Σε πολλά “μέτωπα” σε σχέση με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις κινείται ο ΑΔΜΗΕ σε συνέχεια των φιλόδοξων πολιτικών αποφάσεων που έχουν ληφθεί και στοχεύουν σε ανάδειξη της χώρας σε “κόμβο” παραγωγής ενέργειας, κύρια με τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και τις άλλες ΑΠΕ, αλλά και της διαμετακόμιση φορτίων από την Αίγυπτο και την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.
Παράλληλα επί τάπητος είναι και η κατασκευή νέας διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το 2029. Ήδη, με βάση πληροφορίες, ο σχετικός “φάκελος” έχει ενταχθεί στο “χαρτοφυλάκιο” του Υπ. Εξωτερικών που συντονίζει το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας - Τουρκίας,που θα γίνει στην Αθήνα στις 7 Δεκεμβρίου. Να σημειωθεί ότι στην τουρκική αποστολή θα συμμετάσχουν και εννέα υπουργοί, με τους οποίους θα πραγματοποιηθούν διμερείς συναντήσεις. Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έρχεται στην Ελλάδα επικεφαλής μιας αποστολής περίπου 300 ατόμων, στην οποία, πέρα από τον ίδιο και τους υπουργούς του, θα συμμετάσχουν στελέχη της διοίκησης και επιχειρηματίες. Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, τον Τούρκο Πρόεδρο θα συνοδεύσουν στην Αθήνα οι υπουργοί Εξωτερικών Χακάν Φιντάν, Εσωτερικών Αλί Γερλίκαγια, Τουρισμού και Πολιτισμού Μεχμέτ Νουρί Ερσόι, Οικονομικών Μεχμέτ Σιμσέκ, Ενέργειας και Τεχνολογίας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, Υγείας Φαχρετίν Κοτσιά, Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντζ, Παιδείας Γιουσούφ Τεκίν, καθώς και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής Μεχμέτ Οζχασεκί. Πέρα από τις συνεδριάσεις του Συμβουλίου, όλοι αυτοί θα έχουν κατ’ ιδίαν συναντήσεις και με τους Ελληνες ομολόγους τους ή τους αρμόδιους για τα θέματα που θα συζητηθούν. Σε σχέσξ με τον ΑΔΜΗΕ ήδη έχει τρέξει σχετική προετοιμασία και αναμένονται οι αποφάσεις για την πορεία του έργου.
Η “γειτονιά”
‘Ήδη, πάντως, συνολικά, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβούλος του Διαχειριστή Μάνος Μανουσάκης “τρέχει” κάνοντας διαβουλεύσεις με εκπρόσωπος των διαχειριστών των γειτονικών χωρών.
Χθες ο κ. Μανουσάκης είχε τηλεδιάσκεψη με τους εκπροσώπους του Διαχειριστή του δικτύου της Σλοβενίας με κεντρικό θέμα συζήτησης την όδευση της διασύνδεσης Green Aegean. Με βάση το αρχικό σχέδιο η όδευση του καλωδίου θα είναι υποθαλάσσια και θα συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία. Από εκεί θα ανεβαίνει Βόρεια για να περάσει από τη Σλοβενία και να φθάσει στην Αυστρία και τη Γερμανία είτε μέσω της κατασκευής νέων γραμμών όπου χρειάζεται, είτε μέσω της αναβάθμισης υφιστάμενου δικτύου. Πάντως η χάραξη του έργου δεν έχει ξεκαθαρίσει πλήρως καθώς η Κροατία έχει εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον
Όπως τονίζει ο κ. Μανουσάκης το Green Aegean συνδέεται άμεσα με τον σχεδιασμό της χώρας να αναπτύξει υπεράκτια αιολικά πάρκα και εξηγεί πως αυτός είναι και ο λόγος που επελέγη το όνομα «Πράσινο Αιγαίο» αφού μέσω της συγκεκριμένης διασύνδεσης θα μεταφέρεται «πράσινη» ενέργεια που θα παράγεται στο Αιγαίο. Έως τη Βόρεια Ευρώπη. Βεβαίως πρόκειται για ένα πρώιμο σχέδιο, αλλά ο ΑΔΜΗΕ προχωρεί στις αναγκαίες προετοιμασίες και επαφές με τους Διαχειριστές των χωρών από τις οποίες θα διέλθει προκειμένου να προετοιμαστεί το έδαφος για την προώθηση του.
Παράλληλα ο ΑΔΜΗΕ έχει στενή συνεργασία με την Terna, το Διαχειριστή για την υψηλή τάση στην Ιταλία, και έτσι προωθεί το έργο της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας Ιταλίας. Μάλιστα ο κ. Μανουσάκης συναντήθηκε πρόσφατα με την διευθύνουσα σύμβουλο της Terna κ. Giuseppina Di Foggia και συμφώνησαν στην ανάγκη να τριπλασιαστεί η μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών. Τα συστήματα ηλεκτρισμού Ελλάδας – Ιταλίας συνδέονται από το 2002 με υποβρύχιο καλώδιο άνω των 300 χλμ από το Οτράντο (ΚΥΤ Γαλατίνα) μέχρι τον Αετό (ΚΥΤ Άραχθος). Η μεταφορική ικανότητα του είναι στα 500 MW. Η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση ισχύος 1.000 MW σχεδιάζεται να ξεκινά από τη Θεσπρωτία και υποθαλάσσια να καταλήγει μέχρι το Μελεντούνιο και στη συνέχεια με ενάερια καλώδια να φτάσει έως τη Γαλατίνα. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ όπως είναι γνωστό ανέλαβε πρόσφατα το ρόλο του project promoter του Euroasia Interconnector, δηλαδή του καλωδίου διασύνδεσης της Ελλάδας (Κρήτη) με την Κύπρο και το Ισραήλ. Με βάση όσα αναφέρονται από τη διοίκηση του Διαχειριστή το έργο έχει ωριμάσει και αποτελεί “μοχλό” της ανάδειξης της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς πράσινης ενέργειας προς την Ευρώπη αλλά και την ενίσχυση του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας. Άλλωστε όπως τονίζεται είναι ισχυρή η επιθυμία του Ισραήλ να προωθηθεί το συγκεκριμένο έργο παρά τις εξελίξεις στην περιοχή.
Στο “μέτωπο” της διασύνδεσης της Ελλάδας με την Αίγυπτο (το έργο GREGY), που έχει σχεδιαστεί από τον όμιλο Κοπελούζου χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα σημαντική η κατ΄αρχήν ένταξη του στα έργα PCI της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εντός του επόμενου διμήνου αναμένεται να δοθεί η οριστική έγκριση και τότε θα αρχίσουν οι συζητήσεις για τη δημιουργία του μετοχικού σχήματος της εταιρίας που θα “τρέξει” μελέτες και και την κατασκευή του έργου. Αναμένεται, δε, να συμμετάσχουν στο σχήμα ο όμιλος Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Διαχειριστής της Αιγύπτου, ενώ κατά πάσα πιθανότητα θα αναζητηθούν και άλλοι επενδυτές και χρηματοδότες του έργου. Χαρακτηρίζεται, δε, ως σημαίνον το να αντληθεί και κοινοτική χρηματοδότηση για το φιλόδοξο αυτό πλάνο, που αναμένεται να φέρει πιο κοντά την ΕΕ με την κομβική περιοχή της Μέσης Ανατολής.