Μενού Ροή
fotovoltaika
Επιστολή ΕΣΠΕΝ για το net billing

Mε επιστολή προς το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών ενέργειας , τοποθετείται για το net – billing, στο πλαίσιο της σχετικής Δημόσιας Διαβούλευσης.

Η επιστολή:

Αξιότιμοι κύριοι/ Αξιότιμες κυρίες,

Με την παρούσα επιστολή, ο Σύνδεσμος μας επιθυμεί να τοποθετηθεί αναφορικά με το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης για το net – billing, στο πλαίσιο της σχετικής Δημόσιας Διαβούλευσης. Παρακάτω παρατίθενται οι συγκεκριμένες παρατηρήσεις του Συνδέσμου μας:

• Όσον αφορά τον ενεργειακό συμψηφισμό, με την Απόφαση ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023 επήλθε μερική διόρθωση των αρ. 15 και 19 του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης αναφορικά με τον υπολογισμό της ενέργειας που καταλογίζεται στους Εκπροσώπους Φορτίου για τηλεμετρούμενους πελάτες τους στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα που διαθέτουν σύμβαση ενεργειακού συμψηφισμού. Πλέον, στην ενέργεια που καταλογίζεται στους Εκπροσώπους Φορτίου ορθώς λαμβάνονται υπόψη και αρνητικές τιμές, δηλαδή η υπερβάλλουσα ενέργεια στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η εγχυθείσα από τους πελάτες ενέργεια -κατά τη διάρκεια της 15λεπτης περιόδου εκκαθάρισης- υπερβαίνει την απορροφηθείσα. Ωστόσο, η συγκεκριμένη διόρθωση δεν καθιστά τον ρόλο των Προμηθευτών πλήρως οικονομικά ουδέτερο, ενώ επίσης για τις μη τηλεμετρούμενες παροχές του Διασυνδεμένου Συστήματος, του Μικρού Συνδεδεμένου Συστήματος (ΜΣΣ) Κρήτης και του Συστήματος των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ), καθώς και για τις τηλεμετρούμενες παροχές του ΜΣΣ Κρήτης και του Συστήματος ΜΔΝ, δεν έχει επέλθει ακόμη οποιαδήποτε διόρθωση, με το ρυθμιστικό κενό και τη συνεπακόλουθη οικονομική ζημία των Προμηθευτών να συνεχίζουν να υφίστανται. Επί του θέματος αυτού, σημειώνεται ότι σύμφωνα με την παρ. 2 του αρ. 3 της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023, ο ΔΕΔΔΗΕ καλείται, στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του για την κατάρτιση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ και των Εγχειριδίων Εφαρμογής του Κώδικα, «να υποβάλει στη ΡΑΕ, εντός πέντε (5) μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, ολοκληρωμένη πρόταση για την ορθολογική και αποτελεσματική διαχείριση των εκκαθαρίσεων στις περιπτώσεις ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες (…)». Όσον αφορά τη διενέργεια του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, όπως επισημαίνεται στην ανωτέρω Απόφαση της ΡΑΑΕΥ, απαιτείται η συμπλήρωση του κανονιστικού πλαισίου προκειμένου να εξορθολογιστεί η προβληματική διαδικασία εκκαθάρισης, αφενός ως προς τον καταμερισμό της εγχυθείσας ενέργειας στις εκάστοτε παροχές κατανάλωσης, και αφετέρου ως προς τη διασφάλιση της οικονομικής ουδετερότητας των Προμηθευτών που είναι υποχρεωμένοι να υλοποιούν τις εν λόγω Συμβάσεις. Λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν έχει ακόμη καταστεί εφικτό να επιλυθούν τα ανωτέρω ζητήματα αναφορικά με το σχήμα του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, θα θέλαμε να αιτηθούμε από την Πολιτεία να μην επιτραπεί η εισχώρηση των νέων Κοινοτήτων (ΑΠΕ & Πολιτών) σε αυτό, ακόμα και αν οι Κοινότητες αυτές έχουν συνάψει τις αντίστοιχες Συμβάσεις Σύνδεσης με τους Διαχειριστές πριν από την εφαρμογή της παρ 11 του αρ. 110 Ν. 5106/2024.

 • Όσον αφορά τη διαστασιολόγηση της ισχύος των σταθμών παραγωγής που εντάσσονται σε σχήμα net billing, θεωρούμε ότι ορθώς τίθεται ανώτατο όριο σε σχέση με την ισχύ των αντίστοιχων συμψηφιζόμενων καταναλώσεων, καθότι προφανώς, η θέσπιση του πλαισίου για το net-billing αποσκοπεί στην ενίσχυση της αυτοκατανάλωσης και όχι στην ανάπτυξη νέων σταθμών παραγωγής για επιχειρηματικούς σκοπούς. Συνεπώς, η όποια υπέρβαση στην ισχύ των σταθμών παραγωγής σε σχέση με την ισχύ των αντίστοιχων συμψηφιζόμενων καταναλώσεων, θα πρέπει να αφορά αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση εγκατάστασης σταθμού αποθήκευσης και να συνδέεται με τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτού. Σε αντίθετη περίπτωση, όπως γίνεται αντιληπτό, ανακύπτουν ζητήματα και ως προς την ανάγκη διαχείρισης της όποιας πλεονάζουσας ενέργειας μέσω περικοπών.

• Η πρόβλεψη ότι ο ΔΑΠΕΕΠ υποχρεωτικά επιτελεί τον ρόλο του ΦοΣΕ για τους οικιακούς αυτοπαραγωγούς με σύστημα αυτοκανάλωσης έως 10.8 kW, ενδεχομένως είναι πράγματι σκόπιμη για μεταβατικό διάστημα κατά την έναρξη εφαρμογής του νέου πλαισίου, ωστόσο μελλοντικά, θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να τίθεται περιορισμός ως προς την επιλογή ΦοΣΕ από τους αυτοπαραγωγούς, καθότι η δραστηριότητα αυτή – ακόμη και για την εξυπηρέτηση των μικρότερων σταθμών – θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική.

• Οι προβλέψεις για την εκκαθάριση της Απορροφηθείσας και της Εγχυθείσας Ενέργειας, πράγματι διασφαλίζουν την οικονομική ουδετερότητα των Προμηθευτών ως προς την εφαρμογή του σχήματος, ενώ επίσης, ορθώς, προβλέπεται η αποζημίωση των Προμηθευτών και για το κόστος εξισορρόπησης που αντιστοιχεί στην Συμψηφισθείσα Ενέργεια στην περίπτωση του εικονικού ταυτοχρονισμένου συμψηφισμού. Ωστόσο, οι ανωτέρω προβλέψεις απλώς διασφαλίζουν ότι σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει μέχρι στιγμής στα σχήματα του εικονικού και απλού ενεργειακού συμψηφισμού (net metering & virtual net metering), οι Προμηθευτές δεν θα ζημιώνονται από την εμπλοκή τους στα σχήματα του net-billing. Θεωρούμε όμως ότι θα πρέπει να δοθούν και κίνητρα για την στήριξη του net-billing από τους Προμηθευτές, αφού ουσιαστικά τα σχήματα ενίσχυσης της αυτοκατανάλωσης περιορίζουν την κερδοφορία της προμήθειας και η συμβολή των Προμηθευτών στην προώθησή τους είναι καίρια για την επίτευξη των εθνικών μας στόχων. Επίσης, με την περαιτέρω αύξηση της αυτοκατανάλωσης και ιδίως της συλλογικής αυτοκατανάλωσης (energy sharing) στο μέλλον, σε συνδυασμό με συστήματα αποθήκευσης, το κόστος για την εκπροσώπηση του φορτίου των αυτοπαραγωγών (κόστος εξισορρόπησης κτλ.) θα βαίνει αυξανόμενο έναντι της ενέργειας που θα απορροφά ο πελάτης από το δίκτυο και δεν θα μπορεί να σχετιστεί άμεσα με αυτή. Συνεπώς, οι μοναδίαιες χρεώσεις προμήθειας (€/ΜWh) επί της απορροφούμενης ενέργειας -στην υφιστάμενη μορφή τους- ενδεχομένως δεν θα είναι κατάλληλες για την ανάκτηση του κόστους αυτού. Εφόσον δηλαδή οι υπηρεσίες διαχείρισης του φορτίου των αυτοπαραγωγών από τους Προμηθευτές εμπεριέχουν σημαντικό πρόσθετο βαθμό αβεβαιότητας που δεν σχετίζεται άμεσα με την απορροφούμενη ενέργεια αλλά συναρτάται με το επίπεδο της ενέργειας που παράγεται, αποθηκεύεται και αυτοκατανώλεται από τον πελάτη, θεωρούμε ότι μελλοντικά, θα πρέπει να εξεταστούν και εναλλακτικά σχήματα τιμολόγησης, με δυνατότητα του Προμηθευτή για διακριτή ενεργειακή χρέωση όσον αφορά την παροχή των εν λόγω υπηρεσιών, πέραν των υφιστάμενων μοναδιαίων χρεώσεων επί της απορροφηθείσας ενέργειας.

• Η πρόβλεψη για επιβάρυνση του αυτοπαραγωγού με χρεώσεις ΥΚΩ μόνο επί της απορροφηθείσας και όχι της καταναλωθείσας ενέργειας, ενόψει και της περαιτέρω αύξησης της αυτοπαραγωγής, θα έχει δυσμενείς συνέπειες ως προς το ισοζύγιο του ΕΛΥΚΩ το οποίο είναι ήδη ελλειμματικό, με το συνολικό ύψος των οφειλόμενων προς τους προμηθευτές ανταλλαγμάτων έως τον Απρίλιο του 2024 να ανέρχεται σε € 364 εκ. • Θα πρέπει με σαφήνεια να προβλεφθεί ότι σε όλες τις περιπτώσεις συλλογικής αυτοκατανάλωσης, τόσο στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα όσο στο Σύστημα ΜΔΝ, για τις οποίες προβλέπεται η δυνατότητα εκπροσώπησης των παροχών κατανάλωσης προς συμψηφισμό́́ από́́ διαφορετικούς Προμηθευτές, όπως στις Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας (ΚΑΕ) και στις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών (ΚΕΠ) του Ν. 5037/2023, καθώς και στα σχήματα συλλογικής αυτοκατανάλωσης μέσω εικονικού ταυτοχρονισμένου ενεργειακού συμψηφισμού, η κατανομή της εγχυθείσας ενέργειας προς συμψηφισμό́́ στην εκάστοτε παροχή́́κατανάλωσης με βάση κανόνα (ποσοστά́́επιμερισμού́́), θα πραγματοποιείται από τον Διαχειριστή του δικτύου. Γενικότερα, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα εν θέματι σχήματα αφορούν σε μια εθνική πολιτική για την προώθηση της αυτοκατανάλωσης, οι Προμηθευτές και οι ΦοΣΕ που συμβάλλουν καθοριστικά στην υλοποίηση των εν λόγω πολιτικών, θεωρούμε σκόπιμο να υποστηριχθούν από τους εκάστοτε αρμόδιους φορείς ή Διαχειριστές οι οποίοι θα πρέπει να αναλάβουν αφενός τον έλεγχο των δικαιούχων που εντάσσονται στα σχήματα αυτά, και αφετέρου την παροχή στους Προμηθευτές και τους ΦοΣΕ, του συνόλου των πιστοποιημένων δεδομένων που απαιτούνται για την τιμολόγηση των καταναλωτών.

 • Για την εφαρμογή της εν θέματι Υπουργικής Απόφασης, προφανώς απαιτείται σειρά τροποποιήσεων και προσαρμογών στο δευτερογενές πλαίσιο, ήτοι στους σχετικούς Κανονισμούς και Κώδικες καθώς και στα Εγχειρίδια, όπως ενδεικτικά στον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης, στον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ και στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης.

• Στο άρθρο 5α παρ. 10 αναφέρεται η διαφορετική τιμή με την οποία θα αποζημιώνεται η Πλεονάζουσα ενέργεια στα ΜΔΝ, χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις ως προς τη διαδικασία και το ρόλο του Προμηθευτή και του ΦοΣΕ βάσει της τριμερούς σύμβασης ταυτοχρονισμένου και εικονικού ταυτοχρονισμένου συμψηφισμού. Καθώς οι διαδικασίες στα ΜΔΝ ενδέχεται να έχουν διαφορές με τις αντίστοιχες στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα, θεωρούμε πως θα πρέπει να διευκρινιστεί το συγκεκριμένο σημείο

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας