Μενού Ροή
«Πόλεμος» για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα : Το Euro, η BYD και συμβιβασμός Κίνας - ΕΕ

Την  ώρα που οι Έλληνες βλέπουν τα πρώτα κινεζικά λεωφορεία BYD στους δρόμους της Αθήνας αλλά και το Euro στη Γερμανία στηρίζεται χορηγικά από τον κινεζικό κολοσσό , την εκκίνηση συνομιλιών συμφώνησαν Κίνα και η Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να διαμορφωθεί φόρμουλα συνεννόησης στο φόντο προγραμματισμένης επιβολής δασμών στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα (EV) που εισάγονται στην ευρωπαϊκή αγορά. Αυτό  μετέφερε το Σάββατο το Reuters επικαλούμενο ανώτερους αξιωματούχους και των δύο πλευρών.   

Μπορεί η BYD να έχει παραγωγή σε πολλές περιοχές του πλανήτη ανάμεσα σ’ αυτές και την Βραζιλία ή άλλες ευρωπαϊκές περιοχές σε σχέση με εξαρτήματα, ωστόσο η επέλασή της πραγματικά δημιουργεί αίσθηση. Άλλωστε με όπλο την τεχνολογία μπαταριών που αναπτύσσει,  είναι ο βασικός ανταγωνιστής της Tesla και βέβαια είναι σε αυτές εταιρείες που αντιμετωπίζουν τους δασμούς που επέβαλε η ΕΕ.

Στο φόντο αυτό και με δεδομένο τον σκληρό ανταγωνισμό διεθνώς για τη βιώσιμη κινητικότητα και την ηλεκτροκίνηση, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ δήλωσε ότι ενημερώθηκε από τον Επίτροπο της ΕΕ Βάλντις Ντομπρόβσκις ότι θα υπάρξουν συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις για τους δασμούς με την Κίνα. 

Η επιβεβαίωση ήρθε αφού το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανέφερε  ότι ο επικεφαλής του Wang Wentao και ο Dombrovskis, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συμφώνησαν να ξεκινήσουν διαβουλεύσεις για τα κινεζικά EV.

Ο Χάμπεκ είπε ότι υπάρχει χρόνος για διάλογο μεταξύ ΕΕ και Κίνας για ζητήματα δασμών πριν τεθούν σε πλήρη ισχύ οι δασμοί τον Νοέμβριο και ότι πιστεύει στις ανοιχτές αγορές, αλλά ότι οι αγορές απαιτούν ίσους όρους ανταγωνισμού. 

Οι προσωρινοί δασμοί της ΕΕ έως και 38,1% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να ισχύσουν έως τις 4 Ιουλίου, ενώ έως τις 2 Νοεμβρίου θα πρέπει να αποφασιστεί αν τελικά θα επιβληθούν οριστικοί δασμοί, για πέντε χρόνια. 

Οι προτεινόμενοι δασμοί της ΕΕ σε κινεζικά προϊόντα δεν αποτελούν «τιμωρία», είπε ο Χάμπεκ. «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι δεν πρόκειται για τιμωρητικούς δασμούς», είπε στην πρώτη σύνοδο ολομέλειας ενός διαλόγου για το κλίμα και τον μετασχηματισμό. Χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Τουρκία είχαν χρησιμοποιήσει τιμωρητικούς δασμούς, αλλά όχι η ΕΕ, είπε. «Η Ευρώπη κάνει τα πράγματα διαφορετικά». 

Ο Χάμπεκ επίσης σημείωσε  ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέτασε για εννέα μήνες λεπτομερώς εάν οι κινεζικές εταιρείες είχαν επωφεληθεί άδικα από τις επιδοτήσεις. 

Οποιοδήποτε μέτρο αντισταθμιστικού δασμού που προκύπτει από την επανεξέταση της ΕΕ «δεν αποτελεί τιμωρία», είπε, προσθέτοντας ότι τέτοια μέτρα είχαν σκοπό να αντισταθμίσουν τα πλεονεκτήματα που παραχωρούνται στις κινεζικές εταιρείες από το Πεκίνο.  

Η Κίνα 

Να σημειωθεί ότι με βάση δημοσίευμα του πρακτορείου Νέα Κίνα, αμέσως μετά τις αποφάσεις της ΕΕ για τους δασμούς στις 13/6  η κινεζική κυβέρνηση αναφέρθηκε ότι «ελπίζει» ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα «επανεξετάσει σοβαρά» την απόφασή της να προχωρήσει στην επιβολή επιπρόθετων δασμών σε κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα (ΗΑ) και δεν θα κινηθεί περαιτέρω προς τη «λάθος κατεύθυνση»,  

 Υπενθυμίζεται, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τη.  Τετάρτη 12/6 πως θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί, κυμαινόμενοι από 17,4% ως 38,1%, στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Ιούλιο.  Το Πεκίνο αντέτεινε πως θα λάβει μέτρα για να υπερασπίσει τα συμφέροντα των αυτοκινητοβιομηχανιών της.

Το Πεκίνο από την πλευρά του δήλωσε έτοιμο να αντιδράσει απειλώντας πάντως  με μέτρα που καλύπτουν σχεδόν όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων που εξάγουν προϊόντα τους στη Κίνα και προέρχονται από την Ευρώπη, από τον πρωτογενή τομέα μέχρι την αεροπορία. 

Το Πεκίνο εξάλλου έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα για ορισμένους τύπους ευρωπαϊκών αλκοολούχων ποτών που εισάγονται στην Κίνα με στόχο να επιβάλει νέους αυξημένους δασμούς.  

Όπως είχαν αναφέρει  ευρωπαίοι αξιωματούχοι ήδη έχουν ειδοποιηθεί επίσημα οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και όσες άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με έδρα την Κίνα τα οποία προορίζουν για την ευρωπαϊκή αγορά, ότι οι νέοι αυξημένοι δασμοί θα εφαρμοστούν από τον Ιούλιο.  

Ωστόσο αν και αρχικά η έρευνα της ΕΕ στόχευε τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι νέοι δασμοί θα επηρεάσουν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla, η οποία στέλνει το Model 3 από τη Σαγκάη στην Ευρώπη, καθώς και η BMW και η Renault.   

Να σημειωθεί, πάντως, ότι τον προβληματισμό τους για τις εξελίξεις στο μέτωπο αυτό εξέφραζαν χθες στο "περιθώριο" συνέντευξης τύπου στελέχη της Bosch, που είναι ένας από τους κολοσσούς παγκοσμίως με έντονη διασύνδεση με τις βιομηχανίες ηλεκτρικών οχημάτων, όπου παρέχει σειρά προϊόντων, πχ αισθητήρες, ηλεκτρονικά συστήματα κτλ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας