Σχηματίζεται με εντατικούς ρυθμούς το παζλ της νέας ενεργειακής αγοράς που διαμορφώνεται στο υδρογόνο. Συνολικά 23 επενδυτικά σχέδια αναπτύσσονται σε όλη την Ελλάδα, με στόχο ένα σημαντικό μερίδιο στην νέα αγορά.
Τελευταία εξέλιξη η ίδρυση της εταιρείας πουν συμμετέχουν η Damco Energy του ομίλου Κοπελούζους και η ιταλική Snam (leader της κοινοπραξίας που ελέγχει και τον ΔΕΣΦΑ). Το έργο παραγωγής υδρογόνου θα κατασκευαστεί από την εταιρεία που σύστησαν και η χρήση του καυσίμου αναμένεται να κατευθυνθεί στον ανεφοδιασμό τρένων.
Στη λίστα των έργων φιγουράρει το περίφημο White Dragon στο οποίο συμμετέχουν μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΠΕ, η Motor Oil, η Μytilineos, η Cenergy, η ΤΕΡΝΑ, η πολωνική εταιρεία Solaris, αλλά και ερευνητικά ιδρύματα, όπως ο «Δημόκριτος» και το ΕΚΕΤΑ.
Έργο του μήνα, White Dragon
Στο πρώτο «κύμα» προτάσεων που παίρνει το δρόμο για την Κομισιόν, για ένταξη στο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) Υδρογόνου της Ε.Ε, μπήκε το σχέδιο "White Dragon", ένα έργο συνολικού προυπολογισμού 8 δισ. ευρώ που φιλοδοξεί να μετατρέψει την Δυτική Μακεδονία σε πρωτοπόρο στην τεχνολογία του ανανεώσιμου υδρογόνου.
Μάλιστα, το έργο ανακηρύχθηκε ως project του μήνα για τον Ιούλιο από τον οργανισμό «World Hydrogen Leaders» και τον Νοέμβριο αναμένεται να τεθεί σε τελική αξιολόγηση για χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους.
Το σχέδιο καλύπτει σχεδόν όλους τους τοµείς του οικοσυστήµατος υδρογόνου, όπως είναι η παραγωγή, αποθήκευση και µεταφορά του υδρογόνου, η χρήση της παραγόµενης θερµότητας για τις τηλεθερµάνσεις της περιοχής και έρχεται να καλύψει το κενό το οποίο θα δηµιουργήσει η απόσυρση των λιγνιτικών µονάδων.
Σύμφωνα με την πρόταση που έχει κατατεθεί, οι πρώτες επενδύσεις στο πράσινο υδρογόνο ξεκινούν το πρώτο εξάμηνο του 2022 και ολοκληρώνονται προς το τέλος του 2028. Εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει περίπου 18.000 άµεσες και 29.500 έµµεσες θέσεις εργασίας στην περιοχή της ∆υτικής Μακεδονίας, µέσω της δηµιουργίας ενός ολοκληρωµένου πράσινου «κόµβου» υδρογόνου.
Το "White Dragon" περιλαµβάνει µία µονάδα παραγωγής ανανεώσιµου υδρογόνου συνολικής ισχύος ηλεκτρολυτών 5 GW. Μόλις αναπτυχθούν πλήρως, οι ηλεκτρολύτες θα παράγουν περισσότερους από 250.000 τόνους/έτος ανανεώσιµου υδρογόνου. Σχεδόν ολόκληρος ο όγκος θα εγχυθεί στους αγωγούς φυσικού αερίου, ενώ µια ποσότητα της τάξης των 58.000 έως 71.000 τόνους/έτος πράσινου υδρογόνου θα χρησιµοποιηθούν για την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονοµίας υδρογόνου.
Η επένδυση της ENEL στο Βόλο
Μια σημαντική επένδυση στην τεχνολογία υδρογόνου, ενταγμένη στις ανάγκες των τοπικών εργοστασίων, θα πραγματοποιηθεί στην Βιομηχανική περιοχή του Βόλου και θα συμβάλει στην ενεργειακή τους μετάβαση για καθαρή χρήση ενέργειας.
Πρόκειται για τον κρατικό ιταλικό κολοσσό Enel ο οποίος, μέσω της θυγατρικής του Enel Green Power, προωθεί το έργο Green Hydrogen-NEMO project, που αφορά στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου.
Το συγκεκριμένο ενεργειακό καύσιμο θα παράγεται από έργα που θα αναπτύξει η εταιρεία, αιολικά ή φωτοβολταϊκά, και η χρήση του θα είναι για βιομηχανική χρήση σε εργοστάσια της βιομηχανικής ζώνης του Βόλου.
Το γεγονός ότι ο ηλεκτρολύτης θα βρίσκεται στον χώρο της βιομηχανικής περιοχής μειώνει σημαντικά την τελική τιμή του καυσίμου, κυρίως λόγω απουσίας εξόδων μεταφοράς.
Ο ηλεκτρολύτης έχει υπολογιστεί στο μέγεθος των 100 MW σε 6 συστοιχίες και το έργο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025 και να έχει διάρκεια ζωής 15 έτη.
Το υδρογόνο είναι από τη φύση του «οικολογικό» καθώς η καύση του, είτε αυτή καθ’ αυτή (θυμίζουμε ότι μεταξύ άλλων μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο σε κινητήρες εσωτερικής καύσης) είτε σε κυψέλες υδρογόνου (Fuel Cells) όπου έχουμε μια χημική διαδικασία αντίστροφη της ηλεκτρόλυσης δημιουργεί το καυσαέριο με τον χημικό τύπο H2O, δηλαδή νερό με τη μορφή υδρατμών.
Motor Oil και ΔΕΗ
Δυναμικά στην αγορά του υδρογόνου μπαίνει και η Motor Oil. Εκτός από το έργο White Dragon που συμμετέχει, αναπτύσσει από κοινού με τη ΔΕΣΦΑ και τη ΔΕΗ, το Blue Med που αφορά την παραγωγή μπλε υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καθώς και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα υλοποίησης το 2025. Στόχος είναι η παραγωγή πράσινου και γαλάζιου Η2 για μεταφορά, διανομή και χρήση στη βιομηχανία (διυλιστήρια) και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία).
Θέση στην αγορά του νέου καυσίμου παίρνει και η ΔΕΗ με δύο προτάσεις. Μία για την κατασκευή μονάδας υδρογόνου ισχύος 100 MW στη Μεγαλόπολη και μία αντίστοιχης ισχύος στη Δυτική Μακεδονία.
Μερίδιο διεκδικούν και βιομηχανίες όπως η τσιμεντοβιομηχανία «Τιτάν», με στόχο την παραγωγή τσιμέντου από πράσινο υδρογόνο, και η EΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ.
Πρόταση έχει καταθέσει και η Energean για την κατασκευή μικρής κλίμακας μονάδας μπλε υδρογόνου στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Καβάλα, κοντά στο κοίτασμα του Πρίνου.
Στη λίστα των προτάσεων περιλαμβάνονται επίσης η εταιρεία Advent Technologies που δραστηριοποιείται στην παραγωγή κυψελίδων καυσίμων (fuel cells) επόμενης γενιάς, η Quest Energy του ομίλου Quest, η Vat & Volt, η Εunice, η Alpha Marine Consulting P.C. και η Claritas (εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων, που επικεντρώνεται σε εναλλακτικές επενδύσεις).