Τον κορυφαίο τζίρο στην ιστορία της ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα σε μια χρήση πραγματοποίησε η Motor Oil το 2021, καθώς έσπασε το «φράγμα» των 10 δισ. ευρώ, κάτι που καμιά άλλη ελληνική εταιρεία, ασχέτως κλάδου, έχει πετύχει ποτέ.
Πρόκειται για μια ιστορική επίδοση που αποτελεί ενδεικτική των δυνατοτήτων των ελληνικών διυλιστηρίων που εδώ και χρόνια σημειώνουν τις υψηλότερες πωλήσεις, παρά το πλήγμα από τον Covid-19.
Πιο αναλυτικά, ο κύκλος εργασιών της Motor Oil το 2021 ανήλθε στα 10,26 δισ. ευρώ έναντι 6,12 δισ. ευρώ για τη χρήση 2020 (λόγω των lockdown), που μεταφράζεται σε αύξηση 67,74%.
To 2019, η Motor Oil είχε πετύχει πωλήσεις 9,37 δισ. ευρώ, ενώ στη χρήση του 2018 είχε τζίρο 9,51 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, η Motor Oil είναι και από τις πιο κερδοφόρες ελληνικές βιομηχανίες για το 2021, καθώς εμφάνισε ενοποιημένα καθαρά κέρδη μετά από φόρους 202 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 113 εκατ. ευρώ το 2020.
Ζήτηση πετρελαιοειδών
Η αύξηση του όγκου πωλήσεων τη χρήση 2021 οφείλεται αφενός στην υψηλότερη ζήτηση πετρελαιοειδών προϊόντων ως επακόλουθο της σταδιακής χαλάρωσης των περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις που είχαν επιβληθεί λόγω της πανδημίας και αφετέρου στη μεγαλύτερη ποσότητα αργού & προϊόντων πετρελαίου που επεξεργάστηκε η Motor Oil το 2021.
Άλλωστε, το διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2020 είχαν πραγματοποιηθεί εργασίες περιοδικής συντήρησης των μονάδων του Διυλιστηρίου με έμφαση στη μονάδα υδρογονοπυρόλησης (Mild Hydrocracking Complex).
Στη μεγάλη αύξηση των πωλήσεων συνέβαλε η αύξηση του μέσου όρου των τιμών των προϊόντων πετρελαίου (εκφρασμένες σε δολάρια Η.Π.Α.) κατά 72,89% και η αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 13,80%. Σημαντικά επίσης συνέβαλε ο εξαγωγικός χαρακτήρας του ομίλου αλλά και η ναυτιλία. Οι πωλήσεις εξωτερικού και Ναυτιλίας ανήλθαν σε 79,24% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων το 2021, έναντι 76,65% το 2020.
Τα κέρδη μετά από φόρους του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 202,36 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 113,47 εκατ. ευρώ το 2020. Την ίδια στιγμή, τα EBITDA του ομίλου ανήλθαν σε 490 εκατ. ευρώ από 85 εκατ. ευρώ το 2020.
Μέρισμα 0,90 ευρώ
Η διοίκηση της Motor Oil συνεπής στην πολιτική της για τη μεγιστοποίηση της μερισματικής απόδοσης των μετόχων της θα προτείνει στην ερχόμενη Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση τη διανομή συνολικού μερίσματος για τη χρήση 2021 ποσού ευρώ 99.704.682 ή 0,90 ευρώ ανά μετοχή.
Σημειώνεται ότι έχει ήδη καταβληθεί και αναγνωρισθεί ως προμέρισμα χρήσης 2021 ποσό Ευρώ 22.156.596 (ή 0,20 ανά μετοχή) από το Νοέμβριο του 2021, ενώ το υπόλοιπο ποσό Ευρώ 0,70 ανά μετοχή θα αναγνωρισθεί στη χρήση 2022.
Επενδύσεις 175 εκατ. ευρώ το 2022
Η Motor Oil προγραμματίζει επενδύσεις 175 εκατ. ευρώ το 2022, με το μεγαλύτερου μέρος αυτών να αφορά:
α) την ολοκλήρωση της κατασκευής και τη λειτουργία του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας,
β) την έναρξη του έργου κατασκευής μίας νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, συνολικού προϋπολογισμού ευρώ 60 εκατ., για την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των μονάδων συμπαραγωγής του διυλιστηρίου σε 142MW (από 85MW), με σκοπό τη διασφάλιση της ενεργειακής αυτονομίας του στα νέα δεδομένα μεγέθους
γ) τις συνήθεις δαπάνες συντήρησης των υφιστάμενων μονάδων του διυλιστηρίου και σειρά έργων μικρότερης κλίμακας (miscellaneous).
Οι προσδοκίες για το 2022 και η νέα μονάδα νάφθας
Το 2022 ο όμιλος Motor Oil αναμένεται να καταγράψει ρεκόρ κερδοφορίας, καθώς θα τεθεί εντός του έτους σε λειτουργία η νέα μονάδα νάφθας. Πρόκειται για μια επένδυση 245 εκατ. ευρώ που βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης. Παράλληλα, μέσα στο 2022 θα ξεκινήσουν οι εργασίες για τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή που δημιουργεί από κοινού (50-50) με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ο λόγος για το νέο υπερσύγχρονο Αεριοστροβιλικό Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο, εγκατεστημένης μεικτής ισχύος 877 MW, στη ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής. Ένα σημαντικό deal που η αξία του θα ανέλθει στα 375 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περίπου 500 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής και 100 κατά την περίοδο λειτουργίας.
Μια σύμπραξη δύο εκ των μεγαλύτερων ενεργειακών ομίλων της χώρας η συνεργασία των οποίων είναι κορυφαίας ουσιαστικής αλλά και σημειολογικής αξίας, σε μια συγκυρία που ο ενεργειακός χάρτης στην Ελλάδα μεταβάλλεται και «χτίζεται» το νέο status quo που θα οδηγήσει τη χώρα τις επόμενες δεκαετίες.
Στόχος είναι η εμπορική λειτουργία της μονάδας να ξεκινήσει στις αρχές του 2024, ενώ τις εργασίες κατασκευής θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ. Η τεχνολογία του κύριου εξοπλισμού που έχει επιλεγεί για το Σταθμό είναι η πλέον σύγχρονη και θα οδηγήσει σε πολύ υψηλούς βαθμούς συνολικής καθαρής απόδοσης.
Το εκτόπισμα του ομίλου
Ο όμιλος Motor Oil είναι ένας σύγχρονος ενεργειακός όμιλος με ηγετικό ρόλο στον κλάδο διύλισης αργού και εμπορίας προϊόντων πετρελαίου στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ενώ διαθέτει το πλέον σύγχρονο διυλιστήριο στην Ευρώπη.
Έχει παρουσία στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου μέσω της θυγατρικής NRG Supply and Trading S.A., η οποία είναι ένας ολοκληρωμένος πάροχος που προσφέρει ενεργειακές λύσεις σε οικιακούς, εμπορικούς και βιομηχανικούς πελάτες.
Επιπλέον η NRG είναι πρωτοπόρος στο χώρο της ηλεκτρο-κίνησης. Ο Όμιλος Motor Oil δραστηριοποιείται επίσης στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) διευρύνοντας συστηματικά την παρουσία του στον τομέα αυτό.