Απέκτησε το 100% της δεύτερης μεγαλύτερης ελληνικής εταιρείας σε εγκατεστημένη ισχύ μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, εμπλουτίζοντας περαιτέρω το «πράσινο» χαρτοφυλάκιό της, ενώ το άκρως πρωτοποριακό και φιλόδοξο project IRIS, βρέθηκε μέσα στα 41 που επιλέχθηκαν από ένα σύνολο σχεδόν 240 προτάσεων σε όλη την Ευρώπη για επιχορήγηση.
Ο λόγος για τις χθεσινές… ειδήσεις του ομίλου Motor Oil που με απόλυτα μεθοδικό αλλά και συνεπή τρόπο, συνεχίζει το τεράστιο πρόγραμμα μετασχηματισμού, «δουλεύοντας» σε πολλά ταμπλό ταυτόχρονα. Ο όμιλος προσπαθεί να δημιουργεί ο ίδιος «πράσινα» έργα είτε με ίδιες δυνάμεις, είτε μέσω κοινοπραξιών, όπως κάνει με τη ΓΕΚ Τέρνα στην Κομοτηνή ή με τη ΔΕΗ για το πράσινο υδρογόνο, είτε μέσω στοχευμένων εξαγορών.
Η σημαντικότερη εξαγορά στον τομέα της στροφής προς καθαρές μορφές ενέργειας ασφαλώς είναι η απόκτηση της Άνεμος Holdings από τον όμιλο Ελλάκτωρ. Το Μάιο του 2022 συμφωνήθηκε η απόκτηση του 75% της Άνεμος που όμως ολοκληρώθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2022, ήτοι πριν ένα χρόνο, με τον όμιλο να καταβάλει 671,5 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο «πράσινο» deal
Χθες, ένα χρόνο μετά, ανακοινώθηκε η απόκτηση και του επιπλέον 25% της Άνεμος Holdings από τη Motor Oil έναντι τιμήματος 123,5 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πως ο όμιλος Motor Oil έδωσε 795 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του δεύτερου μεγαλύτερου «παίκτη» στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στη χώρα μας (πίσω από την Τέρνα Ενεργειακή), κάτι που καθιστά το συγκεκριμένο deal, μακράν το μεγαλύτερο που έχει γίνει από καταβολής του κλάδου στη χώρα μας.
Πλέον, με το 100% της Άνεμος Holdings, η Motor Oil, θα έχει «τρέξει» σε πολύ σημαντικό βαθμό ένα μεγάλο μέρος της ενεργειακής μετάβασης. Θυμίζουμε πως ο όμιλος υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετασχηματισμού όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη τη ΝΑ Ευρώπη, με στόχο να διατηρήσει στρατηγική θέση στο νέο και ταχύτατα εξελισσόμενο ενεργειακό τοπίο.
Το πρόγραμμα αντικατοπτρίζει τη δέσμευση για συστηματικές επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς και σε νέες βιώσιμες τεχνολογίες που θα μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα επιτρέψουν στον Όμιλο την παροχή καινοτόμων λύσεων ενέργειας και κινητικότητας στους πελάτες του. Πρόκειται για πρόγραμμα συνολικής αξίας 4 δισ. ευρώ, ενώ έχει ήδη αντλήσει πάνω από 1 δισ. ευρώ από το συγκεκριμένο «κουμπαρά», για να χρηματοδοτήσει τις πολλαπλές εξαγορές που έχει κάνει την τελευταία διετία.
Η χρηματοδότηση του IRIS
Την ίδια ώρα χθες ανακοινώθηκε πως υπογράφηκε από τη Motor Oil και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η Συμφωνία Επιχορήγησης (Grant Agreement) ύψους 127 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας (Innovation Fund) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του εμβληματικού έργου IRIS για την κατασκευή και λειτουργία συστήματος Δέσμευσης, Χρήσης και Αποθήκευσης Διοξειδίου του Άνθρακα (Carbon Capture, Utilisation and Storage) και παραγωγής e-μεθανόλης στο Διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων.
Πρόκειται για ένα έργο πρωτοποριακό που ανοίγει νέους δρόμους στην προσπάθεια περιορισμού των εκπομπών άνθρακα από βιομηχανικές δραστηριότητες και μπορεί να αποτελέσει μπούσουλα για πολλά παρεμφερή projects.
Το έργο IRIS ήταν μέσα στα 41 που επελέγησαν ανάμεσα σε 239 προτάσεις που κατατέθηκαν στο πλαίσιο του δεύτερου κύκλου προσκλήσεων υποβολής έργων "μεγάλης κλίμακας" του Ταμείου Καινοτομίας της ΕΕ, και μόλις το τρίτο που αφορά σε μονάδα αναμόρφωσης μεθανίου με ατμό (Steam Methane Reformer) στην Ευρώπη.
Το πρόγραμμα θα ενσωματώσει διάφορες καινοτόμες βιομηχανικές διεργασίες σε κλίμακα που δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ ξανά σε ανεξάρτητο διυλιστήριο. Συγκεκριμένα, το έργο θα συμβάλλει στη σημαντική μείωση, κατά 25%, των εκπομπών CO2 του διυλιστηρίου, και επομένως στην επίτευξη των ομιλικών αλλά και εθνικών και ενωσιακών στόχων απανθρακοποίησης της βιομηχανίας.
Ταυτόχρονα, έχει προβλεφθεί και η δημιουργία καινοτόμου μονάδας παραγωγής e-μεθανόλης που θα παράγεται από το διαθέσιμο ανανεώσιμο υδρογόνο και μέρος του δεσμευόμενου διοξειδίου του άνθρακα, μια από τις πρώτες μονάδες που θα δημιουργηθούν στην Ευρώπη.
Περαιτέρω, το έργο εντάσσεται κάτω από την ομπρέλα του στρατηγικού σχεδίου "Blue Med" του Ομίλου Motor Oil για την ανάπτυξη αλυσίδας αξίας υδρογόνου στην Ελλάδα, καθώς πλέον, στις παραγόμενες ποσότητες ανανεώσιμου υδρογόνου από την υπό ανάπτυξη μονάδα ηλεκτρόλυσης 30MW του υπό υλοποίηση έργου EPHYRA (που υποστηρίζεται από το Clean Hydrogen Partnership και τα μέλη του Hydrogen Europe και Hydrogen Europe Research στο πλαίσιο του Grant Agreement αριθ. 101112220), θα προστεθούν ικανές ποσότητες υδρογόνου χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος που θα τηρούν τα προβλεπόμενα όρια του Κανονισμού Ταξινομίας της ΕΕ.
Η έναρξη κατασκευής του έργου, αφού ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες επιμέρους συμφωνίες και ληφθεί από την εταιρεία η τελική επενδυτική απόφαση, αναμένεται να εκκινήσει στα μέσα του 2025 με τριετή ορίζονται ολοκλήρωσης, ώστε να τεθεί σε λειτουργία στα μέσα του 2028, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.