Στις Βρυξέλλες και την κρίσιμη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου μετατοπίζεται το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας σήμερα και αύριο, καθώς οι ηγέτες των 27 κρατών μελών θα παρουσιάσουν, μεταξύ άλλων, τις προτάσεις τους για το σχέδιο REPowerEU.
Στην Αθήνα έχει ήδη ξεκινήσει η αναπροσαρμογή του σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προκειμένου να ενταχθούν σε αυτό νέα έργα τα οποία θα ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και θα συμβάλλουν στην απεξάρτηση από τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων.
Έως και 11 δισ.
Σε αυτό το πλαίσιο θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο πράσινος πυλώνας του σχεδίου Ανάκαμψης, στον οποίον έχουν ενταχθεί επενδύσεις που υπερβαίνουν τα 6 δισ. ευρώ και συνολικά θα κινητοποιήσουν έως και 11 δισ. ευρώ.
Για τον λόγο αυτόν βρέθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου την Παρασκευή, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, ο οποίος συμμετείχε σε σύσκεψη με τον πρωθυπουργό για τα νέα έργα που θα προτείνει για ένταξη στο REPowerEU η ελληνική πλευρά και για τα μέτρα ενίσχυσης της ενεργειακής αυτονομίας της χώρας.
Για τη χρηματοδότηση του RERowerEU θα επιστρατευθεί μέρος από τα διαθέσιμα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 12,7 δισ. ευρώ, καθώς και πόροι του Ταμείου Συνοχής και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.
Το σύνολο των κεφαλαίων που θα είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα για τη χρηματοδότηση των έργων που θα ενταχθούν στο REPowerEU εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ.
Τα έργα
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ελλάδα θα προτείνει οι επενδυτικοί πόροι που αντιστοιχούν στη χώρα μας να αξιοποιηθούν για τη χρηματοδότηση σημαντικών υποδομών, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση με την Αίγυπτο, η περαιτέρω αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και η εγκατάσταση νέων έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Κυβέρνηση αποδίδει μεγάλη σημασία στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγυπτο και υπάρχει αισιοδοξία για την εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, δεδομένου ότι η Κομισιόν στηρίζει επενδύσεις ηλεκτρικών διασυνδέσεων, όπως άλλωστε φάνηκε με το παράδειγμα του EuroAsia Interconnector.
Το ίδιο ισχύει και για την αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ για τα οποία έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις ύψους 10 δισ. ευρώ τα επόμενα έτη. Δίχως τις επενδύσεις αυτές, θεωρείται απίθανο να επιτευχθούν οι αναθεωρημένοι στόχοι για την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύς έργων ΑΠΕ το 2030 από τα 20 GW στα 25 GW και αποθηκών ενέργειας από 2 GW σε τουλάχιστον 3,5 GW.
Η ελληνική πλευρά θα προτείνει και επενδύσεις φυσικού αερίου, με τις οποίες θα διασφαλιστεί η επάρκεια εφοδιασμού τα επόμενα έτη και η δυνατότητα στήριξης γειτονικών κρατών όπως η Βουλγαρία στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης.
Όπως η αναβάθμιση του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου, το οποίο θα πρέπει να υποστηρίζει και τη μεταφορά υδρογόνου και τον δεύτερο πλωτό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη.
Νέος αγωγός
Σε αυτό το πλαίσιο, μετά από σχετική πρόταση του ΔΕΣΦΑ στον κατάλογο περιλαμβάνεται το σχέδιο για την κατασκευή ενός δεύτερου κεντρικού αγωγού στο ΕΣΦΑ, συνολικού μήκους περίπου 650 χιλιομέτρων, από την Κομοτηνή έως το Πάτημα Ελευσίνας.
Με την ίδια λογική, ο ΔΕΣΦΑ πρότεινε και την αναβάθμιση του συμπιεστή στην Κομοτηνή.
Παράλληλα, για την ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως «πύλης εισόδου», θέση στη λίστα έχει και η αγορά ενός FSU για το τέρμιναλ στη Ρεβυθούσα. Έτσι, η μόνιμη προσθήκη μιας πλωτής δεξαμενής στον τερματικό σταθμό θα αποτελέσει μία μακροχρόνια λύση (μετά τη 12μηνη ενοικίαση FSU που έχει ήδη δρομολογηθεί) τόσο για τη θωράκιση της τροφοδοσίας για ενδεχόμενη διακοπή των ρωσικών ροών, όσο και για την αύξηση της δυνατότητας εισαγωγής φορτίων LNG.
Στον κατάλογο θέση καταλαμβάνει και η Υποθαλάσσια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Νότιας Καβάλας, για τη χρηματοδότηση του πρώτου «κύματος» επενδύσεων που θα χρειαστούν για τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος σε υποδομή αποθήκευσης.
Όσον αφορά τις υπόλοιπες υποδομές αερίου, με δεδομένο ότι στόχος είναι να συμπεριληφθούν έργα που ενισχύουν τον ρόλο της χώρας ως «πύλη εισόδου» για την ευρύτερη περιοχή, εκτιμάται ότι στη λίστα περιλαμβάνονται κάποια από τα νέα FSRU που προγραμματίζεται να εγκατασταθούν στη χώρα. Τέτοιες επενδύσεις δρομολογούν η Gastrade (με ένα δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη), η Motor Oil (για μια πλωτή μονάδα στην παράκτια περιοχή του διυλιστηρίου στην Κόρινθο) και η Elpedison (για ένα FSRU στη Θεσσαλονίκη).