Η ανώνυμη εταιρεία διανομής φυσικού αερίου της Βόρειας Μακεδονίας, Nomagas, ολοκλήρωσε τη διαδικασία υποβολής προσφορών για την κατασκευή του πολυαναμενόμενου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου με την Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας ότι πέντε εταιρείες υπέβαλαν προσφορές για το τμήμα του αγωγού που βρίσκεται στη Βόρεια Μακεδονία.
Από αυτές, τέσσερις είναι διεθνείς υποψήφιοι—δύο από την Ιταλία και από μία από την Τουρκία και τη Σερβία—ενώ μία είναι εγχώρια εταιρεία. Η αξιολόγηση των προσφορών αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, με τις συμβάσεις να υπογράφονται αμέσως μετά. Οι εργασίες κατασκευής προβλέπεται να ξεκινήσουν την άνοιξη, με την ολοκλήρωση του τμήματος των 67 χιλιομέτρων στη Βόρεια Μακεδονία να υπολογίζεται σε δύο χρόνια.
Η νέα διαδικασία προκήρυξης προβλέπει προϋπολογισμό 83,65 εκατομμυρίων ευρώ για τον διασυνδετήριο αγωγό, διασφαλίζοντας την ταχεία πρόοδο του έργου μετά τις καθυστερήσεις από την προηγούμενη προσπάθεια. Το Υπουργείο Ενέργειας της χώρας δήλωσε ότι οι εργασίες στο έδαφος στοχεύουν να ξεκινήσουν την ερχόμενη άνοιξη και να ολοκληρωθούν εντός τριών ετών.
Το έργο χρηματοδοτείται μέσω συνδυασμού δανείων και επιχορηγήσεων από διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Η ΕΤΕπ επιχορηγεί 28,9 εκατ. ευρώ , η EBRD 44 εκατομμύρια ευρώ και το Πλαίσιο Επενδύσεων για τα Δυτικά Βαλκάνια (WBIF) 9,9 εκατομμύρια ευρώ.
Η προηγούμενη προκήρυξη του έργου πέρυσι αντιμετώπισε προβλήματα όταν η ΕΤΕπ εντόπισε τεχνικό ζήτημα. Αν και οι λεπτομέρειες δεν αποκαλύφθηκαν, υπονοήθηκε ότι η προκήρυξη ευνοούσε εγχώριες εταιρείες περιορίζοντας τον ανταγωνισμό. Για να συμμορφωθεί με τα πρότυπα προμηθειών της ΕΤΕπ—διασφαλίζοντας δίκαιο ανταγωνισμό και οικονομικά πλεονεκτική επιλογή—η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας εξέδωσε νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος.
Ο διασυνδετήριος αγωγός έχει συνολικό μήκος 123 χιλιομέτρων, με το τμήμα στη Βόρεια Μακεδονία να εκτείνεται από το Νεγκότινο έως τη Γευγελή, συνδεόμενο με τη Νέα Μεσημβρία στην Ελλάδα.
Ο αγωγός θα παρέχει στη χώρα πρόσβαση σε υγροποιημένο φυσικό αέριο από τον μελλοντικό τερματικό σταθμό της Ελλάδας και στον αγωγό TAP, ο οποίος μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Τουρκίας στην Ευρώπη. Επιπλέον, ο αγωγός έχει σχεδιαστεί ώστε να μεταφέρει υδρογόνο, υποστηρίζοντας τη μετάβαση της περιοχής στην πράσινη ενέργεια και τη συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά ενεργειακά πρότυπα.