Επιβεβαιώνοντας ότι βρίσκεται σε τροχιά ισχυρής επιστροφής σε όλα τα επίπεδα, ο όμιλος AVAX έδωσε την καλύτερη προσφορά για ένα από τα σημαντικότερα έργα που θα λάβουν χώρα στη στερεά Ελλάδα και δεν είναι άλλο από το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά αξίας 310 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία έδωσε τη μεγαλύτερη έκπτωση που ανέρχεται στο 17,5% του αρχικού προϋπολογισμού του έργου, υπερισχύοντας πολύ μεγάλων ονομάτων από το χώρο των κατασκευών, με παράδοση στα οδικά έργα, όπως Τέρνα, ΜΕΚΤΑ – Άκτωρ και Δομική Κρήτης - ΕΚΤΕΡ-ΤΕΝΑ-ΕΡΕΤΒΟ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ-ΟΔΟΣ.
Πρόκειται για έργο που είχε ακυρωθεί (μαζί με το Λαμία-Καρπενήσι) και είχε εκ νέου δημοπρατηθεί δύο φορές, καθώς η κοινοπραξία Δομική Κρήτης-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ είχε προσφύγει δύο φορές στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), η οποία υποχρέωσε το υπουργείο να αλλάξει τους όρους των διαγωνισμών.
Το έργο
Το έργο Ιωάνιννα - Κακαβιά είναι μήκους 70 χλμ και αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα, αποτελώντας συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.
Πρόκειται για απολύτως κομβικό έργο για την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς δύναται να αναβαθμίσει τις προοπτικές μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού και των logistics.
Συνάμα, θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, αποφορτίζοντας και εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
To ράλι της μετοχής και το μέρισμα μετά από δώδεκα χρόνια
Η μετοχή της AVAX έχει εξαιρετική συμπεριφορά το 2023, καθώς είναι μέσα στις 3-4 πιο κερδοφόρες μετοχές στο σύνολο της αγοράς, καθώς από την αρχή του έτους, κερδίζει 136%. Το τελευταίο διήμερο έχει κάνει διόρθωση, όμως την περασμένη Τρίτη έκλεισε στα 1,8520 ευρώ, επίπεδα που αποτελούν υψηλά 9,5 ετών, καθώς σε αυτά είχε να βρεθεί από τον Απρίλιο του 2014.
Η AVAX αποτελεί μια από τις πλέον εξειδικευμένες κατασκευαστικές εταιρείες, έχοντας υπογράψει κορυφαία έργα, ενώ ο όμιλος είναι σε φάση επιστροφής σε όλα τα επίπεδα, οπότε η πορεία της μετοχής, αντανακλά αυτή την εξέλιξη.
Μετά από δέκα και πλέον ζημιογόνα χρόνια, το 2020 η εταιρεία επέστρεψε στην κερδοφορία, ενώ τόσο το 2021 όσο και το 2022 αλλά και φέτος συνέχισε την πορεία βελτίωσης, το γενικευμένο συμμάζεμα, αλλά και τη στρατηγική επιλογή που είναι η μείωση του δανεισμού, ρευστοποιώντας και δευτερεύοντα περιουσιακά στοιχεία. Φέτος, μετά από δώδεκα «άγονες» χρήσεις η εταιρεία δίνει μέρισμα για το 2022, γυρνώντας στους μετόχους 0,07 ευρώ ανά μετοχή, με το συνολικό ποσό να φτάνει στα 10,1 εκατ. ευρώ.
Τα μεγάλα έργα και το ανεκτέλεστο των 3,2 δισ. ευρώ
Μιλώντας πρόσφατα στο 25ο Ετήσιο Επενδυτικό Συνέδριο της Capital Link “Accelerating Investments for Sustainable Growth”, ο πρόεδρος του ομίλου Χρήστο Ιωάννου αναφέρθηκε στην πρόοδο, στον σχεδιασμό και την υλοποίηση κομβικών έργων που θα αφήσουν σημαντικό αποτύπωμα στην οικονομία, την απασχόληση τη βιώσιμη ανάπτυξη και την καινοτομία.
Εστιάζοντας στην ηγετική θέση της AVAX τόνισε πως «διαθέτοντας το υψηλότερο συμβασιοποιημένο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στην ιστορία του, ύψους 3,2 δισ. ευρώ, ο όμιλος AVAX πρωτοστατεί στην ανάπτυξη των εμβληματικών έργων που θα προσελκύσουν ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις, οδηγώντας τη χώρα σε ένα καλύτερο αύριο».
Ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε στα έργα-ορόσημα ύψους 1,5 δισ. ευρώ όπου η AVAX έχει δυναμική παρουσία και τοποθετούν την Ελλάδα στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη. Μεταξύ αυτών, η Mintia Combined Cycle Power στη Ρουμανία (ύψους 673,5 εκατ., ισχύς 1,750MW), η κατασκευή της Νέας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης (FlyOver), (ύψους 370 εκατ., μήκους 13,5 χλμ.) που υλοποιείται από την κοινοπραξία AVAX - Μυτιληναίος και η κατασκευή του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα, (ύψους 285,5 εκατ., μήκους 24 χλμ.).
Projects που όπως σημείωσε ο κ. Ιωάννου, προστίθενται στα έργα-σταθμούς ύψους 1 δισ. ευρώ που ήδη υλοποιεί η εταιρεία και αλλάζουν την εικόνα της πρωτεύουσας. Μεταξύ αυτών, η Γραμμή 4 Άλσος Βεΐκου - Γουδή του μετρό της Αθήνας, και η Α’ φάση υποδομών του Τhe Ellinikon, όπου ο Όμιλος υλοποιεί έργα όπως η υπογειοποίηση μέρους της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Τέλος, ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε στην ανέγερση των τριών Νοσοκομείων του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (προϋπολογισμού 443 εκατ.).
Στα 2,79 ευρώ η τιμή – στόχος από την Optima Bank
Αίσθηση σε όλη την αγορά έκανε η πολύ μεγάλη αναβάθμιση της Optima Banb η οποία τέλη Νοεμβρίου, ξεκίνησε κάλυψη της μετοχής, συστήνοντας αγορά με τιμή – στόχο τα 2,79 ευρώ, δίνοντας περιθώριο ανόδου τότε περί το 101%, καθώς ο τίτλος ευρίσκονταν στα 1,3880 ευρώ. Η έκθεση με τίτλο «ζεσταίνει τις μηχανές» δημοσιεύτηκε την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου και εκείνη την ημέρα η μετοχή έκανε ράλι σε ποσοστό +10,09%, δείχνοντας ότι αρκετοί επενδυτές αιφνιδιάστηκαν θετικά από τα γραφόμενα των αναλυτών.
Κάνοντας χρήση διαφόρων μοντέλων αποτίμησης, οι αναλυτές της Optima Bank άθροισαν την αξία των δραστηριοτήτων της εταιρείας (sum-of-the-parts). Η συνολική επιχειρηματική αξία του ομίλου (BV) σύμφωνα με τον δανεισμό της 30.06.2023 προσδιορίζεται σε 700 εκατ. ευρώ, με το κατασκευαστικό σκέλος να αποτιμάται σε 195 εκατ. ευρώ, οι παραχωρήσεις σε 379 εκατ. ευρώ, τα ακίνητα και οι μαρίνες σε 93 εκατ. και οι θυγατρικές σε 33 εκατ. ευρώ.
Η αποτίμηση μάλιστα μπορεί να αυξηθεί εφόσον η AVAX κερδίσει νέα έργα σε μεγαλύτερο βαθμό από τον αναμενόμενο, ή βελτιωθούν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους στην κατασκευή και αυξηθούν οι κυκλοφοριακές ροές στις παραχωρήσεις, εισφέροντας μεγαλύτερα από τα προβλεπόμενα έσοδα από μερίσματα.
Η υψηλή κερδοφορία που αναμένεται για το κατασκευαστικό σκέλος της ΑΒΑΞ μέχρι το 2026 λόγω ενίσχυσης των εσόδων και βελτίωσης των περιθωρίων κέρδους, εκτιμάται από τους αναλυτές της Optima Bank ότι θα οδηγήσει σε περαιτέρω αποκλιμάκωση του δανεισμού και διανομή μερισμάτων στους μετόχους.