Μονάδες βιοαερίου, φωτοβολταϊκά πάνελ, περισσότερο οικολογικές και φιλικές προς το περιβάλλον κατασκευές με μεγαλύτερη «συμμετοχή» του πράσινου ακόμη και σε ταράτσες και άλλες διαδικασίες στη λογική της αειφορίας και της βιώσιμης λειτουργίας είναι η νέα λογική που διέπει το management των εταιρειών τροφίμων αλλά και λιανικού εμπορίου στη χώρα μας.
Πρόκειται για μια ολιστική αλλαγή κουλτούρας που αρχικά ξεκίνησε ως… μόδα και ικανοποίηση του marketing και της έξωθεν καλής μαρτυρίας προς την κοινωνία, αντανακλώντας τους όρους του ESG, δηλαδή το τρίπτυχο Environment (Περιβάλλον), Social (Κοινωνία) και Governance (Εταιρική Διακυβέρνηση, όμως πλέον με τον «πόλεμο» που μαίνεται στην ενέργεια, υπάρχουν άμεσα θέματα κόστους και βιωσιμότητας.
Το τεράστιο ενεργειακό κόστος, το οποίο ειδικά για κάποιες βιομηχανίες τροφίμων είναι εξαιρετικά μεγάλο ως μερίδιο στο συνολικό κόστος λειτουργίας, οδηγεί ολοένα και περισσότερες εταιρείες τροφίμων αλλά και λιανικού εμπορίου στη στροφή σε πράσινες και βιώσιμες ενεργειακές λύσεις.
Τα μεγάλα σούπερ μάρκες επιλέγουν φωτοβολταϊκά συστήματα τα οποία τοποθετούνται στις οροφές των καταστημάτων σε μία προσπάθεια να περιοριστεί το τεράστιο ενεργειακό κόστος. Για τις επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου η επιβάρυνση από το κόστος της ενέργειας είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς πέραν του φωτισμού έχουν υψηλή κατανάλωσης εξαιτίας των ψυγείων και των συστημάτων κλιματισμού θέρμανσης και ψύξης.
Δεν είναι τυχαίο ότι για τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις το κόστος της ενέργειας αποτελεί το δεύτερο υψηλότερο έξοδο λειτουργίας τους μετά τη μισθοδοσία του προσωπικού. Για την τοποθέτηση φωτoβoλταϊκών επιλέγονται κυρίως μεγάλα καταστήματα στα οποία οι ταράτσες τους παρέχουν αυτή τη δυνατότητα ενώ η απόσβεση της επένδυσης εκτιμάται περίπου στην πενταετία.
Παράλληλα, ειδικά τα σούπερ μάρκετ, λόγω του ότι έχουν μεγάλη διασπορά, άπλωμα σε όλη την Ελλάδα και είναι τόποι συγκέντρωσης χιλιάδων πολιτών, έχουν γίνει και επίκεντρο επενδύσεων και συνεργασιών με ενεργειακούς παρόχους ηλεκτροκίνησης, εγκαθιστώντας εκατοντάδες σταθμούς φόρτισης. Μια νέα πραγματικότητα έχει ξεπροβάλει τα τελευταία δύο – τρία χρόνια, αλλάζοντας ολιστικά και τις επιχειρήσεις.
Οι κινήσεις του ομίλου My Market Metro
Στο χώρο των σούπερ μάρκετ, το πιο μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα στην εφαρμογή λύσεων βιώσιμης ανάπτυξης «τρέχει» η My Market Metro, της οικογένειας Παντελιάδη.
Όπως τόνισε τον περασμένο Μάιο σε συνέντευξη τύπου ο επικεφαλής του ομίλου Αριστοτέλης Παντελιάδης, ο όμιλος θα τρέξει την επόμενη 5ετία συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα 250 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 25%, ήτοι περίπου 62,5 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν στην ενεργειακή αναβάθμιση όλων των καταστημάτων με στόχο τη μείωση του κόστους αλλά και την επίτευξη του στόχου μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Πρόκειται για ενεργειακές αναβαθμίσεις των κτιρίων (ψυγεία, φωτισμό, τζάμια, ευρύτερη στροφή στην κυκλική οικονομία κ.λπ.), ενώ 28 εκατ. εξ αυτών αφορούν στα φωτοβολταϊκά και πιο συγκεκριμένα την εγκατάσταση συστημάτων πάνελ στις στέγες των καταστημάτων Μetro και My Market για ιδιόχρηση μέσω του net metering.
Η συγκεκριμένη επένδυση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023 με τη διοίκηση να εκτιμά ότι τα φωτοβολταϊκά θα καλύπτουν στο τέλος του επόμενου έτους περίπου το 20% της ιδιοκατανάλωσης σε ενέργεια. Όπως ανέφερε ο κ. Παντελιάδης, την τελευταία εξαετία ο όμιλος έχει επιτύχει μείωση 37% της κατανάλωσης ενέργειας. Αυτό μεταφράζεται σε 129.000 τόνους λιγότερες εκπομπές διοξειδίου άνθρακα, κάτι που αντιστοιχεί σε εκπομπές 23.580 νοικοκυριών.
Στα 20 – 22 εκατ. ευρώ φέτος το ενεργειακό κόστος
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου Metro AEBE - My Market, ακόμη και μετά τις παρεμβάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, το κόστος ενέργειας για τον όμιλο αναμένεται φέτος να είναι αυξημένο κατά 80% σε σχέση με πέρυσι. Παραδέχτηκε βέβαια ότι χωρίς αυτές τις παρεμβάσεις, το κόστος θα ήταν ακόμη και τρεις φορές υψηλότερο. Σημείωσε ότι το ενεργειακό κόστος του ομίλου Metro AEBE - My Market φέτος θα ανέλθει στα 20-22 εκατ. ευρώ – και όλα αυτά μετά τις παρεμβάσεις του κράτους – ενώ πέρυσι ήταν κάτω από 10 εκατ. ευρώ.
Ηλεκτροκίνηση
Η εταιρεία Metro AEBE - My Market συνεχίζει τη μετάβασή της στη νέα εποχή βελτιώνοντας το ενεργειακό της αποτύπωμα και μέσω της προώθησης της ηλεκτροκίνησης, καθώς παρέχει ηλεκτρικά οχήματα σε κάποια στελέχη της, ενώ χρησιμοποιεί και κάποια μικρά για τις ανάγκες του delivery. Επίσης έχουν τοποθετηθεί 500 σημεία φόρτισης για αυτοκίνητα σε 250 σημεία ανά την Ελλάδα, ενώ δίνονται ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα σε εργαζόμενους αλλά και κίνητρα χρήσης ποδηλάτων, κάτι που ειδικά σε κάποιες πόλεις είναι έντονη.
Άλλες κινήσεις στο λιανικό εμπόριο
Αντίστοιχες, μικρότερου βεβαίως βεληνεκούς δρομολογούν και οι άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η ΑΒ Βασιλόπουλος διαθέτει φωτοβολταϊκά σε ορισμένα καταστήματά της με την παραγωγή πάντως προς το παρόν να είναι μικρή, ενώ φωτοβολταϊκά σε κάποια καταστήματά της έχει τόσο η αλυσίδα Lidl, όσο και η ελληνική αλυσίδα Γαλαξίας.
Μονάδες βιοαερίου και φωτοβολταϊκά από βιομηχανίες τροφίμων
Δεκάδες είναι οι αντίστοιχες πρωτοβουλίες και από μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων όπως η Κρι Κρι, ο Συνεταιρισμός Πίνδος, τα Όλυμπος Γαλακτοπωλεία, ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Βόλου – ΕΒΟΛ, η Αγγελάκης κοτόπουλα κ.α., οι οποίες έχουν δημιουργήσει μονάδες βιοαερίου, ή φωτοβολταϊκά πάνελ ή άλλες μορφές εναλλακτικής ενέργειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες περίπου 20-25 έργα κατασκευής μονάδων βιοαερίου βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλη την χώρα αυτή την περίοδο, μολονότι πολλά σχέδια δείχνουν να προσκρούουν στις περιορισμένες δυνατότητες του δικτύου μέσης τάσης (ΔΕΔΔΗΕ).
Η Κρι Κρι ήδη από το Νοέμβριο του 2021 λειτουργεί μεγάλη μονάδα βιοαερίου μια επένδυση 6 εκατ. ευρώ. Στη μονάδα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ως πρώτη ύλη τα υγρά απόβλητα της εγκατάστασης παγωτού και γαλακτοκομικών, καθώς και ο ορός γάλακτος που προκύπτει από τη στράγγιση γιαούρτης.
Το παραγόμενο βιοαέριο οδηγείται στη συνέχεια στη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, ισχύος 998kW με την ηλεκτρική ενέργεια να διατίθεται στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ η παραγόμενη θερμότητα θα αξιοποιείται εντός των εγκαταστάσεων, συμβάλλοντας στη μείωση της χρήσης φυσικού αερίου.
Η Αγγελάκης Α.Ε. προχώρησε σε δυο κομβικές συνεργασίες, με την OPTILOG Advisory Services και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής της για τη μείωση του ανθρακικού της αποτυπώματος.
Συγκεκριμένα, η Αγγελάκης συνεργάζεται, ήδη από τις αρχές του 2022, με την OPTILOG Advisory Services για τον υπολογισμό του ανθρακικού αποτυπώματος που προκύπτει από το σύνολο των δραστηριοτήτων της εταιρείας και τη θέσπιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης για τη σταδιακή μείωσή του. Απώτερος στόχος είναι η πλήρης αντιστάθμιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η μετατροπή της εταιρείας σε βάθος δεκαετίας, σε μία ανθρακικά ουδέτερη (carbon neutral) πτηνοτροφική μονάδα.
Τα Γαλακτοπωλεία Όλυμπος έχουν βάλει μπροστά την αναβάθμιση της μονάδας συμπαραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας στη Πύλη Τρικάλων, μετά την έγκριση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της νέας ΑΕΠΟ (Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων). Παράλληλα, η εταιρεία σε κάποιες από τις πολλές εγκαταστάσεις της στα Τρίκαλα έχει εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά πάνελ, με στόχο να περιορίσει το κόστος ενέργειας που όπως σημειώνουν στελέχη της, ανέρχεται σε 2 εκατ. ευρώ το μήνα!
Μεγάλα ενεργειακά projects δρομολογεί και ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Βόλου – ΕΒΟΛ με στόχο να δημιουργηθούν φωτοβολταϊκά πάρα ισχύος 54 MW, με τη συμμετοχή των συνεταιριστών αγροτών, που θα έχουν σημαντικό εισόδημα από την όλη επένδυση που συνολικά θα ανέλθει στα 30 εκατ. ευρώ.