοποιώντας την ηγετική παρουσία της στην αγορά και το καθετοποιημένο μοντέλο της που επιτρέπει υψηλότερες αποδόσεις σε επίπεδο ομίλου, η ΓΕΚ Τέρνα πρόκειται να κεφαλαιοποιήσει τα 8-10 δισ. ευρώ σε έργα που θα δημοπρατηθούν εντός των επόμενων 18 μηνών, με στόχο να ενισχύσει το μερίδιο των δικών της εκκρεμών έργων πέρα από το τρέχον 65%.
Η Axia
Σε ανάλυσή της τον περασμένο Οκτώβριο, η Axia Research ανέβασε την τιμή – στόχο στα 27,4 ευρώ με σύσταση αγοράς για τη μετοχή. Η Axia χαρακτήριζε ως θετική εξέλιξη για τη ΓΕΚ Τέρνα το deal με τη Latsco για το 10% της Αττικής Οδού, επισημαίνοντας πως συμβάλλει στην περαιτέρω μείωση του ρίσκου για το έργο, ενώ το ασφάλιστρο που καταβλήθηκε επιβεβαιώνει το ελκυστικό σημείο εισόδου της ΓΕΚ Τέρνα στην Αττική Οδό.
Επιπλέον, η συμφωνία οδηγεί σε αυξημένες αποδόσεις για τον όμιλο μέσω του βελτιωμένου IRR (εσωτερικός συντελεστής απόδοσης ιδίων κεφαλαίων) και του μειωμένου χρόνου απόσβεσης. Αναφερόμενοι στην Αττική Οδό και την ανάληψή της από τη ΓΕΚ Τέρνα, οι αναλυτές κάνουν λόγο για μία από τις πιο προσοδοφόρες παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη.
Η Euroxx
Από την πλευρά της, η Euroxx Χρηματιστηριακή προ τριών ακριβώς μηνών, είχε δώσει τιμή – στόχο τα 26 ευρώ για τη μετοχή της ΓΕΚ Τέρνα, διατηρώντας τη σύσταση «overweigh, καθώς κατά την άποψη της χρηματιστηριακής, αποτελεί μια από τις καλύτερες επιλογές στην Ελλάδα για να αξιοποιήσει επενδυτικά κάποιος την άνοδο στον τομέα των υποδομών.
Η Euroxx διατηρεί τη bullish στάση της για τη μετοχή ως απόρροια του ελκυστικού χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων αλλά και της διαθέσιμής επενδυτικής ισχύος ύψους 2,0 δισ. ευρώ για αξιοποίηση νέων ευκαιριών. Σε συνέχεια των ισχυρών αποτελεσμάτων του α’ εξαμήνου και της νωρίτερα από το αναμενόμενο ενσωμάτωσης της Αττικής Οδού, η χρηματιστηριακή προχωρά σε επικαιροποίηση των εκτιμήσεών για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το εκτόπισμα του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα
Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, καθώς ήδη διαχειρίζεται περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων καθώς κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Η ανάληψη της Εγνατίας Οδού αποτελεί ορόσημο για τον όμιλο με πολλαπλά οφέλη. Μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%) κέρδισε την παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ.
Επίσης, έχει αναλάβει εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισ. ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.
Παράλληλα, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.