Μενού Ροή
Που κολλάει το σχέδιο δημιουργίας FSRU των Καταριανών στο λιμάνι του Βόλου - Η στάση του ΤΑΙΠΕΔ

Συνάντηση είχαν χθες, με βάση πληροφορίες, εκπρόσωποι του σχήματος της Mediterranean Gas με το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να διερευνήσουν το πλάνο ανάπτυξης μιας νέας μονάδας αεριοποίησης και αποθήκευσης LNG στην Ελλάδα αυτή τη φορά στο λιμάνι του Βόλου.

Το πλάνο που τιτλοφορείται “ΑΡΓΩ FSRU” προβλέπει τη δημιουργία πλωτής μονάδας αεριοποίησης και αποθήκευσης LNG δυναμικότητας από 150.000 έως 180.000 κυβικά μέτρα και έχει ήδη λάβει κάποιες πρώτες αδειοδοτήσεις από τη ΡΑΕ.

Οι αντιδράσεις

Ωστόσο, το όλο σχέδιο συναντά πέρα από ισχυρές τοπικές αντιδράσεις, από περιβαλλοντικές κινήσεις πολιτών, που είναι άλλωστε ιδιαίτερα ενεργές στην πόλη και μάλιστα πρόσφατα είχαν και σχετική συνάντηση εργασίας για να συντονίσουν “βηματισμό”, φέρεται να έχει ακόμη αρκετό δρόμο να διανύσει. Με βάση πληροφορίες, μετά και τις συναντήσεις στο ΤΑΙΠΕΔ προκύπτουν μια σειρά από θέματα που πρέπει να επιλυθούν.

Συγκεκριμένα, πέρα από το ότι ο ΤΑΙΠΕΔ, όπως τονίζεται είναι κατ΄ αρχήν φύσει θέσει υπέρ των επενδύσεων, όπως για κάθε πρόγραμμα παραχώρησης κτλ, έτσι και για το λιμάνι του Βόλου, οφείλει να ακολουθήσει μια σειρά από διαδικασίες εφόσον προταχθεί μιας τέτοιας μορφής αξιοποίηση.

To master plan

Σύμφωνα με πληροφορίες στο master plan ανάπτυξης της εν λόγω υποδομής που αποτελεί και τον “μπούσουλα” για όποιον επενδυτή προκριθεί, δεν προβλέπεται η εγκατάσταση μιας τέτοιας χρήσης.

Σε κάθε περίπτωση, δε, ακόμη και αν ήταν ενταγμένη στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης η δημιουργία FSRU, απαιτεί διαγωνισμό, πριν την επιλογή επενδυτή έστω κι αν ένα τέτοιο έργο είναι σύνθετο και απαιτεί σχετική εμπειρία στον κλάδο.

Επιπρόσθετα με βάση πληροφορίες, η περίπτωση δημιουργίας σταθμού αεριοποίησης και αποθήκευσης LNG  θα απαιτούσε σχεδόν την πλήρη δέσμευση της ζώνης του λιμένα και ενδεχόμενα την μονοσήμαντη ανάπτυξή του, την ώρα μάλιστα που η περιοχή δεν έχει διασυνδέσεις με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Αδειοδοτήσεις

Υπενθυμίζεται ότι έναν τέτοιο έργο και ειδικά στον πυρήνα του λιμανιού, απαιτεί σειρά αδειοδοτήσεων από πολλές υπηρεσίες, καθώς αφορά πέρα από τα περιβαλλοντικά και τους όρους διέλευσης και ελλιμενισμού πλοίων, τη χωροθέτηση αγκυροβολίων και άλλα ζητήματα.

Μια μόνο όψη της όλη διαδικασίας είναι η άδεια της ΡΑΕ, που μάλιστα δεν μπαίνει, όπως αναφέρεται, λόγω αρμοδιοτήτων σε όλη την εξέταση του φακέλου (οικονομική, μετοχική κτλ).

Στο φόντο αυτό, με βάση πληροφορίες, θα μπορούσε η εταιρία που ενδιαφέρεται για το όλο σχέδιο να προχωρήσει σε αδειοδοτήσεις, εφόσον επιδιώκει εγκατάσταση του σταθμού FSRU εντός λιμενικής ζώνης και να αναμένει τις διαγωνιστικές διαδικασίες.

Διαφορετικά, με βάση γνώστες της υπόθεσης και τέτοιων σχεδίων, θα μπορούσε να εξετάσει τη χωροθέτηση σε άλλο σημείο, εκτός του λιμένα, μακριά από διαδικασίες διαγνισμών,  με παράλληλη όμως πλήρωση των προαπαιτουμένων για άδειες, χωροταξία κτλ.

Το σχήμα

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τη άδεια του έργου, το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου κατέχουν οι κυπριακές εταιρείες NORION Ltd, (με ποσοστό 9%), VAPIANDO Ltd, (με 71%) και Goldenport Marine Ltd, (με ποσοστό 20%).

Να σημειωθεί ότι  14 Φεβρουαρίου η Γενική Συνέλευση της Mediterranean Gas εξέλεξε νέο Διοικητικό Συμβούλιο, με Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο τον Β. Πετκίδη, Αναπληρωτή Πρόεδρο τον Νικόλαο Μαράντο και μέλος τον Γεώργιο Καραγιάννη.

Υπενθυμίζεται ότι η φερόμενη ως καταριανών συμφερόντων εταιρεία η οποία συστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 διοικείτο μέχρι τότε από Δ.Σ. με Πρόεδρο και CEO τον Χ. Σαφβατ, και μέλη τους Θεόδωρο Θεοδωρόπουλο και Ν. Μαράντο.

Η ΡΑΕ

Στο σκεπτικό της απόφασης της Αρχής τονίζεται ότι η εταιρεία διαθέτει την τεχνική εμπειρία σε θέματα που αφορούν δραστηριότητα σχετική με υγρά καύσιμα και φυσικό αέριο καθώς και την κατάλληλη οργανωτική και διοικητική δομή ώστε να διασφαλίζεται η αξιόπιστη, συνετή και χρηστή άσκηση της δραστηριότητας της Εγκατάστασης ΥΦΑ καθώς προσκόμισε έγγραφα που καταδεικνύουν συμφωνίες συνεργασίας με τις εταιρείες ExxonMobil LNG Market Development Inc, Klaipedos Nafta, BW LNG και Archirodon οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα ανάπτυξης, διαχείρισης και κατασκευής παρόμοιων εγκαταστάσεων.

Η ΡΑΕ επισημαίνει, πάντως, ότι το νέο FSRU θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, με τη δημιουργία ενός νέου σημείου εισόδου στο σύστημα μεταφοράς καθώς και πρόσθετης αποθηκευτικής ικανότητας.

Υπενθυμίζεται ότι πέρα από τη Ρεβυθούσα, ανάλογες υποδομές δρομολογούνται στην Αλεξανδρούπολη της Gastrade  (Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog Cyprus Investments του ναυτιλιακού ομίλου Gaslog του εφοπλιστή Π. Λιβανού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgartransgaz EAD και ο ΔΕΣΦΑ.). και τους Αγίους Θεοδώρους (Διώρυγα GAS) από τη Motor Oil.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας