Του Απόστολου Σκουμπούρη
Στην πλέον δημιουργική και αναπτυξιακή φάση της πολύχρονης λειτουργίας του βρίσκεται ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας ένα πολυσχιδές άπλωμα δραστηριοτήτων σε πληθώρα τομέων των υποδομών, των κατασκευών, των παραχωρήσεων και της ενέργειας.
Ο όμιλος έχει ήδη δρομολογήσει το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα από κάθε άλλο όμιλο ενέργειας, κατασκευών και υποδομών της χώρας και αυτό λέει πολλά.
Χθες παρουσίασε στους αναλυτές το επενδυτικό πλάνο των επόμενων ετών, που αν υλοποιηθεί, θα αλλάξει εντελώς το status quo του ομίλου. Το δυνητικό ανεκτέλεστο για τα επόμενα πέντε χρόνια προσεγγίζει τα 5 δισ. ευρώ ενώ ο όμιλος προωθεί ή συμμετέχει σε επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 6,5 δις ευρώ.
Σύμφωνα με τη χθεσινή παρουσίαση, οι σημαντικές θετικές εξελίξεις που έχουν προκύψει τους τελευταίους μήνες με τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου επενδύσεων, παραχωρήσεων, συμμετοχών και νέων έργων του Ομίλου σε όλους τους κλάδους, θα οδηγήσουν σε σημαντική βελτίωση των οικονομικών του μεγεθών τα επόμενα χρόνια.
Υπολογίζεται ότι από τις δραστηριότητες του Ομίλου θα παράγονται από το 2025 και μετά ελεύθερες ταμειακές ροές ύψους 300 εκατ. ευρώ ετησίως.
Οι ανωτέρω ροές θα χρηματοδοτούν τα ίδια κεφάλαια στις νέες επενδύσεις, την αποπληρωμή του εταιρικού δανεισμού και την ανταμοιβή προς τους μετόχους.
Παραχωρήσεις
Στον τομέα των παραχωρήσεων, σύμφωνα με τα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαμορφώνεται ένα ιδιαιτέρως αξιόλογο - ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα - χαρτοφυλάκιο (Εγνατία Οδός, IRC - Ελληνικό, Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός κ.λπ.).
Συνάμα, η ανάληψη της Εγνατίας Οδού αποτελεί ορόσημο για τον Όμιλο με πολλαπλά οφέλη. Μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%) κέρδισε την παραχώρηση της Εγνατίας, του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ.
Έτσι, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ., καθώς κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Επίσης, πλέον το Integrated Resort Casino ((IRC) προχωρά οριστικά κι αμετάκλητα και μάλιστα με ευνοϊκότερους για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όρους. Τις επόμενες εβδομάδες θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις. Οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις θέλουν τον όμιλο να εξασφαλίζει όλα τα… δικαιώματα του έργου, που είναι προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ (950 εκατ. ευρώ κόστος κατασκευής και 150 εκατ. ευρώ η άδεια καζίνο), ενώ κατόπιν θα αναζητήσει έναν ή περισσότερους partners. Η μοναδική δέσμευση που θα έχει ο όμιλος είναι να κρατήσει το 35% του Integrated Resort Casino ((IRC) τουλάχιστον για οκτώ χρόνια.
Υποδομές
Τα επόμενα χρόνια αναμένεται σημαντικά ενδυναμωμένος ο κατασκευαστικός τομέας του ομίλου, καθώς το ανεκτέλεστο με τις προς υπογραφή συμβάσεις θα ανέλθει στα επίπεδα των 4,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα υψηλό αλλά και ποιοτικό ανεκτέλεστο με ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους για την ΤΕΡΝΑ.
Παράλληλα, η θέση που κατέχει πλέον ο Όμιλος στον κατασκευαστικό κλάδο, του παρέχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει με αξιώσεις και τα νέα έργα υποδομής που θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας, καθώς ο κλάδος των υποδομών στην Ελλάδα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει σαν μοχλός ανάπτυξης.
Παραγωγή κι αποθήκευση καθαρής ενέργειας – Έργα κυκλικής οικονομίας
Το επενδυτικό πρόγραμμα συνεχίζεται εντατικά, ενώ μέσα στην επόμενη πενταετία ο στόχος είναι να υπάρξει εγκατεστημένη ισχύ ύψους 3.000 MW. Παράλληλα, δρομολογούνται και νέες επενδύσεις που θα «χτίσουν» περαιτέρω την εγκατεστημένη ισχύ των επόμενων ετών, με νέα αιολικά έργα, φωτοβολταϊκά πάρκα, μονάδες αποθήκευσης και πλωτά θαλάσσια αιολικά πάρκα.
Επίσης, η θυγατρική Τέρνα Ενεργειακή πρωταγωνιστεί και στον τομέα της ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων έχοντας αναλάβει ήδη σημαντικά έργα (ΣΔΙΤ Ηπείρου και Πελοποννήσου) κι έχοντας διαμορφώσει μία ισχυρή στρατηγική συμμαχία με τον όμιλο Τιτάν για τα έργα ΣΔΙΤ Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Θερμική Ενέργεια
Στον τομέα της θερμικής ενέργειας, η απόκτηση του 100% του Ομίλου ΗΡΩΝ καθιστά τον Όμιλο πρωταγωνιστή και σ’ αυτό το χώρο. Ο Όμιλος προωθεί σημαντικές επενδύσεις, ενώ μέσω σύμπραξης με τη Motor Oil έχει αναλάβει την κατασκευή του Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή. Το συνολικό κόστος είναι 375 εκατ. ευρώ, οι δύο πλευρές συμμετέχουν ισότιμα από 50%-50%, ενώ η παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας θα είναι 877 ΜW.