Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Τουρκία προκειμένου να επενδύσουν σε εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στη γείτονα χώρα
Τα νέα εργοστάσια που προγραμματίζουν οι κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων να δημιουργήσουν στην Τουρκία, θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην εξάπλωση των κινέζικων μοντέλων στην τουρκική και την ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
Επίσης αναφέρεται ότι παράλληλα η Τουρκία βρίσκεται και σε χωριστές διαπραγματεύσεις με την κινεζική εταιρεία SAIC, στην οποία ανήκει η MG και η Great Wall. «Θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε τις συνομιλίες το συντομότερο δυνατό. Έχουμε κάνει πολύ δρόμο και με τους δύο» δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Φατίχ Κασίρ στο Bloomberg σε συνέντευξή του στην Άγκυρα.
Η συγκεκριμένη κίνηση θα μπορούσε να δώσει στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων ευκολότερη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την οποία η Τουρκία έχει συνάψει συμφωνία τελωνειακής ένωσης. Η Τουρκία αποτελεί μια σημαντική αγορά από μόνη της, με τα EV να αποτελούν το 7,5% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2023.
Η εθνική ρυθμιστική αρχή της αγοράς ενέργειας της Τουρκίας αναμένει ότι ο αριθμός των EV στη χώρα θα αυξηθεί και θα πλησιάσει τις 180.000 μονάδες έως το 2025. Ο ερευνητής BMI προβλέπει ότι το μερίδιο των EVs στις εγχώριες πωλήσεις αυτοκινήτων της Τουρκίας θα φτάσει το 30,4% το 2032.
Από τη μεριά του ο διευθύνων σύμβουλος της BYD Europe, Michael Shu, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι είδε έναν χώρο όπου θα μπορούσε να εγκατασταθεί το δεύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της κινεζικής μάρκας το 2025, εκτός από το εργοστάσιο που κατασκευάζεται ήδη στην Ουγγαρία.
Οι ευρωπαϊκές επενδύσεις μπορεί να βοηθήσουν την BYD να αποφύγει τυχόν νέους δασμούς εισαγωγής που προκύπτουν από έρευνα της ΕΕ για κρατικές επιδοτήσεις στους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Η Τουρκία επιβάλλει επίσης πρόσθετους φόρους στα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στο εξωτερικό.
Μια τελική επενδυτική απόφαση από οποιαδήποτε από τις δύο κινεζικές εταιρείες θα ήταν πολύ σημαντική για την τουρκική κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί εδώ και χρόνια να αξιοποιήσει την τοποθεσία της που συνδέει την Ασία και την Ευρώπη για να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στον μεταποιητικό της τομέα, μέχρι στιγμής με μικρή επιτυχία, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Τα αυτοκίνητα ήταν μεταξύ των κορυφαίων εξαγωγών της Τουρκίας πέρσι, με τη χώρα να έχει πουλήσει οχήματα και ανταλλακτικά αξίας 35,7 δισ. δολαρίων το 2023, από 21,6 δισ. δολάρια μια δεκαετία νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(ACEA).
Η Άγκυρα προσπαθεί να προστατεύσει την Togg -την πρώτη εγχώρια κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας- από τον εσωτερικό ανταγωνισμό μέχρι να κυριαρχήσει μια νέα τούρκικη μάρκα στην εγχώρια αγορά. Η αγορά αυτοκινήτων της Τουρκίας είναι η τέταρτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη από το τέταρτο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία του Automotive News Europe. Σημειώνεται ότι η Togg και η κινεζική εταιρεία Farasis Energy κατασκευάζουν επίσης ένα εργοστάσιο μπαταριών στη βορειοδυτική πόλη της Προύσας στην Τουρκία στο πλαίσιο μιας κοινοπραξίας.
Στο μεταξύ, η BYD, η ναυαρχίδα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας EV, η οποία ξεπέρασε την Tesla πέρυσι και έγινε ο μεγαλύτερος παγκόσμιος κατασκευαστής EV, ανακοίνωσε πρόσφατα τα σχέδιά της να παρουσιάσει το χάτσμπακ Seagull αξίας κάτω των 10.000 δολαρίων στην Ευρώπη το επόμενο έτος, προσφέροντας χαρακτηριστικά όπως το cruise control και την ασύρματη φόρτιση τηλεφώνου που συνήθως εμφανίζονται σε πολύ πιο ακριβά οχήματα. Ακόμη και μετά από τους δασμούς και τις τροποποιήσεις για να ανταποκρίνονται στα ευρωπαϊκά πρότυπα, τα στελέχη της BYD έχουν δεσμευτεί να πουλήσουν το Seagull για λιγότερο από 20.000 ευρώ (21.500 δολάρια).