Του Απόστολου Σκουμπούρη
Στην έκδοση μεγάλου ομολόγου έως 300 εκατ. ευρώ προχωρά ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσα στο Δεκέμβριο του 2021, με στόχο να χρηματοδοτήσει το τεράστιο επενδυτικό του πρόγραμμα.
Η εταιρεία θα ζητήσει από τις αγορές 250 – έως 300 εκατ. ευρώ. Με την έκδοση θέλει να εκμεταλλευτεί την άκρως ευνοϊκή συγκυρία των ελληνικών assets. Αλλά και τη σχέση με τις αγορές που έχει «χτίσει» όλα τα τελευταία χρόνια, με παρόμοιες εκδόσεις και άλλες κινήσεις.
Το νέο ομόλογο θα έχει «πράσινα» χαρακτηριστικά (sustainable bond). Με την εταιρεία να «τρέχει» τις διαδικασίες, με στόχο έως τα μέσα του Δεκέμβρη η έκδοση να έχει ολοκληρωθεί.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ λοιπόν ξαναβγαίνει στις αγορές περίπου 17 μήνες μετά την προηγούμενη μεγάλη έκδοση που έκανε πέρυσι τον Ιούλιο. Τότε με 7ετές ομόλογο άντλησε 500 εκατ. ευρώ. Το κουπόνι είχε κλειδώσει στο 2,75%, ενώ οι προσφορές ανήλθαν στα 700 εκατ. ευρώ.
Θυμίζουμε ότι στην περυσινή έκδοση, είχε συμμετάσχει με επένδυση 57,5 εκατ. ευρώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Τα μεγάλα projects, οι επενδύσεις και το ανεκτέλεστο
Η ΓΕΚ Τέρνα έχει ηγετική παρουσία σε νευραλγικούς τομείς της οικονομίας αποτελώντας ίσως τον πιο πολυσχιδή ενεργειακό όμιλο της χώρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι υποδομές, οι κατασκευές και οι παραχωρήσεις. Επίσης όμιλος έχει επεκταθεί στη διαχείριση απορριμμάτων, την παραγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Τέλος ασχολείται με τη διαχείριση ακινήτων κ.α..
Ο όμιλος έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο ανεκτέλεστο έργων που προσεγγίζει τα 3 δισ. ευρώ, Πολλά εκ των οποίων είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, όπως η Εγνατία, οπότε έχει πολύ μεγάλες χρηματοδοτικές ανάγκες.
Πλην της Εγνατίας – που είναι ένα τεράστιο έργο – ο όμιλος έχει εντάξει στο χαρτοφυλάκιό του έργα όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι στην Κρήτη και το Καζίνο στο Ελληνικό, έργα που αντίστοιχά τους δεν λαμβάνουν χώρα στην Ελλάδα.
Έχει ισχυρή συμμετοχή σε κορυφαία projects με αιχμή την ενέργεια και τα απορρίμματα.
Παράλληλα μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή κυριαρχεί στην παραγωγή καθαρής ενέργειας, όντας ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος ΑΠΕ και ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα ΑΠΕ στην Ελλάδα.
ΑΠΕ
Σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ, στόχος του ομίλου είναι μέσα στην επόμενη πενταετία να έχει συνολική εγκατεστημένη ισχύ (αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά πάρκα και συστήματα αποθήκευσης) περί τα 3.000 MW. Παράλληλα θα διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ενεργειακών υποδομών συνολικής ισχύος περίπου 4,5 GW.
Στο πλαίσιο των ισχυρών συμμαχιών που συνάπτει ο όμιλος, «παντρεύοντας» εξειδικεύσεις, ικανότητες και πολλαπλασιάζοντας τα οφέλη, είναι και η συμφωνία που σύναψε με τους κύριους μετόχους του ομίλου ΤΙΤΑΝ, τις οικογένειες Παπαλεξόπουλου – Κανελλόπουλου για projects διαχείρισης απορριμμάτων.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε σύμπλευση με στόχο τη συμμετοχή στους διαγωνισμούς για τις ΣΔΙΤ Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Αττική και στην Κεντρική Μακεδονία. Η κοινοπραξία κατέθεσε στις 22 Σεπτεμβρίου επιστολές εκδήλωσης ενδιαφέροντος στην Α’ φάση των διαγωνισμών για τις ΜΕΑ του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Αττικής, του Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά και του Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Παραχωρήσεις
Ο όμιλος μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%) κέρδισε την παραχώρηση της Εγνατίας, του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ.
Έτσι, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ.. Συγκεκριμένα κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του Ομίλου περιέχει επίσης κι άλλες καίριες υποδομές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο της μελέτης, κατασκευής και διαχείρισης του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι προϋπολογισμού άνω των 500 εκατ. ευρώ, έργα διαχείρισης απορριμμάτων (ΣΔΙΤ Ηπείρου και ΣΔΙΤ Πελοποννήσου) κ.ά.
Σύμπραξη με Motor Oil
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέλαβε επίσης το βόρειο τμήμα του άξονα Ε65. Έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Επιπλέον μέσω σύμπραξης με τη Motor Oil έχει αναλάβει την κατασκευή του Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο στην Κομοτηνή. Το συνολικό κόστος είναι 375 εκατ. ευρώ, οι δύο πλευρές συμμετέχουν ισότιμα από 50%-50%. Η παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας θα είναι 877 ΜW.
Επίσης, σε συνεργασία με τον όμιλο Aviareps Ελλάς, συμφερόντων του κρητικού επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου (Sky express, Swissport Hellas, Skyserv, Hotel Brain, Terra Cretta) διεκδικεί το πλειοψηφικό ποσοστό (τουλάχιστον 67%) της εταιρείας που διαχειρίζεται το λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης.